Az a Richard Burns, aki a tavalyi VB címet birtokolja, és igencsak nagy reményekkel hajtogatta be magát az év elején a 206 WRC-be, eddig szinte semmit sem virított a csapatnak. És most sem.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Vágjunk a közepébe, hiszen nincs mit szépíteni azon a dolgon,
hogy az idei Forma-1-hez hasonlóan a raliban is kissé egyhangúra
sikeredett a bajnokság. Azért az első helyet még nem passzolgatják
egymásnak, bár megtehetnék, hiszen általában a Peugeot-s versenyzők
osztozkodnak a dobogókon. A VB vége felé közeledve pedig már a
pontverseny is kezd szűkülni, így hát a hétvégi új-zélandi futam
sokat nyomott a latban.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez az 1800 kilométeres - melyből mindössze 414 volt gyorsasági - verseny akár el is dönthette a világbajnokság sorsát, mind az egyéni, mind a csapatversenyben. A tavalyi végeredmény, és a Peugeot-k fölényének tudatában Richard Burns volt a legesélyesebb (tavaly ő nyert itt, idén meg Peugeot-ban ül) a győzelemre. De azért számolni kell a jó öreg skót McRae-vel is, hiszen a tavalyi második helyezése sokat sejtet, és igazából még nincs számára lefutva ez az év, annak ellenére, hogy már aláírta a szerződését a jövő szezonra a Citroënnél.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A -12 órás időeltolódás miatt napközben nyugodt voltam, sőt éjszaka is nyugodtan aludtam az első versenynap alatt. Péntek reggel aztán mikor bekapcsoltam a telefonom, hidegzuhanyként ért a hír, amit az ömlesztve kapott SMS-ekben olvastam. Míg én nyugodtan húztam a lóbőrt, nagyjából éjfél körül, a negyedik gyorsaságin személyes kedvencem, Colin McRae megint eldobta a kanalat, és a VB esélyei (bár titkon tudtam, hogy már nincsenek is) egy szempillantás alatt elszálltak. A belsőkamerás felvételen is tisztán hallható, mikor az útról lecsúszva beleállt a fába, ő is csak ennyit tudott kinyögni: fakk. És mindezt a harmadik helyről, a kedvenc futamán... Ááá, hagyjuk, pápá idei ezüstérmes esélyek, szerintem innentől fogva teljes erővel a citromra fog koncentrálni, bár egy hazai győzelem búcsúként...
![]() |
|
![]() |
![]() |
Burns pedig az elvárásoknak megfelelően az élen hajtotta az oroszlános verdát. Mögötte - Colin kiesésével simán össze tudott állni a triumvirátus - Rovanpera és Grönholm lihegett. Nem tudok elmenni azon tény mellet sem, hogy a négyszeres világbajnok Mäkinen is ott tudott lenni az ötödik helyen, ami nem szokása mostanság. Előtte pedig a meglepetésember, Jani Paasonen a Mitsubishi-vel, aki az ötödik szakaszon abszolút időt villantott, melyet Mitsubishivel a tavalyi Safari Rali óta nem tudott senki legyártani. Aztán ott volt még az elején a két maradék Fordos, Martin és a pörgő-forgó Sainz, ebben a sorrendben. Meg még Solberg, Loix és Kankkunen. A Skodások is elbúcsúztattak egy versenyzőt, Eriksson volt az, aki már a második szakaszon letörölte az Octavia WRC-t az útról, mivel hiába taposta a fékpedált. Így Gardemeisterre maradtak a mundérral kapcsolatos dogok. Virított is egy nyolcadik időt a negyedik szakaszon. Szóval így telt az első nap.
Itthon meg az éjjel közeledtével már érkeztek is a következő nap délelőtti eredmények. Mivel a második nap az első 15 autó fordított sorrendben rajtol, ezért nem olvastam el egy SMS-t sem, inkább kikapcsoltam a telefont. Majd reggel mindet egyben - gondoltam. Aztán kialudva magam, reménykedve a Peugeot-k elfáradásban, szép sorban elolvastam a híreket. Az a Richard Burns, aki a tavalyi VB címet birtokolja, és igencsak nagy reményekkel hajtogatta be magát az év elején a 206 WRC-be, eddig szinte semmit sem virított a csapatnak. Mondom: eddig, mert most meg utolérhetetlennek bizonyult. Fényévekkel autózott még a csapattársai előtt is. Egyedül talán Grönholm tudta tartani a lépést, mindössze néhány tizeddel kalapálták egymást, de Burns első napi, közel 30 másodperces előnye megingathatatlannak tűnt, sőt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A 14. gyorsasági után már 45 másodperccel vezetett Grönholm előtt. És vajon mi szokott történni ilyen esetben a lányregényekben? A királyfi az ezüstszínű autóban megérkezik, győz, és boldogan élnek... Ez azonban a legrealitibb só, ami csak létezhet, így aztán Burns sem győzött le mindenkit, hanem inkább ő is leesett az útról és elköszönt minden reményétől. A csapat elmorzsolt egy könnycseppet, és vad számolásba kezdett. Csupán 3 pontot kellett elérniük, hogy már most kezükbe foghassák - ki tudja hanyadszor - a csapat győzelemért járó kupát. Az élen még mindig két autójuk haladt, így Corrado Provera - a főnök - még nem kezdte ráncolni a szemöldökét.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Annál inkább ráncoltak a Mitsubishisek. Paasonen üstökösként repesztett a későn érkezett, viszont annál sikertelenebbnek látszó Lancerral. Csapattársa, Delecour a 13. hely környékén kolbászolt. Az üstökös dolog azonban tiszavirág életűnek tűnt, mivel Paasonent is elérte az útról való leesés, és kiesés sorsa. Az ötödik helytől búcsúzott pont akkor, mikor a csapat vezetői már a felemelkedést látták lelki szemeik előtt. Öröm az ürömben, hogy így legalább Delecour egyel előrébb került.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Subaruéknak viszont nem lehetett okuk panaszra. A Peugeot után a második legsikeresebb brigádot mondhatták magukénak, mivel a harmadik és a negyedik helyen Solberg, és Mäkinen tanyázott. Gond nélkül suhantak, és ez igencsak jó reklám az Impreza 2003WRC debütálása előtt. Gardemeister pedig tovább hozta formáját a Skodával beékelődve - Kankkunen, és Loix mögött, valamint Schwarz előtt - a Hyundaiok közé. A partoldalt is megjáró Schwarz - ugyanott, ahol Colin kiesett, és csoda, hogy tovább tudott menni - előtt azonban még ott volt Delecour is, ahogy Kankkunen előtt is ott volt még Sainz. Ő maradt a Ford csapat számára egyedül, mivel az észt Markko Martint is elérte a zélandi sors, leesett-kiesett. Mentségére legyen mondva, most volt itt először életében. És ne feledkezzünk meg még egy Peugeot-ról, a Panizzi testvérek szép csöndben feltornázták magukat a nyolcadik helyre.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A vasárnapi végeredményt már szombat éjszaka tudtam. Kettős világbajnok avatással zárult a futam. A hátralévő Ausztrál, és Brit futam eredményétől függetlenül a Peugeot nyerte a gyártók versenyét. És persze, hogy tudom, hogy már harmadszor. Ez azonban egyelőre nem hivatalos, mert a csapatok csak év végén, visszamenőlegesen kapják meg pontjaikat, így elkerülendő az olyan helyzet kialakulását, mint amikor a Toyota csapat bepróbálkozott a tuti turbószűkító-állító szerkezettel, és a lebukás következményeként évad közben kellett megfosztani a pontjaitól. Az egyéni világbajnok pedig ismét Marcus Grönholm - másodszor-, a hórihorgas finn, aki csoda, hogy elfér abban a pici autóban.
Végeredmény:
1. | Grönholm-Rautiainen | Peugeot 206 | 3h58'45"400 |
2. | Rovanpera-Pietiainen | Peugeot 206 | 4h02'33"000 |
3. | Makinen-Lindström | Subaru Impreza | 4h03'11"700 |
4. | Sainz-Moya | Ford Focus | 4h04'34"300 |
5. | Kankkunen-Repo | Hyundai Accent | 4h05'55"600 |
6. | Loix-Smeets | Hyundai Accent | 4h06'37"900 |
7. | Panizzi-Panizzi | Peugeot 206 | 4h07'09"800 |
8. | Gardemeister-Lukander | Skoda Octavia | 4h07'41"500 |
9. | Delecour-Grataloup | Mitsubishi Lancer | 4h09'29"000 |
10. | Schwarz-Himer | Hyundai Accent | 4h10'20"200 |
Pontverseny: pilóták
Marcus Grönholm | 67 |
Richard Burns | 34 |
Colin McRae | 33 |
Gilles Panizzi | 31 |
Carlos Sainz | 29 |
Harri Rovanpera | 24 |
Petter Solberg | 23 |
Tommi Mäkinen | 19 |
Sébastien Loeb | 18 |
Marko Martin | 12 |
Philippe Bugalski | 7 |
Thomas Radström | 4 |
Alister McRae | 2 |
Toni Gardemeister | 2 |
Bruno Thiry | 2 |
Juha Kankkunen | 2 |
Kenneth Eriksson | 1 |
Jesus Puras | 1 |
Freddy Loix | 1 |
Pontverseny: gyártók
Peugeot | 147 |
Ford | 89 |
Subaru | 50 |
Mitsubishi | 9 |
Hyundai | 9 |
Skoda | 8 |
|
