A '90-es évek csodás ritkasága a Bugatti EB110 GT

2022.02.04. 16:03

1987-ben kezdték meg a Bugatti EB110-es fejlesztését, méghozzá Tiziano Benedetti, Achille Bevini és Oliviero Pedrazzi, akik korábban a Lamborghini Miura alváz- és motorfejlesztésén dolgoztak. Nem csak a Lotust, de a Bugattit is feltámasztotta Romano Artioli, az olasz üzletember, aki többször visszadobta Marcello Gandini terveit az EB110-esről. Mivel a Lamborghini Miura, a Citroën BX és a Maserati Shamal formatervezője nem volt hajlandó többször beleradírozni a tervekbe, ezért Romano Artioli megbízta Gianpaolo Benedinit, hogy csiszolja elképzelései szerint az EB110-est.

Alapformája egyébként már megjelent az 1991-es Maserati Chubasco koncepcióban és akad néhány közös jegy a Cizeta-Moroder V16T-vel is. A Bugatti EB110-est Ettore Bugatti születésének 110-edik évfordulóján mutatták be a párizsi Défense negyedben és a vállalat 1995-ös felszámolásáig 139 példány készült belőle. Ezek közül csak 84 darab készült ehhez az ezüsthöz hasonló GT specifikációban.

3,5 literes V12-es motorját négy turbó fújja és hengerenkénti pillangószelepei vannak, így több mint 550 lóerőt ad le 8000-es fordulaton és bő 610 Nm nyomatéka van. 3,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 342 km/óra a végsebessége. Hatsebességes kéziváltó, dupla keresztlengőkaros felfüggesztés és összkerékhajtás van az EB110 GT alatt. A tesztpilóták, Jean-Philippe Vittecoq és Loris Bicocchi szerint a 40:60-as nyomatékelosztással az autó túlzottan alulkormányzott volt, ezért 27:73-ra módosították, így már elégedettek voltak a pilóták a kezelhetőséggel.

1994-ben készült el az ezüst Bugatti EB110-est, majd 1995. június 2-án vették nyilvántartásba Ausztriában, az első tulajdonosa mostanáig 25 542 kilométert tekert bele. 2021 decemberében modenában kicsit rendbe rakták a karosszériáját, amiről van is egy 8320 eurós számla az autóhoz, később pedig a Campogallianoban lévő B-Engineering szervizelte 20 500 euróért és állították ki az eredetiségét igazoló papírt.

Felpolírozták, de nem makulátlan az autó, amitől csak szimpatikusabb lesz, hiszen még ennek a kevéske menésnek is van néhány örök nyoma a lökhárítón, amiről egy helyen lepattogott a festék, de több apró kavicsnyom is van az EB110-es orrán. Belterében viszont tökéletesen hozza a ‘90-es évek hangulatát a matt fabetéttel és a szürke Poltrona Frau bőrkárpittal.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!