Nem mindennapi küzdelmek, benzines-dízel csata: a Hungaroringre ugyan nem jöttek el a turbós BMW-k, de a Seat Ibiza PD TDI alaposan megszorongatta a benzines konkurenciát.
A hétvégi rendezvény nem csupán a magyar bajnokságban
számított, hanem az osztrákok kupájában is újabb fordulót
jelentett. Ráadásul a sógoroknál a nyitott bajnokság miatt fontos
volt a részvétel. Több mint kéthónapos nyári szünetük után
feltöltődve, megújult lendülettel érkeztek Mogyoródra.
A szabályok 2000 köbcentiben határozzák meg az autók
hengerűrtartalmát, s talán kissé meglepő, hogy a (turbó nélküli)
benzinesek mellett turbóval szerelt dízelmotoros versenygépek is
rajthoz állhatnak, amelyek a szabályzatnak megfelelően
súlyengedményt kapnak, így komoly ellenfelekké válhatnak. A
sorozatban résztvevő széria-közeli autók a szabályok szerint mind
Yokohama gumikon futnak, Castrol motorolajat használnak, a
kipufogót pedig egységesen a Sebring szállítja.
Az Alfa 156-tal versenyző Alexander Niel szoros versenyben
nyerte a 2001. évi bajnokságot, a márkák versenyében viszont nagy
fölénnyel a Honda győzedelmeskedett. Ebben nem kis mértékben az is
közrejátszott, hogy az Integrások voltak a legtöbben. Az idei
évadra sokat fejlődött, komolyodott a sorozat, hiszen több csapat
is élvezi az osztrák márkaimportőrök támogatását - a bajnokság
népszerűsége egyre több befektetőt, szponzort vonz.
Nem mindennapi küzdelmeket ígér a benzines-dízel csata: a
Hungaroringre ugyan nem jöttek el a turbós BMW-k, de Herbert Karrer
a Seat Ibiza PD TDI volánja mögött alaposan megszorongathatja majd
a benzines konkurenciát. Többen teljesen új autóval kezdték a
2002-es idényt, így a hungaroringi megmérettetés két nagy esélyese,
Hofmann és Plöderl is (mindketten Civic Type-R-rel). A
tavalyi bajnok
Niel viszont továbbra is bízik Alfájában.
Idén az Ibiza dízellel versenyző
Herbert Karrer mindössze egy ponttal ugyan, de vezeti a
bajnokságot (62), a második helyen Alexander Niel áll az Alfával
(61), akit szintén csupán másfél pont választ el a harmadik helyen
álló, többszörös osztrák bajnoktól, a Hondával versenyző Hofmanntól
(59,5). A márkák csatájában idén is a Honda áll a legjobban, 118,5
ponttal, a Seat 105,5-tel, az Alfa 91-gyel követi.
A Forma-autósok is most léptek fel először a nyári szünet
után. Az indulók közül hiányzott a bajnokságban négy futam után 60
ponttal vezető
Harkányi Zsolt. Helyét, azaz az üldözendő nyúl szerepét a
sorozatban most először pályára lépő, a Szász Motorsport színeiben
versenyző
Chanoch Nissany vette át, aki a pénteki időmérő edzésen húsz
másodpercet vert a szintén E-2-ben induló
Eszenyi Lászlóra, majd mindkét napon megnyerte a futamokat.
Az N/A csoport futamain is volt jónéhány koccanás, megpördülés és
kiállás, de Kavecz Zoltán M3-as BMW-je utolérhetetlen volt mindkét
nap.
Szombat
A magyar túrakocsisok H csoportjának futama is rendhagyóan indult. Törő István Peugeot-jával a bokszból rajtolt. Vinoczai Attila autója pedig még a rajthoz való felállás előtt megállt. Az első helyről induló, tavalyi győztes, Andrej Studenic a rajt során beragadt, így Rácz István és Brachna László is meg tudta előzni. A következő körben Tomsics Gábor Alfa Romeójának felrobbant a motorja, olaj került a pályára, emiatt a rendezőség új rajtot rendelt el. Mialatt a többiek az új felállásra készültek, Barta Gábor Opel Corsájával a boxba ment, ezért kizárták.
Az új rajtnál mindenki azt a helyet foglalhatta el, amelyre
az időmérő edzés alapján jogosult volt. A második rajt az elsővel
szinte azonos forgatókönyv szerint zajlott,
Liedl Viliam ismét beragadt és újra leghátulra került. A
nagy esélyes szlovák
Studenic megint rosszul rajtolt, beragadt, így Rácz és
Brachna ismét meg tudta őt előzni. Rácz fordult a kanyarba
elsőként. A második körben Herther Gusztáv a korlátnak rohant,
Burghardt Károly BMW-jével kiment a kavicságyba. Szóval
alkottak rendesen. Mindeközben Rácz István és Andrej Studenic
folyamatosan csatázott az élre kerülésért, illetve az élen
maradásért. Studenic végül a harmadik körben egy lekörözés közben
meg tudta előzni Rácz István Porschéját.
Az osztrákok versenyében Sascha Plöderl-re igaz a türelem és
a rózsa kapcsolatáról szóló mondás. A
Civic Type-R-rel versenyző osztrák élete első győzelmét
aratta az Osztrák Túraautó Bajnokságban. A fiatal versenyző jól
csípte el a rajtot, és meg tudta őrizni vezető pozícióját, mögötte
Karrer a dízel Seatban - kihasználva autója nyomatékát és csekély
tömegét - legyorsulta Hofmann Hondáját. Az élen autózó Plöderl
egyre inkább eltávolodott az üldözőktől, s igen kényelmes iramban
autózva rajt-cél győzelmet aratott.
Hofmann azonban nem törődődött bele a harmadik helybe, s
igen keményen kezdte támadni Karrert, akit rövidesen vissza is
előzött. Ám a Seat gazdája sem hagyta annyiban: a verseny elején
még állandónak mondható, Hofmannal szembeni lemaradásából
körről-körre sikerült lefaragnia egy keveset. Mígnem négy körrel a
verseny vége előtt, kihasználva az előtte haladó hibáját a sikánban
visszavette tőle a második helyet.
A nap vesztese Alex Niel a betegeskedő Alfa 156-ossal: a
tavalyi bajnok jó rajtját követően fokozatosan csúszott egyre
hátrébb a mezőnyben: végül a hetedik pozíción találta magát. A
Toyota Celica kormánya mögött Robert Pankl izgalmas csatát vívott a
8-as rajtszámú Christoph Lampert-tel a negyedik helyért, s végül az
Alfa 147-es minden támadását vissza tudta verni. (Lampertet a
technikai ellenőrzés után kizárták a versenyből, mivel autója nem
felelt meg az előírásoknak.)
Nielt végül Jürgen Schmarl pécézte ki magának Ibiza
Cuprájával, aki a kanyarokban centiméterekre felfutott az előtte
haladó Alfára. Kettejük csatározásaiból végül nevető harmadikként
az Integrával versenyző Guido Geisler húzott hasznot, hiszen amikor
azok a pálya felső részén összeakadtak, ő mindkettejük mellett
elhúzott. Igaz, a siker csak félsiker, mivel Schmarl később mégis
visszavette tőle az ötödik helyezést. A bajnokság állása igen
érdekes: 74 ponttal Herbert Karrer vezet, méghozzá a dízel Seattal,
őt pedig Roman Hofmann és Alexander Niel követik, 69,5, illetve 65
ponttal.
A Histo-Cup Austria első futamán a rajtrács igen foghíjasnak
mutatkozott, hiszen hárommal kevesebb autó jelent meg: a 3-as
rajtszámú Roland Spazierer Fordja, illetve a két magyar autója, az
Alfa (Németh András), illetve a Skoda (Szomolai János) is hiányzott
a helyéről - a 8-as rajtszámú BMW-s, Gerald Rinnhofer pedig a
boxutcából rajtolt. A verseny talán legizgalmasabb pillanatai
rögtön a rajt után következtek, hiszen a 15-ös sárga Lotus
-Theussl-lel a volánja mögött - puskagolyóként lőtt ki a 9-es
rajtkockáról, s körbeautózva a Fordokat és BMW-ket, jó pár
pozícióval előrébb került. Igaz a verseny folyamán néhányan ismét
maguk mögé utasították.
Wolfgang Schachinger a bődületesen gyors BMW 3.0 CSL-lel
rajt-cél győzelmet aratott, mögötte pedig - a kezdeti lökdösődést
követően - szép lassan visszaállt a kezdeti sorrend. A 24-es
rajtszámú Georg Böhringernek a második körben műszaki problémákkal
félre kellett állítania a Ford Escort II RS-t. Michael Steffny sem
remekelt: ő végül tizenharmadikként futott be a célba. Nemhiába:
nem tudott ilyen gyorsan megbarátkozni a Lotus Elannal, amellyel a
hungaroringi futamon otthon maradt BMW-jét próbálja pótolni.