Sergio Pininfarina csiszolta egyedire ezt a Ferrarit

2022.01.17. 12:46

Valószínűleg az első Ferrari, amelyben valóban élvezni lehetett a rádió hallgatást - egyesek így vélekedtek az 1966-os Genfi Autószalonon bemutatott 330-asról, mely a korábbiaknál jobb vezethetőséget, egyszerűbb kezelhetőséget és csendesebb utasteret adott. Ahogyan az ‘50-es évektől a legtöbb Ferrarit, úgy ezt a modellt is a Pininfarina stúdió rajzolta, de mind közül ez a negyedik megépített darab egy kicsit jobban kötődik a formatervezőhöz.

1966 júliusában készült el a 8727-es alvázszámú 330 GTC, mely eredetileg nem különbözött a többitől, ám ezt maga Sergio Pininfarina vásárolta meg, hogy a modell jövőbeli változatainak fejlesztési és tervezési folyamatait segítse. Mechanikailag a 330 GTC maradt az eredeti, tehát rövid tengelytávú, hátul is független felfüggesztéses autó, melynek orrában a Colombo V12-es 4,0 literes változata van 300 lóerővel.

Pininfarina az autó részletein dolgozott, ezért az utastér Bleu Vaumol bőrkárpitja helyett világoskék szövettel varrták újra, hogy az olasz nyári napsütésben se hevüljön ülhetetlenre a kabin. A forróságban kevésbé izzasztó, hidegben pedig kellemesebb szövetkárpitozás később választható opció lett. A fűtésvezérlőket diszkrétebb karokra cserélték benne, ez a megoldás a 365 GTC-ben jelent meg később. Sárvédőn elhelyezett kopoltyúk helyett a gépháztetőn át is távozik a motor hője, mely hatékonyabb megoldásnak bizonyult a korábbinál.

Néhány apróság pedig megmaradt a kísérlet szintjén és egyik későbbi modellben sem tűntek fel, mint például a pillangóablakok nyitására szolgáló új mechanizmus vagy a ruhaakasztók. Süllyesztett a hamutartó és a kormánykerék is egyedi, ahogyan az elektromos ablakok kapcsolóit sem használták fel.

Mind közül a legérdekesebb elem a 330 GTC Speciale-n a Supervis nevű bukólámpa páros. Ezt a ködlámpát egy gombbal aktiválhatja a vezető és eredetileg a Superfast I koncepcióautóhoz tervezte Aldo Brovarone. 1967 júliusában Pininfarina eladta az autót, ezt követően több tulajdonost is megjárt, ezüstre festették, az utasterét pedig újra bőr kárpit borította, de még a különleges bukólámpát is eltüntették róla.

1999-ben Steve Moal karosszériaépítő készítette el újra a ködlámpákat egy 365 Californiáét felhasználva. Utána újra visszakapta az eredeti Blu Scuro nevű sötétkék árnyalatot, de a beltérhez már szövet helyett az elegánsabb barna bőrt választották, de még így is most van a legközelebb ahhoz, ahogyan Sergio Pininfarina hagyta.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!