Három kör az élet

2006.11.15. 11:20

Ami nem is csoda, hiszen gyári autóról van szó, nem olyan házi műhelyekben összebarkácsoltról, amikkel eddig versenyeztem. Azt tudjuk min nem szabad spórolni versenyautó építésénél, de, hogy mit hogyan kell csinálni, azt azért csak a gyárban tudják igazán.

Remegő lábakkal mentem vissza a sátortáborhoz, ahol a fürdőkád, a Spider várt már nagyon. Ez eleve nem hozott lázba, Gyulavitézt biztos jobban érdekelné, ráadásul az előbbi élmények a nap csúcsát jelentették. Jobb lett volna, ha fokozatosan jutok hozzá, mert így, hogy azzal kezdtem, a többi már nem is érdekel.

Aztán mégis felhúztam a sisakot, és alig értem oda, már tuszkoltak is be az ülés helyére. Mert ülés az nem volt benne. Túl magas társaság jött össze - az ideális pályaautó versenyző olyan, mint a zsoké -, így az ülést egyszerűen kiszedték, és a padlóra kellett ülni. Persze a biztonságiöv kötelező, de nekem már ekkor nem tetszett a dolog. Sebaj, ham már itt vagyok. egy menetet megér, kigurultam a pályára.

Spider 207

A párizsi autószalonon mutatta be a Peugeot a 20Cup koncepcióautót, aminek közvetlen leszármazottja a Spider 207. Eltérés a négykerekű kivitel és a hátra épített motor. Igazából nem is rendes pályaautó ez, hanem kupás autó. A 207 Spider Cup sorozat versenyautója. A kupás versenyek lényege, hogy egyforma autók küzdenek, így nem feltétlenül a legújabb versenytechnika kerül beépítésre, mivel a gyártó csak magával versenyez. A Spider 207 megfelel az LMP1 és LMP2 autók előírásainak, és az ACO szabályzatának is.

Az autó csőváz alapját a javíthatóság érdekében három fő részre osztották. A gyűrődő szelvények, a kormányoszlop mindenben megfelel a kategória szabályainak. A versenyzőiskolák igénye szerint két ülés szerelhető a Spider 207-be (nekem egy sem jutott). Az orrkiképzés dizájnját a 207-ről vették, a spoiler nélküli far a rövid motorburkolattal a hetvenes sport-prototípusait idézi. A két diffúzora az első kerekek előtt, és az autó legvégében található. Ezeket széles, sík fenéklemez választja el egymástól. Ezen ültem. A javítási költségek érdekében a karosszériát kilenc külön elemre bontották.
A legviccesebb, hogy a műszaki rész a Peugeot különböző szériamodelleinek egyvelege. Az első és a hátsó kerékagy a 407-é, ahogy a féktárcsák és a féknyergek is. A hűtő és töltőlevegő-hűtő a 207-ből jött, a kormányoszlop a 206-ból, a kormánymű pedig szintén a 407-ből.

 
MOTOR
  Típus
Beépítés
Lökettérfogat
Hengerszám
Szelepszám
Teljesítmény (LE)
Nyomaték (Nm)
Maximális fordulatszám
Befecskendezés
Fuat x löket
Sűrítés
Hengerfej
Turbófeltöltő
Fojtószelepház
Gyújtás
1,6 literes THP EP6 DTS
Hátsó középmotor
1598 cm 3
4
16
175/5800
240/1600-4500
6500/min
Közvetlen
77mm x 85,8 mm
10,5
Két felülfekvő vezérműtengely
Kettős beömlésű
Szimpla pillangószelep
Hengerenként külön trafó
 
ERŐÁTVITEL
Tengelykapcsoló
Sebességváltó

Deffienciál
Hajtómű
A 207 RC mechanizmusa - fémkompozit tárcsa
Hatfokozatú Sadev ST 75-14
Szekvenciális, a kormányról kapcsolható
Önzáró, háromlemezes
 
VÁZ
Felépítés
Futómű elöl/hátul
Cső térváz
Kettős keresztlengőkaros, csavarrugós
 
FÉK/KORMÁNY
Fékelöl/hátul

Kormány
Kerekek
Gumik
Hűtött tárcsák, 283 x 26 mm
Egydugattyús féknyereg (!)
Fogasléces szervokormány a széria 407-ből
Egyrészes könnyűfém 8"x18"
21/65/18 slick
 
MÉRETEK
Hosszúság
Szélesség
Tengelytáv
Nyomtáv elöl
Nyomtáv hátul
Minimális súly
Tank űrtartalma
4,131 m
1,854 m
2,600 m
1,505 m
1,615 m
720 kg (!)
60 liter

Már az első kanyarban tudtam, hogy ezt nem nekem találták ki. Fáztam, ide-oda csúszkáltam a padlón, és a sisakom rostélya is párásodni kezdett. A motortól nem voltam elájulva, szerintem az utcai Alfám jobban gyorsul, a fék pedig kimondottan rossz. Persze nem rossz, csak semmi rásegítés nincs, így erősen kell nyomni, ami ugyan csak megszokás kérdése, de én nem szeretném megszokni ebben az autóban. A váltó viszont nagyon zsíros. A kormány mögött két kis kar – jobb felfele vált, bal vissza – nagyon könnyen kezelhető. Egyedül az okoz gondot, ha hajtűkanyarban át kell fogni a kormányon, mert nem tudni, hirtelen melyik-melyik, mivel a kormánnyal együtt fordulnak. Gondolom rendes pályaversenyző megoldja átfogás nélkül… Két kört mentem, talán egyszer váltottam fel harmadikba, aztán elég lett. Inkább a 207 LW-re tartalékoltam magam.

Valójában az LW is kupás autó, egy másik sorozat számára készült. Persze a sajtóanyagban a márciusban megjelenő 207 RC versenyváltozatának titulálják, de szerintem a valóságban ez egy francia belterjes versenysorozat részére született. A nagy hagyományokkal büszkélkedő Peugeot Sport rendezvények korábbi sztárjának, a 206 S16-nak lesz az utóda.

Ez a sorozat a legolcsóbb módja az autóversenyzésnek. Hétvégenként két, maximum húszperces futamot szerveznek. Az ötven résztvevőre korlátozott bajnokság az alapja a Peugeot „Márkakereskedői versenypiramisának”. A győztes, és a 25 éven aluliak első helyezettje egy 207 Spidert vezethet a következő évi Spider Cup sorozatban. Szóval erős belterj, nem nagy durranás, de azért kipróbáltam.

207 LW

Az alacsony költség és a megbízhatóság érdekében a lehető legtöbb alkatrésze széria. Tulajdonképpen a fékrendszer, és a Peugeot Sport Kit kivételével minden. A kipucolt utastérben a bukócsövön kívül, csak a kötelező biztonsági cuccok vannak, szóval tényleg a megtestesült minimál részing. Így összerakva nagyjából 20 ezer euróba kerül.

 
MOTOR
  Típus
Beépítés
Lökettérfogat
Hengerszám
Szelepszám
Teljesítmény (LE)
Nyomaték (Nm)
Maximális fordulatszám
Befecskendezés
Fuat x löket
Sűrítés
Hengerfej
Turbófeltöltő
Fojtószelepház
Gyújtás
1.6 literes THP EP6 DTS
Elöl keresztben, mint a széria autóban
1598 cm 3
4
16
175/5800
240/1600-4500
6500/min
Közvetlen
77mm x 85,8 mm
10,5
Két felülfekvő vezérműtengely
Kettős beömlésű
Szimpla pillangószelep
Hengerenként külön trafó
 
ERŐÁTVITEL
Típus
Tengelykapcsoló
Sebességváltó
Elsőkerék-hajtás
egy fém tárcsa
Ötfokozatú, manuális, szinkronizált
 
VÁZ
Felépítés
Futómű elöl
Futómű hátul
Önhordó+bukócső rendszer
MacPherson, stabilizátorral
Csatolt lengőkaros
 
FÉK/KORMÁNY
Első fék - széira

Hátsó fék - széria

Kormány
Kerék/Gumi
Hűtött tárcsák, 302 x 26 mm
Egydugattyús féknyereg (!)
Tömör tárcsa 249 x 9 mm
Egydugattyús féknyereg (!)
Fogasléces, elektromos szervó
225/45 R17
 
MÉRETEK
Hosszúság
Szélesség
Tengelytáv
Nyomtáv elöl
Nyomtáv hátul
Minimális súly
4,030 m
1,720 m
2,540 m
1,469 m
1,462 m
1090 kg

És nagyon élveztem. Igazi versenyautós fíling, bár egy sperdifi azért nagyon kéne bele. Cserébe van fékerőszabályzó, és még a kézifék is használható. Három kört mentem vele a kijelölt aszfalt pályán, és egyre jobban kezdtem bemelegedni a kanyarokban. Az első kör végén integettek, hogy lassítsak, és nem tudtam eldönteni, hogy azt látták-e, ahogy az egyik visszaordítóban kicsit túlcsúszott a kocsi fara, vagy tényleg úgy néz ki, mintha gyors lennék. Mindenestre kicsit nagyobb féktávokat vettem.

A következő körben utolért egy Spider, elengedtem, de aztán már nem tudtam utolérni, hát igen… ezen a pályán ő a nyerő. Az LW viszont nagyon könnyen kezelhető kis játék. Sokkal inkább javaslom a versenyző iskoláknak, mint a Spidert, de lehet, hogy csak a fürdőkád iszonyom miatt érzem ezt. Az LW ugyanúgy megadja mindazt, ami a sporthoz kell, és az elmondottak alapján még olcsón is.

Peugeot

Nagyobb tempós kanyarokban úszik a hátulja, a fékre érzékenyen reagál, és kis turbós motor pedig röpíti rendesen. Egyszóval tényleg jó kis gépecske arra a célra, amire született. A rali szakágban nem nagyon állná meg a helyét, mivel a turbós szorzó miatt nagyobb kategóriába kerülne, ahol az ellenfelek azért többet tudnak. Mindenestre négy kört mentem vele az engedélyezett három helyett, így a Spidernél kihagyott egyet sikerült kompenzálni.

És ezzel tulajdonképpen véget is ért számomra a rendezvény. Mivel a Super2000-et aszfaltra már nem kaptam meg. Azt vagy murván vagy aszfalton lehetett vezetni, mindkettőt nem. Ránéztem az órámra, kicsit múlt csak délelőtt tíz óra, pedig annyi élményt gyűjtöttem, mintha több nap telt volna el a reggeli kávé óta. De persze az első tesztvezetés emléke örökké kísérteni fog… pontosabban addig, amíg nem lesz még jobb autó alattam.

Szóval kedves Subaru, Ford és valahány név a rali-vb versenynaptárában, kéretik a Peugeot mintájára hasonló rendezvényeket szervezni, és persze meghívni rájuk. Nem leszek önző, jöhetnek mások is.

Sajtógaléria

Aki további részletekre kíváncsi, ne hagyja ki sajtófotó-galériánkat.
Kattintson ide!