Méltó régi nagy hiréhez

2006.07.23. 23:39
A legendás, a rettegett, a sorsdöntő. Az iszonyatos, a durva, a kemény. Veszprém-rali volt a hétvégén.

Annyiszor beszéltünk a magyar Akropoliszról, ami valójában még annál is rosszabb, hogy most nem részletezem újra. A hazai ralibajnokság veszprémi futama általában többet árt, mint használ - mármint a versenyzőknek - mégis ott van a naptárban évről-évre. Egyre többen úgy fogadják a dolgot, hogy egyszerűen nem vesznek róla tudomást, és kihagyják az életükből a kiszámíthatatlan, de mindenképpen autógyilkos versenyt.

Sokan azonban nem tehetik meg, hogy búcsút intsenek a pontoknak, így bár lutri az egész - korántsem biztos, hogy egy maximálisan felkészített autónak nem törik bele a foga a lőtérbe, vagy a sólyi erdő kanyarjaiba - mégis ott vannak a rajtdobogón. Akik közülük a céldobogóra is feljutnak, azok hősök egytől egyig. No, meg akik kiesnek, azok is.

Pénteken kezdődött a program a maratoni, prológgal egybekötött szuperspeciállal. Az az eddig szokatlan dolog állt elő, hogy az első nap mindjárt két gyorsaságit tartottak, egymás után, ugyanazon a pályán. A korábbi tapasztalatok alapján pedig előre elárulták, hogy a versenyautók két perces időközökkel rajtolnak a verseny egészén. Így talán elül a por, ami egyedül az elsőként rajtolót nem szokta zavarni.

Így viszont pont a duplájára nőtt a futamidő, ami pénteken úgy festett, hogy 13 óra körül elrajtolt a legnagyobb rajtszámú autó, és így haladtak visszafelé. Az egyes rajtszámú Ifj.Tóth János este hét óra körül jutott szóhoz. Lehet, hogy a versenyzőknek ez nem volt dögunalmas, de hogy a pálya szélén - belépőért - állókban nem okozott adrenalin-túltengést, az tuti.

Szóval ezen a néhány kilométeres, kanyargós, már-már üldözéses gyorsaságin - vagyis kettőn - rettentő sok kaland történt. Kicsúszások, elcsúszások, borulások, ahogy az lenni szokott. Az első gyorson a leggyorsabban az űrtechnikát, egy 2005-ös Mitsubishi Lancer WRC-t idehozó Spitzmüller rohant át, egy egész tizeddel megelőzve Benik Balázs Focus WRC-jét. A második, kicsit hosszabb menetben ugyanitt - Királyszentistvánon - már Janika lett e nyerő, több mint 5 másodpercet akasztva Spici orrára, és így a verseny vezetését is átvéve.

Másnap aztán már a reggeli rajtnál eldőltek sorsok. Igaz alig hét gyorsasági várt szombaton a mezőnyre, de azt hiszem Benik Balázs jobban járt, hogy az autójából az éjjel elfolyt a benzin. Sőt, még reggel is folydogált, állítólag pont a kipufogóra, és ezért is döntött úgy a csapat, hogy bele sem fognak a küzdelembe. A többieknek viszont kezdetét vette az erőpróba, ami szavakkal leírhatatlan. Aki vett már részt Veszprém-ralin, az tudja, mire gondolok, aki nem, az mindenképp próbálja ki egyszer. Szerintem lesz jövőre is, meg utána is, szóval még nem maradt le semmiről.

Ez a nap tehát mindenkinek hozott örömöt és bánatot, csak nem egyforma leosztásban. Turiéknak ismét a rosszból jutott ki, vagyis megint a rossz váltóból. A rajongók által Sufnikónak átkeresztelt Profikó csapat megintcsak nem volt a helyzet magaslatán, így Tamáséknak nem sok esélyük volt felvenni a kesztyűt az élbolyban, de azért fogcsikorgatva sikerült a harmadik és az ötödik hely között autózniuk.

Az élboly pedig úgy alakult, hogy Jánosunk ugye, no meg a majdnem legújabb gyári fejlesztésű Micu - gyári szervizzel - és Szabó Gergő azzal a Focus WRC-vel, amivel korábban Spici is ment már. Janikának egy darab gyors győzelem jött össze, Spicinek négy, a maradék kettőt vitte Szabó Gergő (szombatról van szó). De, hogy ebből nem lehet kitalálni semmiféle sorrendet, az nem véletlen.

Az történt ugyanis, hogy Janika navigátora, Bahor Bea az egyik ugratónál megsérült, és a nap hátralevő részét valószínűleg csak nehezékként töltötte az autóban. Nem illik viccelődni más kínján, de mivel Bea valóban nagyon rosszul volt, tényleg ez a helyzet. Szabó és Spici meg egyaránt megvívott egy defekttel, ami kicsit izgalmasabbá tette a dolgot.

Gyűltek a másodpercek itt, elvesztek ott, és közben piszkosul meleg volt. Ne feledjük, hogy talán az év legmelegebb napján kellett szerencsétleneknek tűzálló rugdalózóban tölteniük a napot. Egy szónak is száz a vége, mire eljött az utolsó gyors, nyolcvanhétből negyvenkilencen maradtak. Az űrtechnika meghozta, amire fejlesztették, és Spici megnyerte a versenyt. Mögötte Janika lett a második, SzabóG-nek pedig nem jött össze a dobogó, az utolsó gyorson úszott el a harmadik hely, mely így a szintén szerencsétlen Turi Tamásé lett. Megérdemelten.

Sokan úgy beszélnek a jelenlegi rali elsőposztályról, hogy a WRC-k után csak a mezőny végét a, H csoportot várják, mert a közepe sem nem látványos, sem nem érdekes. Most viszont az a helyzet, hogy ha így is van a dolog, ugyanolyan tisztelet kell, hogy övezze a kisebb kategóriákban versenyzőket, mint a többieket, mert ezen a versenyen részt venni - akár célbaérés nélkül - mindenképp óriási kihívás, és teljesítmény. És ez lesz jövőre is, meg utána is. Akkor talán ez lehet az értelme az autógyilkos pályáknak, és a szinte mindig forró hangulatnak. Mármint, hogy kuriózum a többi "unalmas" versenyben.

Aztán ne feledjünk csomagolni: négy hét múlva Budapest-rali. Ob, meg EK, meg Rali2, no és Historik. Minden lesz mi szem-szájnak ingere. Csak rendes gyorsaságik nem, de erről majd akkor mesélek.

A Veszprém-rali végeredménye

1. Spitzmüller Csaba - Kazár Miklós Mitsubishi Lancer 05WRC
2. ifj. Tóth János - Bahor Bea Peugeot 307 WRC
3. Turi Tamás - Tóth Imre Skoda Fabia WRC
4. Szabó Gergő - Benics Kálmán Ford Focus WRC
5. Tagai Tamás - Tagai Róbert Skoda Octavia WRC
6. Turán Frigyes - Rusznák László Mitsubishi Lancer EVO VI
7. ifj. Angyalfi Károly - Nyirfás Julianna Mitsubishi Lancer
8. Elek István - Budai Annamária Subaru Impreza
9. Matics Mihály - Vinoczai Attila Mitsubishi Lancer EVO VI
10. Botka Krisztián - Mihalik Péter Mitsubishi Lancer EVO VI
11. Vizin László - Táborszki Attila Toyota Corolla WRC
12. Balázs Vilmos - Szeghalmi György Subaru Impreza
13. Bútor Róbert - Tóth Vilmos Suzuki Ignis S1600
14. Szíjj Zsolt - KEREKES "Dani" Mitsubishi Lancer EVO VI
15. Borsi Gergely - Baranyai László Mitsubishi Lancer EVO VI
16. Ollé "Sasa" - Kerék Balázs Suzuki Ignis S1600
17. Krózser Menyhért - Fodor Géza Suzuki Ignis S1600
18. Pénzes Zsolt - Zachár János Mitsubishi Lancer EVO III
19. Cseri József - Nagy Dénes Mitsubishi Lancer EVO VIII
20. Trencsényi József - Trencsényi Tamás Mitsubishi Lancer EVO VI
21. Ifj. Ranga László - CZAKÓ "Janek" Suzuki Ignis S1600
22. Takácsy Pál - Farkas Gábor Opel Astra Gsi
23. Zagyva Lajos Suzuki Ignis
24. Gyarmati Ariel - Galuska Szabolcs Suzuki Ignis
25. Kovács Zoltán - Verba Gábor Lada 21074
26. BALÁZS "ÖCSI" - Pelyhe György Lada 21074
27. Rimár Tamás - Csicsely Pál Honda Civic Type-R
28. Fenyvesi Gábor - Gyöngy Imre Lada VFTS
29. Nagyváradi Zsolt - Szekeres Zoltán Suzuki Ignis
30. Baracskai Zsolt - Lovász Tibor Renault Clio RS 2000
31. Willi Polesznig - Peter Stark Porsche 911
32. Baksay-Szabó Ádám - Ranga Péter Suzuki Ignis
33. Lévai Ferenc - Schweighardt Gábor Toyota Yaris
34. Ázsot Szabolcs - Bordák Zoltán Honda Civic Type-R
35. Katona Endre - Gál Zoltán Suzuki Ignis
36. Ábrahám Zoltán - Tóth Gábor Honda Civic Type-R
37. Gyűszű László - Polyák László MG ZR 16
38. Notheisz Attila - Domonkos Eszter Lada VFTS
39. Német László - Horváth Kázmér Lada 2107
40. Hostyánszky Attila - Rózsa Norbert Subaru Impreza STI
41. Novák Szabolcs - Rébay Bence Suzuki Ignis
42. Fehér István - Leirer Zsolt Lada 2105
43. KOLTAI TIBOR - SZABÓ BALÁZS Lada 2107
44. Kozma László - Tömöri Zsolt Lada VFTS
45. Budavári Zoltán - Hegedűs Zoltán Honda Civic VTI
46. Kakuszi Zsolt - Kakuszi Csaba Volkswagen Polo S1600
47. Keszler Mátyás - Tóth Csaba Audi S2 Coupe
48. Hetei Zoltán - Gráber Tamás Trabant
49. Janzer György - Kiss Ágnes Skoda Felicia Kit-Car

A bajnokság állása a murvás versenyek után

1 Ifj. Tóth János - Bahor Bea 75
2 Benik Balázs - Varga István 62
3 Spitzmüller Csaba - Kazár Miklós 39
4 Vizin László - Táborszki Attila 23
5 Ifj. Angyalfi Károly - Nyírfás Julianna 18
6 Turán Frigyes - Rusznák László 16
7 Herczig Norbert - Csökő Zoltán 14
8 Bútor Róbert - Tóth Vilmos 14
9 Botka Krisztián - Mihalik Péter 11
10 Turi Tamás - Tóth Imre 10
11 Botka Dávid - Gabura Krisztián/Komáromi Béla 9
12 Matics Mihály - Vinoczai Attila 9
13 Tagai Tamás - Zsíros Gábor 8
14 Kakuszi Zsolt - Kakuszi Csaba 7
15 Elek István - Budai Annamária 4
16 Tóth Tibor - Szabó József 2
17 Borbereki Csaba - Lukács József 1
18 Hadik András - Ősz László 1
19 Zambelly György - Fejes Gábor 1

A képekért köszönet DuEn-nek. Részletes eredmények a TotalCar támogatásával üzemelő RallyLive oldalon találhatók.