Korai üröm

2003.04.14. 10:15

Azért jó az Új-Zélandi futam, mert ha itthon maradunk, már vasárnap délelőtt tudjuk a végeredményt. Akik ott vannak, csak este. Persze ez egyszerre következik be, de akkor is jó érzés.

 
 

Információban pedig nem volt hiány, mivel az első pillanattól kezdve folyamatosan dőltek meg az előzetes elméletek, tipppek. Baljós árnyak nem gyülekeztek a futam előtt, minden teljesen hétköznapi verseny látszatát keltette. 1300 kilcsi össztáv, amiből kicsivel több mint 400 a sebesen átszaladható, a három nap alatt 22 felé darabolva.

 
   
   

Első nap:
A tavalyi győztes, Grönholm most sem adott lehetőséget másoknak. Az első gyorsot megnyerve lépett az élre, és szokása szerint (feltéve, hogy nem esik ki) ott is maradt végig. Az első napi 9 gyorsból 7-et bírt megnyerni, de a másik kettőt is Peugeot-s vitte el, Burns személyében. Az előző futamokon történt keresztbeverések miatt jelenleg ő vezeti a VB pontállását, emiatt ő kezdett elsőként az eső mosta pályán, de ez nem zavarta túlzottan, hogy mindjárt a negyedik legjobb időt fussa. A harmadik gyári versenyző a francia csapatnál, Rovanpera már nem volt ennyire ütős. Az első nap végén az ötödik helyig jutott, amiben néhány műszaki hiba is szerepet játszott, de azért a csapatnál szerették őt. És, hogy teljes legyen a Pug-os kép, meg kell említeni Manfred Stohl-t is, aki az abszolút 9. helyre futott be a privát 206 WRC-vel.

A Ford némi kockázatvállalás mellett vágott bele ebbe a szigetes kalandba, mivel az új Focus WRC-vel küldte harcba fiait. Markko Martin számára viszont ez nem jelentett kihívást. Ahogy megszoktuk, ott lihegett az élbolyban, ebben a teljesen átdolgoztt autó sem zavarta. Bár lehet, hogy annyira jól sikerült a gép, hogy épp emiatt tudott ott lenni. Mindegy, a lényeg, hogy elsőre második időt futott Grönholm mögött, ez maradt a nap végi eredménye is. A másik autóban Duval már nem volt ilyen szerencsés. Mindenféle Hidra Julika problémák miatt már az első gyorson jó sok időt szákolt be, és a 16. helyen találta magát. Hirvnonen, a másik Focus WRC 02 volánja mögött mindössze egy hellyel előzte meg. Pénteken, vagyis csütörtökön, vagyis mittomén, az első nap, és kész.

 
   
 

A török futam után a Subaru csapatnál mindenki úgy érezte, az autó felkészült a murvás versenyekre. Solberg volt hivatott az új-zélendi győzelemre. Ezeken a pályákon lépést tartani Grönholm-mal nem kis feladat - mondhatni lehetetlen -, de Solberg nem ijedt meg, és bár kapott rendesen a hosszúlábú Peugeot-s srcától, de még Martin Fordjától is, azért nem maradt lőtávolon kívül, és a harmadik helyre ágyazva be magát még akármire is számíthatott.

A négyszeres - csak így egyszerűen, úgyis mindenki tudja, kiről van sző - Mäkinen már megint a ritmusra panaszkodott, mármint hogy nem találja, aztán jött a szokásos gumikra mutogatás, aztán kiderült, hogy náthás... Nem tudom, mi van vele, de a mostanában előadott teljesítménye alapján nem csoda, hogy inkáb szögre szeretné akasztani a slusszkulcsot. Pedig inkább össze kellene szednie magát, és megmutatni a csókáknak, tárol még némi élettani piros folyadékot a lábai között, mint ahogy tette azt pl. Sainz a törököknél.

 
   
   

És bár nem hiszem, hogy az a bizonyos győzelem Sainz-nak csak pillanatnyi fellángolás lett volna, most erre teljes erejéből rácáfolt a Citroën csapat. Sokan bíztunk benne a futam előtt, hogy ismét ott lesznek az élbolyban - titokban még a győzelmükre is fogadtam -, de aztán az történt, hogy mind a három Xsara WRC a szélvédő tisztántartásával küzdött az első három gyorson, és olyan hátrányba kerültek, hogy csak na. Aztán a 6. gyorson Colin McRae bemutatott egy sziklát az első futmóművének, ott is maradt a pályán. Sainz és Loeb szerencsére sikeresen rohamozta a többieket, és a nap végére a 6. és a 8. helyre tudtak felzárkózni.

A Skodánál nem volt zűr. Egyelőre még az Octavia WRC-vel nyomultak a fiúk, és Auriol a 10., míg Gardemeister a 13. helyre érkezett. A Hyundai azonban hamar elvesztette két versenyzőjét. Schwarz a legelső gyorson szaladt le az útról, és ott is maradt, Valimaki - ennyi majom nevet - ugyanezt tette a 8. gyorson. A harmadik hunyadis pilóta, Loix viszont a 12. helyre repesztett, ahogy a csövén kifért.

 
   
 

Második nap:
Szinte ugyanott folytatódtak a dolgok, mintha nem is lett volna alvásszünet; Némi bizonytalanság után Grönholm szárnyalt tovább rendületlenül. Martin viszont a nagy igyekezetben bemutatott egy piruettet, és a lefulladt motort nem tudta újra beindítani, így nem tudta folytatni a versenyt sem. De olyan hírek is érkeztek, hogy a motor simán megállt... Ő ekkor már Burns-el vívott a második helyért, és a harc így eldőlt. Bár Grönholm fényévekre volt előtte, a második helyre is Peugeot-s került, és mivel hátránya 1 perc fölött volt az első helyezettől, a mögötte álló Solberg pedig szintén közel egy percnyire volt lemaradva, biztonságban érezhette magát a Peugeot-brigád, annak ellenére, hogy Rovanpera szintén kiesett.

A Ford csapat persze nem örült túlzottan. Bár mindkét WRC 02 küzdött a hidraulikával, azért bíztak a jó szereplésben. És bár ők nyitották a pályákát a második napon - ami ugye elég nagy hátrányt jelent -, estére Duval a 10. Hirvonen a 11. helyre tudott felzárkózni. A már említett Solberg számára a támadás gondolata elméletileg nem volt engedélyezve. Feladata a biztos pontszerzés lett, mivel Loeb már a nyakában lihegett, és a csapat a rendkívül gyenge szezonkezdet után rendesen ki volt éhezve a pontokra. Ráadásul BigMak kapott néhány perc büntetést is speedlimit meghágása miatt, és máris a 9. helyen találta magát. Így rá nem számíthattak.

 
   
   

A Citroën nagy lehetősége pedig végképp elszállt, mikor Sainz leesett az útról, és több mint fél órás küzdelem után tudták csak visszahelyezni a gépet. Ezek után már csak a szokásos "tesztelési céllal megyünk"-dumát szajkózták. Loeb a maradék Xsarával tartotta magát, és ahogy estek ki előle, úgy lépegett egyre feljebb. A nap végén a negyedik helyen állt. Loix viszont nem csodálkozott 5. helyezésén. Keményen taposta a hunyadit, de persze neki is jól jött, hogy elfogytak előle a riválisok. Harcra a mögötte levő Alister McRae-vel, és Gardemeisterrel számíthatott. Auriol kiesett ebből a kosárból, mivel a differenciálműve rakoncátlankodott.

Harmadik nap:
Vasárnapra - ami lehet, hogy nekünk még szombat volt - már nem sok változtatási lehetőség maradt a versenyzőknek. Így aztán Grönholm bezsebelte harmadik győzelmét Új-Zélandon. Burns pedig további pontokat szállított a csapatnak - és magának - is a második hellyel. A Subaru csapat 9 pontot szákolhatott, mivel Solberg meg tudta őrizni hidegvérét - és ezzel a harmadik helyet is -, ami 6 pontot jelentett a csapatnak, Mäkinen pedig további 3-at adott hozzá a hetedik helyezésével. Ez sokat jelent a gyártók versenyében való felzárkózáshoz, szóval sikeresnek könyvelhetik el a futamot.

 
   
 

Nem úgy, mint a PSA másik, most nem annyira szerencsés része. Egyedül Loeb eredménye számított, és bár a negyedik helyen végzett, a többi csapat kettős pontszerzésével szemben nem sokat vizet zavart. Csakúgy, mint a Fordnál. A WRC 02-be vetett remények hamar elszálltak, Martin motorjával együtt, így Duval 9. helye hozott egyetlen pontocskát nekik. A Skodások pedig már a Fabia bevetésére készülnek, és pontosan tudták, hogy ez a verseny egyébként sem túl kedvező nekik, ennek ellenére a 6 pont, amit szerzett Auriol, és Gardemesiter nagyon jól jött. Ezek a hétvégi események ugyan nem befolyásolják túlzottan a VB kimenetelét, de azért nagyon jó kis mintavételezési lehetőség, egy esetleges statisztika cáfolási kimutatás elkészítéséhez.