Ez a Lancia Aurelia olyan, mint egy amerikai kombi olaszul

2022.05.26. 10:11

1950-től nyolc éven át több mint 18 ezer darab Lancia Aureliát gyártottak, melyek között négyajtós limuzinok, kupék és nyitható vászontetős változatok is vannak. A Rómát és Pisa városát összekötő Via Aureliáról elnevezett autó a magyar származású mérnök, Vittorio Jano irányítása alatt készült és az egyik első háború utáni szériagyártású autó V6-os motorral.

Francesco de Virgilio fejlesztette 60 fokos hengerszögű hathengeres motorja kezdetben 1,8 literes és kevesebb mint 60 lóerős volt, majd fokozatosan nőtt 2,5 literre a lökettérfogata, ezzel együtt pedig a teljesítmény is egyre nagyobb lett. Míg a kupé változatból vágott tetejű versenyautót is készítettek, addig a szekrényajtós limuzinból épült egy kevéske kombi is.

1921-ben alapította Vittorio Viotti a torinói Carrozzeria Viotti műhelyt, mely gazdag ügyfeleknek épített - a híres karosszériás cégekkel szemben elérhetőbb áron - exkluzív autókat, méghozzá remek minőségben. Olyan tervezők dolgoztak nála, mint Pietro Frua vagy Mario Revelli di Beaumont. Viotti rugalmassága jól jött a háború alatt is, amikor egészen addig mentőautókat gyártottak, amíg az üzemet le nem bombázták. Vittorio Viotti 1956-os halála után pedig egy szűk évtizednyi mélyrepülés következett, ennek a vége lett a műhely megszűnése.

Fénykorukban azonban megszületett a Fiat 1100 Giardinetta nevű kombi karosszériás modell, a gyár rájött, hogy a népszerű és praktikus autókat házon belül költséghatékonyabban tudják gyártani, ezért az ehhez hasonló kreációkból nem sok készült. A Giovanni Michelotti tervezte Lancia Aurelia Giardinettából állítólag 47 darabot gyártott a Viotti, de csak kettő maradt meg.

Mint az amerikai kombiknál, úgy a Aurelia esetében is részben fából készült a felépítmény, ami gyönyörűen mutat a sötétzöld metál (Verde Scuro Metallizzato) színnel és a szintén zöldes színvilágú kárpitozással. A csomagtérnek nagy nyílása van ugyan, de pakolni nem éppen egyszerű a pótkerék elhelyezése miatt.

Élete egy pontján ezt az Aurelia Giardinettát - a második túlélőt - egy dél-szardíniai kolostornak adományozták, ahol szállításra használták. A ‘80-as évek végén akad rá az autóra rendkívül szomorú állapotban egy restaurátor, majd egy lelkes rajongó pénzt és időt nem kímélve állíttatta talpra az Aurelia kombit 1990 tavaszára. Szépségét aztán a 2008-as Pebble Beach Concours d'Elegance-on díjazták.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!