Lassúak versenye

2003.10.06. 10:13

Az első nap már tisztán látszott, ha Loeb barátunk nem csinál valami nagy galibát, és a Xsara istene is úgy akarja, akkor nem sokan fogják veszélyeztetni. Ugyanis már ezt a kezdő napot is 30 másodperces előnnyel nyerte.

csik.jpg

Visszajött a karaván - szándékosan nem a cirkusz szót írom, mert azt ugye mások bitorolják az autósportban - Európába. Ez, ugye, jó is, meg nem is. Talán azért lehet jó, mert így az időeltolódás nem jelent akkora különbséget - már ha van egyáltalán - a hazai rajongóknak, és talán azért rossz, mert így újabb futammal kerülünk közelebb a szezon végéhez. Jövőre meg ki tudja, mi lesz ezzel a sporttal.

Szóval a hétvégén San Remóban rohangáltak a versenyautók. Lelövöm előre a poént: Sebastien Loeb nyerte a versenyt a Citroën Xsara WRC-vel. Azért árulom el így a beszámoló legelején, mert mindenképp az ő nevével szerettem volna kezdeni, és csak az jutott eszembe, hogy míg az ausztrálokat meglepte, hogy az első napot Loeb nyerte, itt, az olaszoknál teljesen egyértelmű volt, hogy ott lesz az élbolyban. És tessék, így is tett a fiú.

Mondhatnánk, hogy a 14 gyorsaságit tartalmazó, közel 1376 km össztávú - ebből kicsit több mint 988 km volt gyorsasági, és csupa-csupa aszfalt - versenyen mindenképp őt várták az első helyre, de ez nem lenne igaz. Egyrészről ott vannak a nagynevű versenyzők - például a vb-pontversenyt vezető Burns, bár ő idén még nem nyert futamot, ezért tulajdonképpen most se sokan tippeltek rá a bukmékereknél -, akik mind esélyesen vágtak neki a dolognak, meg akik aztán még ebből a sorból is kilógnak, a Panizzi testvérek. Közismert, hogy aszfalton, jó autóval - és most ez is megvolt - verhetetlenek. Idén azonban nem számított a többéves szakmai tapasztalat, a Peugeot 206 WRC-t csak a második helyre tudták begurítani. De ez PSA-szemszögből tulajdonképpen mindegy. Nem az viszont a pontversenyt tekintve, de erre még visszatérünk.

Az első napon már tisztán látszott, ha Loeb barátunk nem csinál valami nagy galibát, és még a Xsara istene is úgy akarja, akkor nem sokan fogják veszélyeztetni. Ugyanis már ezt a kezdő napot is 30 másodperces előnnyel nyerte a szintén kiváló Markko Martin előtt. Grönholm 50 másodperces hátrányát inkább nem kommentálom. És itt véget is kell érjen az esélylatolgatás, hiszen a negyedik helyen befutó - az első napról van szó - Sainz már jócskán egy és egynegyed perces hátrányban volt. És mindezt alig 142 km alatt szedték össze. Gyors fejszámolás: Loeb majdnem két másodperccel volt gyorsabb minden egyes kilométeren Sainznál. Ugyanazzal az autóval. Na de kérem..., és ez még csak első nap!

Vajon mi történt a többiekkel? Martin műszaki gondokkal bajlódott, ezért elnézzük neki a gyengécske második helyet. Ez persze nem igaz, nem nézzük el, mert a hibát ő okozta, amikor becsúszott a fák közé, és megsértette a hűtőmaszkot meg még pár dolgot ott mögötte. Ezért aztán melegedett a Focus WRC, és az elektronika visszavett a teljesítményből. Innen is köszönjük neki, hogy így legalább versenyben tartotta észt barátunkat, mert nélküle biztosan megfőzte volna a motort. A csapat másik versenyzője, Duval sokkal jobban feszít aszfalton, mint murván, most is tartotta magát az ötödik helyen. Sőt, még Grönholm sem volt neki elérhetetlen távolban. Hirvonen korán kiesett.

A Peugeot-nál már sokkal idegesebbek voltak az emberek. Az hagyján, hogy Grönholmtól mindenki jobbat várt, aztán "csak" a harmadik helyen tudott befutni, de Panizzitól meg egyenesen győzelmet kértek a rajtdobogónál, vagy még korábban. Szegények ugyanúgy jártak, mint a németországi versenyen, rutin ide vagy oda, egyszerűen nem találták el az autón az optimális beállítást. A hatodik helyen fejezték be az első napot, másfél perces hátránnyal Loeb mögött. A pontversenyt vezető Burnstől viszont tényleg nem vártak sokat. Már megszokták, hogy ő simán beér a célba, és kap annyi pontot amennyivel az első helyen maradhat. Most azonban kicsit lemaradt erről a pontszerző helyről, saját bevallása szerint Q se tudta, miért. A 11. helyen hajtotta álomra fejét pénteken.

A subarusok is sok potmétert csavargattak az első nap. Solberg autóján keresték a rejtett másodperceket előhozó finomításokat. Ez azonban mit sem ér, ha elszúrják a gumiválasztást. És ők sajnos így jártak. A következő bénázást a parc fermé előtt néhány kilométerrel mutatták be: elfogyott az autóból a benzin. Így aztán Solberg kiesett, hiszen nem jutott el a célvonalig. A Skodánál is fogytak a versenyzők. Gardemeister elnézett egy féktávot a ködben, és lerepült az útról. A versenyben maradt Auriolnak csak a biztos célbaérés volt a feladata, hiszen az új Fabia WRC előtt még sok teszt áll. Ez a verseny másra már úgy sem volt jó nekik.

A második nap úgy kezdődött, hogy Martin kapott 30 másodperc büntetést. Nem jó hír. A győzelmi esélyek jelentősen csökkentek. Öröm az ürömben, hogy a második hely azért megmaradt, mert a szombati első gyorson a fenekébe dugta a teljes mezőnyt. Loebnek ippeg hogy héttized másodpercet adott, de a harmadik helyre beérkező Grönholmnak már 17-et. Még azt kell tudni, hogy ez a gyorsasági 52 km hosszú volt. Ezen héttizeddel gyorsabbnak lenni valakinél már művészet. A többi hármon - mivel négy szakasz volt a napi penzum - is győzni meg már elvont művészet.

Loeb viszont ennek az ellenkezőjét adta elő. Még egy kilencedik idő is becsúszott a nagy álmosságba, bár az is lehet, hogy előnye biztos tudatában nem kockáztatott. Mindenestre a taktika bejött, 40 másodperccel maradt az élen. A második leggyorsabb Xsarával Sainz tartotta negyedik helyét. Kiegyensúlyozottsága lassan legendássá válik. Colin McRae a csapat által kielégítőnek mondott teljesítményt mutatott fel. Semmi rizikó, csak tartani a helyet. Csak azt nem értem, mi a fenét kell tartani egy hetedik helyen? Ennyi erővel ki is eshetne, pontot azért sem kap. Most inkább egy erőteljes McRae-s begyorsításra kellett volna utasítást adni. Bár annak meg törés lehet a vége, de nem mindegy már? Úgyse írták alá a szerződését jövőre, simán beleférhet még néhány totálkár. Hadd hulljon a férgese.

Panizziék talajvizest játszottak. Sorban lépték le az előttük álló versenyzőket. Estére az ötödik helyig jutottak, amiben azért Duvalék elgumizása is besegített, bár ki tudja. Mindenesetre a focusos fiúk lecsúsztak a hatodik helyre. Burns eddigi legrosszabb formáját hozta. Bár feljebb lépett a 9. helyig, ez valójában nem rajta múlt. A Skodának jól dolgozott Auriol, lassan, de biztosan haladt tovább. Valami ilyesmi történt A Subaru csapat utolsó célba érő reménységénél is. Mäkinen kicsivel lassabban ugyan, de szintén szépen haladt a cél felé. Többet sajnos nem tudok róla mondani, pedig megérdemelné. De ha egyszer nincs mit? Lassú és kész.

Vasárnap újabb négy gyorsasági várta a mezőnyt. Ekkor már mindenki azt számolgatta, Loeb mennyivel kerül közelebb Burnshöz a pontversenyben, ha nyer. Hát látszott, hogy nagyon, mert Burns valószínűleg nem kap semmit a mutatványáért. Ez neki csak annyiban rossz hír, hogy a maradék három versenyből kettő szintén aszfaltos lesz, és ha Loeb indul rajtuk, akkor nem sok babérra számíthat. Ez azonban mindenképp a kivárásos taktika folytatására ösztökélte Loeböt, hiszen az első hely most mindennél fontosabb.

A helyezésekbe ismét az időjárás szólt bele. A hirtelen leszakadó esőben a vizes gumival rajthoz állók lényegesen jobban haladtak. Ez az utolsó gyorson élesedett ki - ekkor esett le váratlanul az eső -, és át is rendezte a helyezéseket. Grönholm lecsúszott az útról, és kiesett ezen az utolsó gyorson, de a harmadik helyre nem a negyedikről lépett feljebb Sainz. Hanem a másodikról csúszott le Martin. Az ötödik helyről induló Panizziéknak - ők szavaztak egyedül a vizes gumikra, agyon is vertek mindenkit a vizes úton - sikerült hátrányukból annyit lefaragni, hogy a második helyre kerültek. Szép.

Következő verseny két hét múlva Korzikán lesz, szintén aszfalton. A vb egyre nyitottabb.

 
  A vb állása a San Remo Rali után
 
  Richard BURNS 57
Sébastien LOEB 55
Carlos SAINZ 53
Petter SOLBERG 48
Markko MARTIN 43
Marcus GRÖNHOLM 38
Colin McRAE 36
Tommi MÄKINEN 21
Harry ROVANPERA 18
Francois DUVAL 15
Gilles PANIZZI 14
Tony GARDEMEISTER 9
Didier AURIOL 4
Cédric ROBERT 3
Alister McRAE 3
Mikko HIRVONEN 3
Armin SCHWARZ 3
Alister GINLEY 1
Sebastian LINDHOLM 1
Freddy Loix 1
Philippe BUGALSKI 1


CITROËN 125
PEUGEOT 121
SUBARU 76
FORD 71
SKODA 21
HYUNDAI 12