A Facel a franciák ismeretlen válasza

2022.05.13. 12:15

Amíg az Aston Martinok, Ferrarik és más ‘60-as évekbeli gran turismók szárnyalnak, addig a Facel II-t szinte senki sem ismeri, pedig volna miért.

1939 decemberében alapították a francia Facel Vegát, mely rövid pályafutása alatt nagyjából 2900 autót gyártott, de ezek olyan kézzel készített luxusautók lettek, amik bátran állíthatóak az olyan nagymúltú gyártók modelljei mellé, mint a Mercedes-Benz, a Bentley vagy akár a Rolls-Royce. Facel Vegát igazi hírességek hajtottak, mint Tony Curtis, Ringo Starr, Joan Fontaine és Sir Stirling Moss, mégis csak kevesek által ismert, elfeledett név lett.

Hiába szárnyaltak autóikkal a korszak nagy sztárjai, a párizsi székhelyű vállalat 1962-re már a csőd szélére került, ezért a cég megmentésére bedobták a Facel II-t, mely a ‘60-as években népszerű gyors gran turismo volt a bevált recept alapján, tehát egy extravagáns és szép formatervbe csomagolták az amerikai blokkot. Jean Daninos, a Facel (Forges et Ateliers de Constructions d'Eure-et-Loire) Vega elnöke szerint “a HK 500 volt a legérdekesebb autó, amit valaha készítettünk, de a Facel II messze a legjobb.”

Acélcső vázra elegáns karosszériát rajzoltak, de mivel nem volt megfelelő francia gyártású motor az autóhoz, ezért azt a Chryslertől vették, így került a 6,3 literes V8-as a Facel II orrába. A 3 sebességes, szintén amerikai automata váltóval a 355 lóerős kupé alulról karcolta a 230 km/órás sebességet. Az 1,9 tonnás Facel II jobban gyorsult, mint az Aston Martin DB4-es, ezért a francia gyártó büszkén hívta a leggyorsabb négyüléses luxuskupénak ekkoriban. Elismerően nyilatkoztak róla még a brit lapok is, melyek méltatták a gyorsaságát és a vezethetőségét.

1962. május 29-én újonnan szállították Svájcba ezt a Facel II-est egy genfi importőrön keresztül, eredetileg kék színben és bézs bőr belsővel. Az opciós tételek között Hirschmann antenna, Radiomobile rádió és fűzött küllős Borrani kerekek szerepelnek. Az idők során szürke színűre fényezték, de még mindig az eredeti motorja van benne és az évek szépen nyomot is hagytak rajta, így patinás veterán lett belőle mostanra.

182 darab Facel II készült a gyártás két éve alatt, így kétségkívül ritka autóról van szó. A Bonhams becslései szerint nagyjából 180 ezer euróért cserél majd gazdát az autó, ami messze elmarad az ‘60-as évek népszerűbb gran turismóitól, elég csak a Ferrari 250 GT-re gondolni. A Facel hiába meggyőző és exkluzív darab, a francia vállalatnak nem volt elég ideje bizonyítani, hogy van olyan jó, mint a legnagyobbak.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!