Vége

2003.10.27. 11:19

Janika a rajt után nem sokkal egy kanyarban elsokallt, és megsérült a Peugeot 206 WRC. Nem tudta folytatni a versenyt, így a bajnoki cím az egész éves kemény küzdelem után szinte magától hullott Benikék ölébe.

csik.jpg

Színvonalához méltó befejezéssel ért véget az idei nagy magyar ralibajnokság. Amilyen szedett-vedett volt az egész idei szezon, amilyen szedett-vedett volt az egész idei mezőny, olyanra sikeredett az évadzáró verseny is, a 3. Zemplén Rally. Mert mi másra lehetne gondolni, mint a véletlenre, mikor október közepén egyik napról a másikra leesik a hó. És erre csakis véletlenül nem készülhetett fel annak a versenynek a rendezősége, amelyik az előzetes közleményekben is kiemelte, rettentően fontos rendezési feladatokat ró rájuk, hogy ezen a versenyen dől el a bajnokság abszolút első helye.

És persze biztosan véletlen az is, hogy a versenyzők nem vonultak haza hosszú, tömött sorokban a hó láttán, mert normális - versenyt rendező - ember ilyenkor legszívesebben azt tenné. Igazi autóversenyző azonban dörzsöli a tenyerét, mert ilyen körülményekhez ritkán jut idehaza. Bár biztosan volt a versenyzők között, aki szintén inkább hazament volna, de kérem, az mostantól ne nevezze magát autóversenyzőnek.

Ott kezdődött a fejenállás, mikor péntek hajnalban elkezdett esni a hó, hideg is lett reggelre, ami persze fagyot eredményezett az útburkolaton. A másodosztály mezőnye reggel hét óra előtt rajtolt volna el, hogy megkezdje a hat gyorsaságiból álló versenyt. (Elméletileg nekik még nem ez az évadzáró futam, az augusztusban elmaradt gödöllői verseny helyett november elején lesz másik Székesfehérvár környékén.) De aztán nem rajtoltak el, sem akkor, sem egy óra múlva. Bő kétórás késsel vették az irányt a pályák felé. Az elsőt meg se tudták közelíteni, még a pálya előtt annyira le volt fagyva az út, hogy többen árokba csúsztak.

 
  Észrevétel
 
  Reggel 6:50 szakad a hó, az RII rajtoltatásával kivárnak, gondoltam azért, mert adnak fél órát mindenkinek, hogy feltegye a téli gumikat, és közben a Fóny előtti szakaszra kiküldenek egy hókotrót, ami azt kb. 20 perc alatt simán járhatóvá teszi. De nem, helyette 2 egész órát váratják a versenyautókat Tokaj főterén a mínusz fokokban. Megjegyzem, hogy 7 és 9 óra között romlottak az útviszonyok, hol itt a logika?

Reggel 8 óra, Óhuta: időellenőrző nincs felállítva !(?) A sportbírók tanácstalanok, várják a versenyigazgató döntését, aki 9 óráig reggelizik a szállodában, telefonon nem tudják elérni!(?) Mivel a versenyautóknak nem adnak lehetőséget a gumicserére (abban a 2 órában míg várakoznak Tokaj főterén) mindenki elindul azzal a gumival, amivel reggel jött, nagyon sokan slick-kel. Az előfutó autókon NOKIAN Hakkapeliitta (szöges?) gumik voltak, azért tudtak átjutni a Fóny előtti hóakadályokon. Ugyanitt a hóakadályokkal küzdő mezőny több autója becsúszik az árokba, egymást próbálják kiszedni. Megérkezik a RESCUE autó, az is becsúszik az árokba, a versenyzők szedik ki. Momentum: néhány Hondával versenyző kedves kolléga azt a javaslatot teszi, hogy az elöl menő két Ladát (Kronome Ákos és Nemes Csabi) lökjék félre közösen, mert azok miatt nem tudnak a rajtig eljutni. Szerencsére vannak, akik ezzel nem értenek egyet. A megrendezett két gyors után a céldobogón a szpíker kérdése a versenyzőkhöz: "Milyen volt a verseny?", majd átad egy üveg pezsgőt a győztes párosnak, hogy locsolja szét. Természetesen ez nem történik meg, mert nekik van annyi eszük, hogy ez a győzelem így nem sokat ér, nincs túl sok okuk az örömre. És a korona: este 21 órakor a céldobogón szabadtéri díjkiosztó, természetesen nézők nélkül. Kedves Jacsó úr! Tisztelem és elismerem a rendezők munkáját, erőfeszítéseit, de: Várható volt a hóesés, miért nem készültek fel egy hóeltakarító géppel a kritikus szakasz tisztítására? Miért nem adtak lehetőséget a mezőnynek, hogy abban a két órában, míg várakoztak, lecserélhessék a gumikat? Az encsi szervizzónában, ami egyébként egy autósiskola gyakorlati oktató pályája, a verseny ideje alatt folyamatosan 2 db oktatóautó próbálkozott az oktatással, néha életveszélyes szituációkat teremtve. Senki sem értesítette őket, arról, hogy itt és ma szervizzóna van kijelölve!! Majdnem verekedésig fajult a vita köztük és a szervizesek között, sportbíró természetesen sehol! Kedves Huberth úr! Ön, mint a II. osztály versenyzői összekötője, miért nem próbálta ezeket megoldani? Üdvözlettel: Grátz Ferenc szponzor, rally I, rally II, szerelő, csapattag, rajongó

Volt még némi fejetlenség a rendezők részéről, akik még ekkor sem tudtak úrrá lenni a helyzeten, de aztán hamarosan kitalálták, hogy a srácok menjenek vissza a szervizparkba. Ott aztán megtudták, hogy az utolsó két gyorsasági - ami azonos pályán zajlott - járható, így ezt a kettőt megtartják nekik. Így is lett. Többet sajnos nem tudok elmondani a másodosztályú futamról, semmi értelme eredményeknek és helyezéseknek két gyorsasági alapján, amelyekre ráadásul többórás várakozás után került sor. Az esti szabadtéri (október, hideg, hó, fagyás - értjük, ugye) díjkiosztó még ennyit sem érdemel.

Az első osztály délután egy óra körül indult - az eredeti tervek szerint a másodosztály nyomában - a pályákra. Nekik az első gyorsasági az volt, ami a másodikosoknak a második lett volna, és az elsősök másodikja pedig az, amit megközelíteni sem tudott az utánpótlás mezőnye. Érdekes módon a nagyoknak már nem okozott gondot sem az odajutás, sem a versenyzés, ahogy ekkorra a szervezőknek sem okozott gondot a mezőny terelése. Bár az azért érthető, hogy az első osztály zökkenőmentes versenyeztetése sokkal fontosabb feladat. Valószinűleg ezért kérik ki több futam előtt is az élmezőny néhány pilótájának véleményét. Igaz, hogy így ők előnyhöz jutnak a pályaismeret terén, de az nem számít, mivel így hozzájuk lehet igazítani a pályákat is. Például kicsit feljebb lehet hozni a rajtot, ha nem akarnak murvagumikkal menni még száz métert sem aszfalton, mint a budapesti versenyen.

Szóval a bajnokságot tekintve a legfontosabb esemény az abszolút első hely sorsának eldöntése volt, a harc a Benik-Somogyi és az Ifj.Tóth-Tóth párosok között zajlott. Az első gyorson Benikék nyomták jobban a gázt, majd Janika törlesztése következett. Aztán a harmadik szakaszon el is dőlt ez a bizonyos kérdés, Janika a rajt után nem sokkal egy kanyarban elsokallt, és megsérült a Peugeot 206 WRC. Nem tudta folytatni a versenyt, így a bajnoki cím az egész éves kemény küzdelem után szinte magától hullott Benikék ölébe. Innentől kezdve már csak arra figyelt a Focus WRC-s csapat, hogy jól érezze magát, és persze megtartsa a vezető helyét a verseny végéig, csak egy futamgyőzelem koronázhatja meg a bajnoki címet

Ez nem is tűnt egyszerű feladatnak, a nyomukban loholó Tagai testvérek Subaru WRC-jükkel a második napon támadásba lendültek. Sorra nyerték a gyorsaságikat, de hátrányukat nem tudták teljesen ledolgozni, be kellett érniük a második hellyel. Harmadikként Turi Tamásék A8-as Mitsubishije, majd Szabóék Octavia WRC-je futott be.

Az N csoportban is a szezonzáróra maradt a bajnoki cím eldöntése. Spitzmüller és Oroszlán rivalizált a címért. Spitziéknek hatszor sikerült a leggyorsabb N-esnek lenniük, ezt Oroszlánék egyszer sem tudták elérni. Így a végeredmény is ennek megfelelően alakult, és bár a versenyt Szajkyék nyerték ebben a csoportban, az ő pontszámuk kevés volt bármilyen helyezéshez is az év végén. Így a zempléni második hellyel a bajnoki cím is Spitziékhez került.