Csak célba érni is elég

2004.06.28. 10:06
Martin számára is jól jött Rovanpera búcsúja, mivel - bár a mezőnyben ugyan teljesen utolsó volt -, a csapatversenybe nevezett pilóták között olyan helyre került, hogy csapatának még szerezhet pontot. Tehát elég célba érnie és nem volt hiába a részvétel.
csik.jpg

Jól indul ez a nyár is. Minden hétvégére jut egy rali verseny. A múlt hétvégén OB volt, most meg VB, a törökországi futam. Itt murvás a talaj, és a pálya még az ilyenek között is a legkeményebbekhez tartozik. Ennek alapján mind a versenyzők, mind a csapatok, mind pedig a szurkolók nagyon erős csatának néztek elébe a hétvége előtt. Már csak azért is, mert az elmúlt években még az időjárás is gonoszkodott egy kicsit. Az esőzés kiszámíthatatlan vízátfolyásokkal tört borsot a versenyzők autójának kerekei alá. Ezzel a laza képzavarral vágjunk is bele a részletekbe.

1236 rögös kilométer, 383 kilométer gyorsasági 17 részre bontva. Ez várta a VB és a Junior - akiknek ez a harmadik versenye az idei bajnokságban - versenyzőit is. A tavalyi győztes, Carlos Sainz idén is ott volt és biztos, hogy a változás maximum az életkorában jelentkezik, mert hogy ugyanolyan tűz ég benne mint eddig, az kétségtelen. A tavalyi ezüstérmes Burns viszont hiányzik az idei bajnokságban. Tavaly agytumort fedeztek fel nála és azóta kórházban is töltötte az idejét. Navigátora, Reid elmondta, hogy nagyon sokat fogyott az elmúlt időben és nagyon le van gyengülve. Bár nemrég hazaengedték a kórházból, egyelőre még nem tud kiszállni az ágyából sem. Reméljük, hamarosan felépül és láthatjuk még kagylóülésben a 2001-es világbajnokot.

Visszatérve a Török futamra: a szokásos csütörtök esti prológgal indult a dolog. A szinkron pályán a két Focus WRC Martin és Duval - a tavalyi harmadik helyezett - volt a leggyorsabb, pontosabban Sainz is, mivel egált ment Duvallal, ugyanúgy 7 tizednyire maradtak le Martin mögött mind a ketten. Péntek reggel azonban az idei év favoritja és a VB pontverseny vezetője, Sebastien Loeb nem hagyott kétséget senkiben, rögtön az élre állt a Xsara WRC-vel. Elsőként rajtolt, ami általában hátrányt jelent a murvás futamokon, de a török futam ebben is más, mint a többi. Az ottani nedves, sáros utakon sokkal inkább előny elsőként menni, mint sokadikként.

Loeb a második gyorsot is megnyerte, ezzel némi előnyt tartalékolt magának. Mert ezután mindig akadt valaki nála gyorsabb. Szerencséjére ez nem ugyanaz a személy volt, hanem szinte minden gyorson más, így a nap végére megmaradhatott az első helye. Persze ebben az is segített, hogy a negyedik helynél sosem volt lassabb. Szóval mögötte váltakozott a felállás. Még csapattársa, Sainz is nyert egy gyorsot, de nem tudott tartósan ilyen gyors lenni, így a negyedik helyre jutott estére. A Citroën-csapat nagyon elégedett lehetett.

Csakúgy, mint a Peugeot. Marcus Grönholm és Harri Rovanpera is derekasan tolta a 307 WRC-ket. Nyertek is gyorsot mind a ketten. Grönholm a ciprusi kizárás óta ész nélkül űzi a győzelmet, amit a 307-el még nem ért el egyszer sem. Most ismét úgy látszott, hogy megvan rá az esélye, de az időkülönbségek alapján kellett volna hozzá Loeb hibázása is. Annak ellenére, hogy Marcus az első nap tulajdonképpen műszaki hiba nélkül tudott menni, és Loeb szinte egyetlen ellenfeleként küzdött, közel 8 másodperces hátránnyal csak a második helyig jutott. Rovanpera viszont sokkal szerencsétlenebbül járt. A difivel kínlódott a harmadik gyorson, több mint egy percet hagyva maga mögött. Szerencséjére pont szerviz park következett, és oly jól javították meg az autóját, hogy a következő gyorsot megnyerte. A hátrány azonban sok, így estére még mindig a hatodik helyen állt.

Loeb és Grönholm mögött pedig Petter Solberg a Subaruval. Ő nem kezdett valami szerencsésen, mivel rögtön az első gyorson megperdült. Aztán egy vízátfolyáson való áthaladáskor megsérült az Impreza eleje, és mivel az összes hűtő-cucc ott van elhelyezve, lassítania kellett. Nagyjából 30 másodpercet vesztett ezzel a mutatvánnyal. Ugyanitt, ugyanígy járt Martin és a Mitsubishi-s Galli is. A nap végére összességében egy percnyi távolságban volt a vezető Loebtől és ötven másodpercnyire az előtte álló Grönholmtól, így sokkal inkább a háta mögé kellett pillantgatnia, mivel Sainz csak hat másodpercnyire maradt le tőle. A másik Subaruval Hirvonnen pont fordítottját adta elő, mint Solberg. Ő jól kezdett és egy megperdüléssel törte meg a lendületet. A hetedik helyre esett be.

A csütörtöki győzelemnél és a pénteki vízátfolyásnál már említett Martinnak mindenképpen a pontszerzés kellett, hogy a szeme előtt lebegjen. Enélkül ugyanis talán behozhatatlanul leszakadna az élbolytól. A vízátfolyás húzta át számításait, itt ő 40 percet (!) veszített, így tök utolsóként indult a mezőny nyomába... Csapattársa, Duval - bár volt néhány meleg pillanata - nagyon elóvatoskodta az első napot, az ötödik helyre futott be.

A folyamatos autófejlesztésben levő Mitsubishi csapat nem sok pozitívumot róhatott fel a tesztnaplóba. Panizzi állandóan a tökéletesítésekről nyilatkozik, ennek ellenére még mindig hatalmas űr tátong a Lancer és a többi WRC között az eredménylistákon. Aztán a negyedik gyorson Panizzi elé csúszott egy elektronikai probléma, ami miatt fel is adta a versenyt. Galli a - már ismert - vízátfolyásnál 10 percet veszített.

Ennyi bőven elég lenne egy hazai OB futamra is, de ezek a fiúk még csak az első napon voltak túl. Szombat reggel kilenc óra előtt néhány perccel már ott túráztatták a motorokat az első gyors rajtjánál. Itt Loeb nyomott egy kilencest Grönholm markába, így előnyét 16 másodpercre növelte vele szemben. Aztán ebből el is vesztett a következőn 13-at, és, hogy teljes legyen a kép, korai rajtolásért kapott még 10 másodperc büntetést is. Grönholm ezzel átvette a vezetést.

Ez azonban nem taszította mély depresszióba Loeb-öt, gyorsan megnyerte a következő két szakaszt - az utolsó kettőt pedig Solberg -, így este ismét az élen állva gurult be a szerviz parkba. Sainz nyúzottan, fáradtan fejezte be a szombatot. Negyedik helyét kétszer is elvesztette. Duval és Rovanpera keményen támadta a korosodó matadort, de aztán különféle gondok miatt visszakerültek mögé, így Sanyi megtartotta az előző esti helyét.

Grönholm fejében kavarogtak a gondolatok a reggeli rajt előtt. Érezte a győzelem ízét és tudta, hogy bár keményen kell harcolnia, nem elérhetetlen, hogy végre a dobogó legmagasabb fokára tolja a 307 WRC-t. De persze megint közbejött valami. Volt ugye az a korai rajt Loeb-nek, amikor is végre átvehette Grönholm az első helyet, de aztán nekiszaladt egy sziklának a 11-es gyorson. Olyan szerencsétlenül találta el, hogy az felszakította az autó alját pont, a navigátor, Timo Rautiainen ülése alatt. Ez kicsit kellemetlenül érintette Timo-t, és visszavetette lendületéből. 15 másodperces lassulást jelentett ez az esemény, maradt a második hely. A gondokat tetőzte, hogy a legutolsó gyorson Rovanpera autójában megadta magát a váltó, így kiesett.

Előző este még azt mondtam Solbergről, hogy inkább hátrafelé kell nézelődni, mert előbbre lépni úgysem sok az esélye. Aztán a szombati elő gyorson Duval lelépte Sainzot, átvéve tőle a negyedik helyet, és Solbergnek sokkal erősebben kellett küzdenie, hogy távol tartsa magától a folyamatosan támadó belga srácot. Akkor tudott csak fellélegezni, mikor Duval váltóprobléma miatt lemaradt tőle. Ekkor Petter azt vette észre, hogy alig több mint harminc másodpercnyire van előtte Grönholm. A versenyzők legnagyobb réme állt elé, a taktikázás: támadja Grönholmot, vagy inkább menjen a biztonságra, és őrizze meg a harmadik helyet, a vele járó tuti pontokkal? Az utolsó két gyors megnyerése arra utal, hogy az előbbit választotta, viszont az időkülönbségek oly picik voltak ezen a két gyorson kettőjük között - összesen talán 13 másodperc -, hogy a helyzet nem sokat változott. A másik Imprezával Hirvonen folytatta a harcot a célba érkezésért. Még egy helyet javított is az előző napi eredményéhez képes, és hatodikként fejezte be a napot.

Már volt szó Duval váltójáról, vagyis annak hibájáról, ami miatt elesett a belga fiú a Solbergtől megszerezhető harmadik hely esélyétől. Kétpercnyi hátracsúszást jelentett neki ez a váltóbaj, és Rovanpera kiesésével együtt az ötödik helyen állt így. Martin számára is jól jött Rovanpera búcsúja, mivel bár a mezőnyben teljesen utolsó volt, a pontot kapható pilóták között olyan helyre került, hogy a csapatának még szerezhet pontot. Tehát elég célba érnie és nem volt hiába a részvétel. Ez a 2004-es rali világbajnokság egyik legnagyobb vívmánya.

A Mitsubishinél nem sok változás történt. A SupeRally szabályok miatt Panizziék ismét a pályákon voltak szombaton, de már nem számolt velük senki. De tulajdonképpen eddig se számoltak velük. Galli viszont még számított, mármint az eredménylistán, de a 11. helyezése miatt vele sem nagyon törődtek a többiek.

A vasárnap reggel ugyanúgy nézett ki mint a szombat reggel. Loeb, Grönhol, Solberg, Sainz. Sőt, a vasárnap este is ugyanúgy nézett ki. Mert az utolsó napi négy gyorson már nem sok minden történt. Loeb megszerezte az idei negyedik futamgyőzelmét, és ezzel további erőteljes lépést tett a világbajnoki cím megszerzése irányába. Sainz negyedik helyével és az érte járó pontokkal pedig a csapat erősítette meg a gyártók versenyében elfoglalt első helyét.

Grönholm a legutolsó gyorsig vívott Loeb-el. A futam elején panaszkodott az autó beállításaira, majd a padlólemez-szaggató szikla tartotta fel, szóval lehet, hogy benne lett volna a győzelem, de ezt már nem fogjuk megtudni. Ha nem is örömmel, de meg kellett elégednie a második helyezéssel. Ami azt jelenti, hogy - egyelőre - a világbajnokságban sem ő Loeb egyes számú ellenfele.

Hanem Solberg. Ő az egyetlen versenyző, aki az idei szezonban minden versenyen szerzett pontot. Két győzelem, két dobogós helyezés, ennyi kell, hogy az összetettben Loeb mögött - kilenc ponttal - a második helyen álljon. A harmadik a most pontot nem kapó Martin, és csak utána következik Grönholm. Amit még mindenképpen meg kell említeni a török futammal kapcsolatban, hogy a Junior versenyben az első hatból öt helyet Suzuki szerzett meg. Közéjük furakodott egy Citroën, mögéjük pedig egy Opel Corsa, és egy Renault Clio került, nem is értek többen célba. Az ő következő futamuk Finnországban lesz augusztus elején. A nagyok is ott lesznek akkor, de nekik lesz még előtte egy argentin fellépésük is.