Alfa-zsebrakéta egyedi ízzel

Balatonfüred Concours d'Élegance, 2018, Alfa Romeo 1600 Junior Zagato – 1974.

2018.05.02. 06:20

Nem a mechanikája az érdekes, mert az lényegében megegyezik a 105-ös sorozatú Alfa kupékéval és roadsterekével, azaz a Bertonével és a Spiderével. Kétvezértengelyes, négyhengeres DOHC-blokk, két ikerkarburátor, ötfokozatú váltó, négy ATE-tárcsafék. Még a padlólemez is azonos az 1600-as Spiderével. Csak a kaszni más, de az nagyon.

Ezt a kocsit nem a Pininfarinánál és nem is a Bertonénél tervezték, hanem a mindig is meghökkentő és aerodinamikailag különösen hatékony formákat produkáló, apró Zagatónál. Az acél alapú karosszéria nagy mennyiségben tartalmaz alumínium borítóelemeket, emiatt az autó még az eleve pehelysúlyú Bertone kupénál is vagy tíz százalékkal könnyebb, s mivel áramvonalasabb is, ezért gyorsabb, ügyesebb, dinamikusabb.

1969-tól 1972-ig 1300-as motorral, rövidebb farral, az 1300 Spider megkurtított padlólemezére épülve készültek a Zagato Juniorok, majd 1972 után a nagyobb Spider egészben hagyott padlójára tették át, akkor hosszabb lett a farrész, fa a kormány és 109 a lóerő. Ebből a szériából összesen 402 példányt készítettek, tehát az autó sok Ferrarinál drágább.

Páli Rómeó – a név ugye, kötelez – évek óta kereste a típus egy elérhető, épkézláb, eladó példányát, amihez oda is ér, mielőtt valami térben közelebbi vevő lecsapna rá. Egy Fiat 124 Spider alapos kiélvezése után két évvel ezelőtt úgy döntött: kőkeményen ráfekszik a projektre. Az összes létező figyelőt beállította az internetes eladási oldalakon, minden lényeges adatot, ellenőrzendő apróságot bevágott, és várt, lesben, mint csapóajtós pók a fülbemászóra.

Mázlija volt – ezt a 2000-es évek elején teljes körűen, az utolsó alátétig felújított, egész élete alatt részletesen dokumentált előéletű, törésmentes autót egy német kereskedő péntek este tette fel a hirdetőoldalra, Rómeó pedig nem kis kölcsönökbe verve magát a lehető leghamarabb kiviharzott érte – szakadó hóesésben. Lényegében próbaút nélkül vette meg az autót, aminek azonban a műszaki állapotáról azóta nem derült kis semmi turpisság – olyan jó is, amilyen szép. Csak az itthoni forgalomba állítás, az volt a gond; egy ilyen autó van és volt valaha Magyarországon, s eleve egy ritka, kevéssé dokumentált típus. Sok volt-e az egy év, mire rendszámot kapott? Mindenesetre ma teljes értékű tagja a forgalomnak, s meg is lehet majd tekinteni a Balatonfüredi Concours d'Élegance-on, május 4-től.

Balatonfüred Concours d'Elegance

bcde logo.png


Nyolcvanévnyi kihagyás után Magyarországon 2014 óta megint létezik autósszépség-verseny, melyet a balatonfüredi Tagore sétányon tartanak, idén a május 4-6. közötti hétvégén. Jó hír: a belépés ingyenes. A nézők szombat délelőtt 10-től járhatják körbe a parkban álló autókat, szavazhatnak, melyik tetszik nekik. Majd este hat tájban az éjszakai parc fermébe vonul a mezőny, de jó idő esetén esélyes, hogy a járművek egy része még körbekorzózza a környéket, érdemes hát kivárni. Vasárnap megint csak délelőtt tízes kezdés a látogatóknak, délután 1-kor pedig jön az eredményhirdetés – ehhez idén is meglesz a csinnadratta, ahogy illik: felhajtó, vörös szőnyeg. Ezt követően felvonulás, a szünetekben a BMW és a Mini legfrissebb kínálata tekinthető meg. 50 (plusz-mínusz egy-kettő) rettentő érdekes, zömében külföldről érkező autóra készülhetünk, melyek a füredi parkban, szétszórva parkolnak majd, azokról konkrétumokat a rendezvény facebook-oldalán vagy honlapján lehet megtudni.

A helyszínt a füredi önkormányzat, a szponzorációt a BMW, Shell és Allianz biztosítja, a szervezők a VGT Group, a CeAuto és a Katti Zoób divatház, a Totalcar pedig idén már harmadszor a rendezvény médiapartnere.