Az első Mohikán

2004.10.25. 10:18
Ismét igazi, ízig-vérig autóversenyző lett a Magyar Rali Bajnok. Olyan, aki végigjárta a ranglétrát és teljesen megérdemelten került a trónra, a korábbi évek kizárólag négykerekes tudású zombija és pályakezdő ifjonca után. És az is bizonyossá vált, hogy nyilvánvaló szabályértelmezéssel is lehet bajnokságot nyerni.
csik.jpg

Távol álljon tőlem bármilyen beskatulyázás, és megsérteni sincs szándékomban az eddigi bajnokokat. Minden tiszteletem az övék, de azt be kell látni, hogy kevés olyan klasszisú raliversenyző van - és volt - hazánkban, mint Turi Tamás, a 2004-es év bajnoka. Ladával kezdte, és azt hiszem, elmondható róla, hogy versenyzett mindennel, aminek négy kereke van és motor hajtja. És nem csak versenyzett velük, de java részével győzött is jó párszor. A WRC kategóriában anyagi és technikai problémák mindig az útjába álltak, de idén végre minden összejött.

Ráadásul az idei olyan erős mezőny volt, ahol csak az évad utolsó futamán dőlt el az elsőség. Hárman is birtokoltak fizikai esélyt a futam előtt, egy versenyzőpáros pedig matematikailag kerülhetett volna a dobogó tetejére. Turi Tamás és Kerék István rajt-cél győzelmet arattak az ördögszarvas Skoda Octavia WRC-vel és ezzel elcsípték a bajnoki címet is.

Benik Balázs a bajnoki címvédő egész évben meglehetősen visszafogott teljesítménnyel - fizikai esélyesként - a hétvégén a második helyezést érte el, ami a bajnokságban is az ezüstöt hozta neki. Új navigátorral vágott a szezonnak, akit menet közben ismét lecserélt, és a tavaly a külföldi futamokon "használt" Rácz Bencével folytatta. Talán ez is közrejátszott abban, hogy a bajnoki címvédésnek - pontok ide vagy oda - a közelébe se került.

Az említetten matematikai esélyes Herczig-Tóth kettős a harmadik helyet szerezte meg, amibe belefért még egy kis késés is - a vele járó büntivel - a szervizparknál. Herczig tavaly még a kis piros Saxóval riogatta a másik kis piros Saxót, meg az A6-ot. Aztán kikerült abból a körből és év elején úgy nézett ki, hogy versenyautót csak a pálya széléről fog látni. De mégis másképp alakult és nemcsak hogy WRC-be szállt vissza, de még futamgyőzelmet is szerzett. Kettőt is. A bajnokságban pedig a negyedik lett.

Szintén szerzett futamgyőzelmet az év során a bajnokság bronzérmese, aki szintén aranyérmes eséllyel kezdte a hétvégét. Asiról van szó, akinek kicsit kedvét szegte a verseny előtti MNASZ szabályfinomítás, ami a bajnoki esélyein csavart egy kicsit. Nem is jó a finomítás szó, mert nem arról van szó, hanem egy nem egyértelmű mondatot tettek egyértelművé. Szerintük. Bár ezzel az egyértelműsítéssel a kérdéses szabály értelmezése pont az ellenkezőjére fordult. A lépéssel én személy szerint teljes mértékben egyetértek, csak az időpontjával nem. Szerintem nem szép dolog menet közben akármilyen módon belenyúlni a szabályokba. Ha hiba van benne és ez év végén derül ki, akkor sorry. El kell fogadni, hogy az összes versenyző a hibás szabályzatot fogadta el év elején, amikor úgy döntött, hogy részt vesz a bajnokságban, és az év közbeni belenyúlás mindenkinek a becsapása. Ha emiatt probléma adódik az éves értékelésnél, akkor jöhetnek a sportperek és a felelősségre vonás. Ami most ugye elmarad.

Arról van szó pontosan, hogy eddig a szabályok nem mondták ki szó szerint egyértelműen: olyan versenyt nem minuszolhat versenyző, amiről eltiltás miatt volt távol. Most pedig belekerült, hogy nem. Értelmes, gondolkodó ember, ha még ráadásul sportoló is, akkor pontosan tudja, hogy ez így jó. Így van értelme a sportnak. De sajnos ha a szabályban ott a kiskapu, akkor ki lehet rajta bújni. Csak akkor nem, ha ezt észreveszik és bezárják az ember orra előtt. Ami egyedül azért probléma, mert így könnyen elképzelhető, hogy máskor, másik alkalommal meg majd pont nyitnak egyet, ha valaki érdeke úgy kívánja. Mi a biztosíték, hogy nem? Sőt, mi van a többi réssel? Azokat is csak akkor veszik észre, ha valaki győzelme múlik rajta? A szezon első versenyén Asi eltiltás miatt nem vett részt, és az így nulla pontos versenyt szerette volna minuszolni az év végén. De mivel az utolsó pillanatban derült ki, hogy ezt nem lehet, jelentősen lecsökkentek az esélyei a bajnoki címre. És persze így joggal mondhatja - ami nem is biztos, hogy igaz -, hogy ha ezt előre tudja, akkor a korábbi versenyeken másképp taktikázott volna.

Minuszolás

Az ORB éves értékelése az egyes versenyek során a vezető versenyző által szerzett bajnoki pontok összegzése alapján történik úgy, hogy az első helyezett az, aki a legtöbb bajnoki pontot szerezte. Az éves értékelésben az ORB versenyek eredményeit az alábbiak szerint kell figyelembe venni: "•" 7 vagy több értékelhető versenyből: eggyel kevesebb verseny eredményt (a legrosszabb eredmény elhagyandó) "•" 6 vagy kevesebb értékelhető verseny esetén: valamennyi eredményt Amennyiben az ORB lebonyolítása során nincs legalább három értékelhető verseny, az MNASZ Intéző Bizottsága az ORB-t utólag törli, és nem hirdet eredményt. Ilyenkor a MNASZ Intéző Bizottsága dönt az egyéb címen kiosztható díjakról.

A hétvégi verseny aztán Asinál feltette a pontot az i-re. A második gyorsaságin kicsit gyorsabban ment a kelleténél. Egy balos kanyarban lecsúszott az útról, és nekiment egy oszlopnak. Komoly baleset volt, szerencsére személyi sérülés nem történt, azonban nem tudták folytatni a versenyt, így innen is nulla ponttal tértek haza. És ezt minuszolhatják is.

Nagyjából ez a helyzet alakult ki az élmezőnyben a hétvégi verseny során-után. A pénteki prológon 93 autó vágott neki a valamivel több mint 100 km gyorsaságit tartalmazó, 616 km hosszú futamnak. Az első napi hat gyorsaságit már csak 78-an élték túl. Sok versenyzőn kifogtak az aszfaltos pályák, melyeken a kanyaroknál rettentő sok sárfelhordás tette izgalmassá a nagy tempós bevállalást. De legalább nem volt váratlan havazás, mint tavaly.

Vasárnapra három gyorsasági maradt, kurta befejezés. Nem sok minden változott. Az előző nap kitaposott helyek már biztos célbaérést követeltek. Ez a további hét kieső párosnak nem jött össze. Meg a H csoportban az élen álló Varga Cigánynak sem. A legutolsó gyorson befigyelt az árokba egy kicsit, és bár be tudta fejezni a versenyt, az első helyről a hatodikra csúszott.

Mindent egybevetve jó kis év volt az idei. Jó kis versenyekkel, jó kis nyitott szezonzáróval. Ahogy a szezonnyitó versenynél mondtam, elindult végre valami változás ebben a sportban. Reméljük jövőre is jó irányba halad majd a változás. Vagy ezt már nevezhetjük fejlődésnek? Á, azt még nem tudni.