Ami nem is csoda, hiszen gyári autóról van szó, nem olyan házi műhelyekben összebarkácsoltról, amikkel eddig versenyeztem. Azt tudjuk min nem szabad spórolni versenyautó építésénél, de, hogy mit hogyan kell csinálni, azt azért csak a gyárban tudják igazán.
Remegő lábakkal mentem vissza a sátortáborhoz, ahol a fürdőkád, a Spider várt már nagyon. Ez eleve nem hozott lázba, Gyulavitézt biztos jobban érdekelné, ráadásul az előbbi élmények a nap csúcsát jelentették. Jobb lett volna, ha fokozatosan jutok hozzá, mert így, hogy azzal kezdtem, a többi már nem is érdekel.
Aztán mégis felhúztam a sisakot, és alig értem oda, már tuszkoltak is be az ülés helyére. Mert ülés az nem volt benne. Túl magas társaság jött össze - az ideális pályaautó versenyző olyan, mint a zsoké -, így az ülést egyszerűen kiszedték, és a padlóra kellett ülni. Persze a biztonságiöv kötelező, de nekem már ekkor nem tetszett a dolog. Sebaj, ham már itt vagyok. egy menetet megér, kigurultam a pályára.
Spider 207
A párizsi autószalonon mutatta be a Peugeot a 20Cup koncepcióautót, aminek közvetlen leszármazottja a Spider 207. Eltérés a négykerekű kivitel és a hátra épített motor. Igazából nem is rendes pályaautó ez, hanem kupás autó. A 207 Spider Cup sorozat versenyautója. A kupás versenyek lényege, hogy egyforma autók küzdenek, így nem feltétlenül a legújabb versenytechnika kerül beépítésre, mivel a gyártó csak magával versenyez. A Spider 207 megfelel az LMP1 és LMP2 autók előírásainak, és az ACO szabályzatának is.
Az autó csőváz alapját a javíthatóság érdekében három fő
részre osztották. A gyűrődő szelvények, a kormányoszlop
mindenben megfelel a kategória szabályainak. A versenyzőiskolák
igénye szerint két ülés szerelhető a Spider 207-be (nekem egy
sem jutott). Az orrkiképzés dizájnját a 207-ről vették, a
spoiler nélküli far a rövid motorburkolattal a hetvenes
sport-prototípusait idézi. A két diffúzora az első kerekek
előtt, és az autó legvégében található. Ezeket széles, sík
fenéklemez választja el egymástól. Ezen ültem. A javítási
költségek érdekében a karosszériát kilenc külön elemre
bontották.
A legviccesebb, hogy a műszaki rész a Peugeot különböző
szériamodelleinek egyvelege. Az első és a hátsó kerékagy a
407-é, ahogy a féktárcsák és a féknyergek is. A hűtő és
töltőlevegő-hűtő a 207-ből jött, a kormányoszlop a 206-ból, a
kormánymű pedig szintén a 407-ből.
MOTOR
|
|
Típus
Beépítés Lökettérfogat Hengerszám Szelepszám Teljesítmény (LE) Nyomaték (Nm) Maximális fordulatszám Befecskendezés Fuat x löket Sűrítés Hengerfej Turbófeltöltő Fojtószelepház Gyújtás |
1,6 literes THP EP6 DTS
Hátsó középmotor 1598 cm 3 4 16 175/5800 240/1600-4500 6500/min Közvetlen 77mm x 85,8 mm 10,5 Két felülfekvő vezérműtengely Kettős beömlésű Szimpla pillangószelep Hengerenként külön trafó |
ERŐÁTVITEL
|
|
Tengelykapcsoló
Sebességváltó Deffienciál |
Hajtómű
A 207 RC mechanizmusa - fémkompozit tárcsa Hatfokozatú Sadev ST 75-14 Szekvenciális, a kormányról kapcsolható Önzáró, háromlemezes |
VÁZ
|
|
Felépítés
Futómű elöl/hátul |
Cső térváz
Kettős keresztlengőkaros, csavarrugós |
FÉK/KORMÁNY
|
|
Fékelöl/hátul
Kormány Kerekek Gumik |
Hűtött tárcsák, 283 x 26 mm
Egydugattyús féknyereg (!) Fogasléces szervokormány a széria 407-ből Egyrészes könnyűfém 8"x18" 21/65/18 slick |
MÉRETEK
|
|
Hosszúság
Szélesség Tengelytáv Nyomtáv elöl Nyomtáv hátul Minimális súly Tank űrtartalma |
4,131 m
1,854 m 2,600 m 1,505 m 1,615 m 720 kg (!) 60 liter |
Már az első kanyarban tudtam, hogy ezt nem nekem találták ki. Fáztam, ide-oda csúszkáltam a padlón, és a sisakom rostélya is párásodni kezdett. A motortól nem voltam elájulva, szerintem az utcai Alfám jobban gyorsul, a fék pedig kimondottan rossz. Persze nem rossz, csak semmi rásegítés nincs, így erősen kell nyomni, ami ugyan csak megszokás kérdése, de én nem szeretném megszokni ebben az autóban. A váltó viszont nagyon zsíros. A kormány mögött két kis kar – jobb felfele vált, bal vissza – nagyon könnyen kezelhető. Egyedül az okoz gondot, ha hajtűkanyarban át kell fogni a kormányon, mert nem tudni, hirtelen melyik-melyik, mivel a kormánnyal együtt fordulnak. Gondolom rendes pályaversenyző megoldja átfogás nélkül… Két kört mentem, talán egyszer váltottam fel harmadikba, aztán elég lett. Inkább a 207 LW-re tartalékoltam magam.
Valójában az LW is kupás autó, egy másik sorozat számára készült. Persze a sajtóanyagban a márciusban megjelenő 207 RC versenyváltozatának titulálják, de szerintem a valóságban ez egy francia belterjes versenysorozat részére született. A nagy hagyományokkal büszkélkedő Peugeot Sport rendezvények korábbi sztárjának, a 206 S16-nak lesz az utóda.
Ez a sorozat a legolcsóbb módja az autóversenyzésnek. Hétvégenként két, maximum húszperces futamot szerveznek. Az ötven résztvevőre korlátozott bajnokság az alapja a Peugeot „Márkakereskedői versenypiramisának”. A győztes, és a 25 éven aluliak első helyezettje egy 207 Spidert vezethet a következő évi Spider Cup sorozatban. Szóval erős belterj, nem nagy durranás, de azért kipróbáltam.
207 LW
Az alacsony költség és a megbízhatóság érdekében a lehető legtöbb alkatrésze széria. Tulajdonképpen a fékrendszer, és a Peugeot Sport Kit kivételével minden. A kipucolt utastérben a bukócsövön kívül, csak a kötelező biztonsági cuccok vannak, szóval tényleg a megtestesült minimál részing. Így összerakva nagyjából 20 ezer euróba kerül.
MOTOR
|
|
Típus
Beépítés Lökettérfogat Hengerszám Szelepszám Teljesítmény (LE) Nyomaték (Nm) Maximális fordulatszám Befecskendezés Fuat x löket Sűrítés Hengerfej Turbófeltöltő Fojtószelepház Gyújtás |
1.6 literes THP EP6 DTS
Elöl keresztben, mint a széria autóban 1598 cm 3 4 16 175/5800 240/1600-4500 6500/min Közvetlen 77mm x 85,8 mm 10,5 Két felülfekvő vezérműtengely Kettős beömlésű Szimpla pillangószelep Hengerenként külön trafó |
ERŐÁTVITEL
|
|
Típus
Tengelykapcsoló Sebességváltó |
Elsőkerék-hajtás
egy fém tárcsa Ötfokozatú, manuális, szinkronizált |
VÁZ
|
|
Felépítés
Futómű elöl Futómű hátul |
Önhordó+bukócső rendszer
MacPherson, stabilizátorral Csatolt lengőkaros |
FÉK/KORMÁNY
|
|
Első fék - széira
Hátsó fék - széria Kormány Kerék/Gumi |
Hűtött tárcsák, 302 x 26 mm
Egydugattyús féknyereg (!) Tömör tárcsa 249 x 9 mm Egydugattyús féknyereg (!) Fogasléces, elektromos szervó 225/45 R17 |
MÉRETEK
|
|
Hosszúság
Szélesség Tengelytáv Nyomtáv elöl Nyomtáv hátul Minimális súly |
4,030 m
1,720 m 2,540 m 1,469 m 1,462 m 1090 kg |
És nagyon élveztem. Igazi versenyautós fíling, bár egy sperdifi azért nagyon kéne bele. Cserébe van fékerőszabályzó, és még a kézifék is használható. Három kört mentem vele a kijelölt aszfalt pályán, és egyre jobban kezdtem bemelegedni a kanyarokban. Az első kör végén integettek, hogy lassítsak, és nem tudtam eldönteni, hogy azt látták-e, ahogy az egyik visszaordítóban kicsit túlcsúszott a kocsi fara, vagy tényleg úgy néz ki, mintha gyors lennék. Mindenestre kicsit nagyobb féktávokat vettem.
A következő körben utolért egy Spider, elengedtem, de aztán már nem tudtam utolérni, hát igen… ezen a pályán ő a nyerő. Az LW viszont nagyon könnyen kezelhető kis játék. Sokkal inkább javaslom a versenyző iskoláknak, mint a Spidert, de lehet, hogy csak a fürdőkád iszonyom miatt érzem ezt. Az LW ugyanúgy megadja mindazt, ami a sporthoz kell, és az elmondottak alapján még olcsón is.
Nagyobb tempós kanyarokban úszik a hátulja, a fékre érzékenyen reagál, és kis turbós motor pedig röpíti rendesen. Egyszóval tényleg jó kis gépecske arra a célra, amire született. A rali szakágban nem nagyon állná meg a helyét, mivel a turbós szorzó miatt nagyobb kategóriába kerülne, ahol az ellenfelek azért többet tudnak. Mindenestre négy kört mentem vele az engedélyezett három helyett, így a Spidernél kihagyott egyet sikerült kompenzálni.
És ezzel tulajdonképpen véget is ért számomra a rendezvény. Mivel a Super2000-et aszfaltra már nem kaptam meg. Azt vagy murván vagy aszfalton lehetett vezetni, mindkettőt nem. Ránéztem az órámra, kicsit múlt csak délelőtt tíz óra, pedig annyi élményt gyűjtöttem, mintha több nap telt volna el a reggeli kávé óta. De persze az első tesztvezetés emléke örökké kísérteni fog… pontosabban addig, amíg nem lesz még jobb autó alattam.
Szóval kedves Subaru, Ford és valahány név a rali-vb versenynaptárában, kéretik a Peugeot mintájára hasonló rendezvényeket szervezni, és persze meghívni rájuk. Nem leszek önző, jöhetnek mások is.
Sajtógaléria
Aki további részletekre kíváncsi, ne
hagyja ki sajtófotó-galériánkat.
Kattintson ide!