Ez már másik lőtér

2005.06.25. 14:56

Rövid is, sáros is, de a miénk. Az autók nem bírják, a versenyzők is csak épphogy, de akkor sem hiányozhat a versenynaptárból.


Hazai ralifutamon Asizni olyan, mint társaságban fingani. Mindenki tudja miről van szó, mindenkinek megvan a saját véleménye, de inkább magában tartja, mert tart a felsőbb körök haragjától. Pontosabban azoktól az ismeretlenektől tart, akik szerinte a felsőbb köröket irányítják. A szombathelyi futam végén megint volt Asizás, és az események görgetege azóta is tart , így Asi nem indult-indulhatott a hétvégi veszprémi futamon. És lehet, hogy ő járt jobban.

Mert a verseny már elvesztette a kilencvenes években tetőfokán tomboló egyéniségét. A lőtér nevét rettegték még a sztárpilóták is. Olaszfalu, Vigándpetend, Szentgál... ezek már mind múlté. Most van kis lőtér, meg nagy lőtér, meg sólyi erdő, meg ilyenek. Biztos jó pályák ezek is, de az idei egynapos futamon csak az áldozataikat szedték - ami mondjuk pont a régi időkre utal, de most mégis valahogy más kiesni a veszprémi futamon mint régen. Akkor még az is dicsőség volt, ha valaki egy veszprém ralin esett ki.


Most pénteken egy órától indult a raliversenyek már szokásos nézőbemelegítője, a prológ. Itt színes autók, nagy hanggal keringenek egy általában központi helyen kialakított szlalom pályán. Most is ez volt, azzal a különbséggel, hogy az esemény pörgős menete elakadt valahol a nevezési zárlatnál. Mert ahogy az lenni szokott ilyenkor elég sokan frászban vannak, hogy odaérjenek éjfélig a postára, kapkodnak, sietnek, szóval igazi tűzzel intézik a dolgot. Ezen a prológon meg csak hébe-hóba suhant el egy autó. A 95 autó - rajtszám szerint visszafelé - egymás után rajtolt, az utolsók mégis este kilenc körül kerültek sorra. Tehát nyolc óra alatt 95 autó, az testvérek között is 5 perc szünet autónként, és ezen nem segít az sem, hogy ez a prológ nem egy, hanem valójában két gyorsaságinak számított.


Szombaton aztán további hét gyorsasági várta az elszánt ralistákat. Vasárnapra nem jutott már nekik feladat, amit a közelben rendezett, magasabb prioritású szintén autós, de más szakágbeli verseny idézett elő. Mivel a nyirádi ralicrossverseny EB futam volt, így akkor nem lehetett más autóversenyt rendezni, így a veszprém rali vagy ilyen csonka lehetett, vagy át kellett volna tenni másik hétvégére, ami meg gondolom sokba kerülne, és az egyébként is zsúfolt versenynaptárban sem biztos, hogy akadt volna neki jobb hely.


Tehát szombat reggel vágtak neki a versenyzők az első pályának, amit Benik Balázs a saját elmondása szerint is az utolsókat rúgó Focus WRC-vel teljesített a leggyorsabban. Előző este már többször is leállt a motor, és csak isteni segítséggel tudtak újra életet lehelni bele, így a szombati gyorsasági győzelem - amellett, hogy szermenyit sem csorbít az érdemeiken -, inkább az ellenfelek késői ébredésének számlájára írható.


Ezt az első gyorsot már csak 81 autó teljesítette, többen - köztük a Tagai testvérek is a Skoda WRC-vel - már a rajthoz sem jutottak el, még többen pedig a pályán ragadtak bent. Aztán persze lassacskán felébredtek az élmezőny többi része is, bár szerintem sokan megbánták, hogy nem az ágyban maradtak inkább aznap. A következő gyorsot - ami már a negyedik volt a kilencből - Ifj.Tóth János nyerte a Peugeot 206 WRC-vel, majdnem tíz másodpercet adva az öt másodikként követő Spicinek, és a Toyota Corollának. A harmadik helyet a bajnoki címvédő Turi Tamás kapta el, Benikék pedig az autójuk .- előre várható - teljes elhalálozása miatt fel is adták a futamot. Ezen a gyorson a célba érkezők száma már csak 73.


És ez így ment a továbbiakban is. A nagyon kemény H csoportban mindössze hárman maradtak a végére, az viszont szemet gyönyörködtető, hogy a korábbi H csoportos királyok - pl.Matics - milyen szépen zenéltek a négykerekes mezőnyben. Matics konkrétan a hatodik lett abszolútban az N4-es Mitsubishivel. És akkor még nem is említettem, hogy az éjszakai esőzés off-road pályává változtatta a sólyi-erdei szakaszt. Igazi kihívás kétkerék-hajtású autóval, amibe Bútor Robi is visszaült, a sikertelen WRC-s szereplés után. Újra Saxo, újra PH sport, reméljük újra az eddigi formát hozza majd. Most azt hozta.


Közben persze nem volt ennyire egyértelmű minden. A szervizparkokban mindenkinek jutott feladat. Nem nagyon lehetett látni húst sütögető, vagy napozó szerelőket. Kapkodás, csavarozás, és a szokásos melók. Többen voltak akiknek nem volt elég a kiszabott idő, így Turi, és Janika is kapott büntető másodperceket az elhúzódó szerelés miatti kései szerviz elhagyás miatt. És valójában ekkor dőltek el a helyezések. Az umo - utólag mindenki okos - elmélet itt is érvényes, de most akkor is ki kell mondani, hogy teljesen másképp alakul a végeredmény, ha nem kapnak büntetéseket.


Az utolsó gyorsokra ugyanis Janika nagyon felszívta magát, és sorra nyerte azokat. Ahogy Spici sem tétlenkedett, mert bár nem ő volt a leggyorsabb, sokkal nagyobb terhet jelenthetett számára, hogy az első helyét megtartsa. Valami hasonló járhatott Turi fejében is a második helyezéssel kapcsolatban, és akkor még csak az élmezőnyről beszéltem. Az igaz, hogy természetesen voltak még versenyzők rajtuk kívül is, akik mind-mind hatalmas erőfeszítéssel álltak helyt, de sajnos egyre többen voltak akik áldozatául estek a veszprém ralinak. Az utolsó gyorsaságinak már csak 47-en vágtak neki.


Ezen az utolsón aztán eldőlt a dobogós helyezések sorsa. Janika ezt a gyorsot - zsinórban a harmadikat -is megnyerte, és egy hajszállal bár - kilenc tized másodperc! -, de megelőzte a harmadik helyen álló Turit, így Janika a második helyen fejezte be a futamot. Turi lett a harmadik, Spici előnye pedig négy másodperc alá csökkenve tartott ki, így az abszolút győzelem teljesen megérdemelten az övé lett.


Most jön az umo elmélet: ha Janika nem kap tíz másodperc büntetést, akkor nyerhetett volna... de ha Turi sem kapja meg azt a huszat, amit megkapott, akkor meg ő nyert volna, és Janika a harmadik lenne. De ha egyikük sem kapja meg, akkor Turi-Janika-Spici lenne a sorrend... Nem is beszélve arról, hogy Herczighék kiesésekor Janika megállt a gyorsaságin megnézni, hogy nincs-e komolyabb baj, majd mikor látta, hogy minden rendben, továbbhajtott. Az itt elvesztegetett idő is benne van a második helyezésében. Na jó, abbahagyom mert ennek a fejtegetésnek pont semmi értelme. A lényeg, hogy alig negyvenöt autó ért célba. Akik köztük vannak, mind büszkék lehetnek magukra, nem akármilyen versenyen vannak túl eredménytől függetlenül. Bár azt hiszem, aki befutott az kapott is valamit, annyira kevesen maradtak a kategóriákban.

A következő napok pedig mindenkinél lázas munkával telnek majd, ebben biztos vagyok. A Budapest Rali nevezési zárlata ugyanis már megvolt. Találkozunk augusztusban. Addig is részletes eredmények és statisztikák megtalálhatók a TotalCar közreműködésével üzemelő Yokohama Rallylive oldalon.

A képekért köszönet a médiafotó csapatának, a foldiattila.hu-nak, és DuEn-nek.