A WTCC számokban

2006.11.30. 09:17
Az utóbbi évek a BMW és Andy Priaulx sikereiről szóltak, a bajnokság mégsem nevezhető unalmasnak, hiszen a brit pilóta mindhárom alkalommal az utolsó futamon szerezte meg a bajnoki címet. A WTCC az egyik legkiegyensúlyozottabb túraautó-bajnokság, és ez a statisztikákon is látszik.

A World Touring Car Championshipben a 2006-os szezonban összesen ötven pilóta vett részt. Tizenhét nemzet fiai csaptak össze egymással, hétféle autót láthattunk a versenypályákon. A WTCC futamain rendre nagy mezőny gyűlt össze, átlagosan 27,5 pilóta indult versenyenként.

Az ötven résztvevőből összesen tizenegy volt, aki futamgyőzelemig vitte. A húsz futamból a bajnok, Andy Priaulx ötöt, az ezüstérmes Jörg Müller négyet, a bajnokság harmadik helyezettje, Augusto Farfus Jr. hármat nyert meg. A többiek közül senki sem tudott egynél több versenyt nyerni. A további győztesek: Yvan Muller, Gabriele Tarquini, Dirk Müller, Jordi Gené, Alessandro Zanardi, Alain Menu, Rob Huff és Salvatore Tavano.

Összesen tizenhat olyan pilóta van a mezőnyben, aki legalább egy körön keresztül vezetett valamelyik futamon, húszan állhattak dobogóra és huszonhárman szereztek bajnoki pontot.

Andy Priaulx nemcsak a bajnokságot nyerte meg, több más szempontból is ő volt a legsikeresebb. Mint korábban már említettük, ő nyerte a legtöbb futamot (5), ő szerezte meg a legtöbb pólpozíciót, szám szerint hármat - Rickard Rydellnek, Gabriele Tarquininek és Jordi Genének kettő-kettő jutott – és ő vezetett a legtöbb körön át. A teljes szezon alatt összesen 253 kört tett meg a mezőny, ebből 65-ben, vagyis a megtett körök 25,7 százalékában a világbajnok volt legelöl. Jörg Müller 45, Augusto Farfus 39 körön keresztül vezetett.

A versenyben futott leggyorsabb körök tizennégy ember között oszlanak meg. A legtöbbjüknek mindössze egyszer sikerült ez a mutatvány, csak Augusto Farfus, Gabriele Tarquini, Alain Menu, Jordi Gené és Yvan Muller büszkélkedhet egynél több versenyben futott leggyorsabb körrel a 2006-os szezonban.


Csak két versenyző kapott drive through-büntetést, Yvan Mullert és Jordi Genét is azért marasztalták el, mert kiugrottak a rajtnál. Összesen tizenhat versenyző volt, akit ilyen-olyan probléma miatt 10 hellyel hátrébb soroltak a rajtrácson. A legnagyobb visszaesőnek járó kétes kitüntetés Luca Rangonit illeti, aki harminc pozíciót veszített.

Összesen hét nagy gyártó képviseltette magát a 2006-os évben a WTCC-ben, az Alfa Romeo, a BMW, a Chevrolet, a SEAT, a Honda, a Peugeot és a Toyota. A lista első négy szereplője a csapatbajnoki címért is versenyben volt. Ezt a címet nagy csatában végül a BMW nyerte el, de a SEAT nem sokkal maradt le. Futamot mind a négy nagy gyártó nyert, a Chevrolet kettőt, a SEAT hármat, az Alfa Romeo négyet, a BMW pedig tizenegyet.


Pólpozíciók tekintetében más a felállás, érdekes módon a SEAT tudhatja magáénak a legtöbb leggyorsabb kört, szám szerint ötöt. A BMW háromszor, az Alfa Romeo kétszer szerezte meg az első rajtkockát. Ugyanígy a versenyben futott leggyorsabb körök tekintetében is egyértelmű a SEAT-dominancia.

A számokból is kiderül, hogy a bajnok nem véletlenül nyert, kiegyensúlyozott teljesítményével, egész évben mutatott remek formájával megérdemelte a győzelmét. A következő év kérdése az lesz, mit tehet a SEAT Sport, hogy gyorsaságát a versenyeken is tudja kamatoztatni. Sokszor nem elég a győzelemhez, hogy a Leon a leggyorsabb a pályán, ha a SEAT-pilótákat lerajtolják a BMW-s versenyzők.


Az Alfa Romeo egyelőre nem jelentette be hivatalosan, milyen formában kíván részt venni jövőre a sorozatban, de nagyon valószínű, hogy a pirosak 2007-ben újra teljes gyári támogatást élveznek, és a 156-osok nyugdíjba vonulnak, helyettük 147-es versenyautókat láthatunk majd.