A hetvenes-nyolcvanas években egészen mást jelentett vágyni egy autóra, mint ma. Nyugati autóhoz jutni nem volt egyszerű, és a keleti blokkos gépekre is sokat kellett várni. Ez persze nem gátolta az álmodozást, amelynek középpontjában sokak számára az Ezeröcsi, azaz a VAZ-2103-as állt, azt tartották a legszebbnek, legelegánsabbnak. A típus ma éppen ötvenéves
Nem mondhatjuk, hogy a Ladánál sokat ültek volna a babérjaikon, ugyanis már a 2101 gyártásindítása idején tudni lehetett, szeretnének mihamarabb bővíteni. Először éppen az Ezerkettesből készült ikerlámpás prototípus, amely nyomokban már hasonlított a 2103-ra
Ez a tanulmány 1970-re készült el, már sokkal közelebb áll a véglegeshez, mint a 2101-ből faragott. Azonban a részletek itt sem teljesen stimmelnek, a kúpos tükröt például elvetették. Ellenben az oldalindex maradt
Belül pedig műbőr minden mennyiségben
A méretek viszont már ekkorra kialakultak, gondolatban tegyük csak oda a 4,1 méteres hosszt a mai autók mellé
Érdekesség, hogy amikor eljutottak Magyarországra az első hírek - vagy inkább pletykák - a modellről, azok valamiért 1600 köbcentis motorról szóltak
Összességében amúgy a harmadik Zsiguli-modell lett a 2103-as a 2101, valamint a kombi, azaz 2102 után
És miről is szól ez a december 12-i évforduló? Ez még az előszéria gyártásának megkezdését jelentette, de bizonyos típusspecifikus alkatrészek még nem készültek el. Műszerfalat például a 2101-től kölcsönzött, ahogy kormányt is
Íme, az első legyártott 1500-as
Ez még mindig egy korai példány, a fotó a gyári tesztpályán készült
Teljes gőzzel 1973 elején indult be a gyártás, ekkorra már megvoltak a típusspecifikus alkatrészek is, de minőségi engedélyt később kapott
Fotó: Õðèñòîôîðîâ Âàëåðèé
Az egymilliomodik Zsiguli is éppen egy 2103-as volt, 1973. december 21-én készült el
Szokták mondani, hogy az Ezeröcsiben van egy kis Ferrari is. A műszerek szinte megegyeztek a Ferrari Dinóéval
Ez a műszerezettség egyébként akkoriban egészen gazdagnak számított
A Fiattal kötött megállapodás értelmében 1970 és 1973 között négy új modell bemutatását irányozták elő. Az Ezerötöshöz az olaszok 125-öst akarták elfogadtatni, a szovjetek viszont ragaszkodtak ahhoz, hogy a 2101 alapjaira épüljön az újdonság
Sokak szemében lett ez a valaha gyártott legszebb Lada
Egy korabeli prospektusfotó a 2103-ról
Az eredeti elképzelések szerint éppen fordítva lett volna a hátsó lámpa: felül az index, alul a helyzetjelző. De technikai okok miatt ezt el kellett vetni
Igazi luxusnak hatott akkoriban ez a beltér
1973 végétől már számos országba, és nemcsak a keleti blokkhoz tartozókba exportáltak Ezerötöst. Így jutott az NSZK-ba és Skandináviába is
Ehhez képest Magyarországra valamivel később jutott el: 1975-re kötötték meg az importszerződést, 100 ezer forint körüli árat jelentett be a Merkur
Igen, a rendszámtábla helyén az 1300 feliratot látjuk, nem véletlenül: a 21033 változat ilyen lökettérfogatú motorral készült
Eredetileg kombiról is szó volt, ám ebből végül mindössze három prototípus készült. Akkori indoklás szerint nem akarták - mármint az olaszok, a Fiatnál - munkaeszközzé silányítani a presztízsmodellt. Pedig amúgy jól néztek ki ezek is, csodás családi kocsi lett volna belőlük
Jelkép is volt abban az időben a modell: a jólét jelképe a szocialista országokban
Az autó érdemeinek elismerése mellett ne menjünk el szó nélkül a kor szürreális reklámfotói mellett se: hogy kerül oda az a szerencsétlen Ezerötös?
Egyébként ma már nagyon értékes és kedvelt veteránnak számít, elmúltak azok az idők, amikor gombokért lehetett hozzájutni. Mondjuk sokkal ritkább is, mint a 2101 vagy a kockák
Az ideális család: apa, anya, gyerekek és egy kék Ezeröcsi
Hazánkba végül 1975 tavaszán, 98 ezer forintos árcédulával érkezett meg, kizárólag a Nagypolszki, vagyis a Polski Fiat 125p volt drágább akkor. Az első szállítmány elfogyását követően hamar feljebb srófolódott az eladott példányok ára
Romantikázni is ideális az autó, naná, hogy a természet lágy ölén
Lényeges részlet a lökhárító fölött, a díszrács alatt húzódó légbeömlő: az ugyanis hiányzott a nullszériás darabokról. Ezt a rácsosat később két szélesre cserélték
Itt figyelhető meg az új légbeömlő, a két nagyobb lyuk - ez 1975-től egyszerűsödött
Hogy egy kicsit a technikáról is beszéljünk: a 2103-asba 1452 köbcentis motor került, természetesen soros négyhengeres, 76 milliméteres furattal és 80 milliméteres lökettel. Ez 75 lóerőre és 108 newtonméterre volt elegendő
Gyárilag megadott legnagyobb sebessége 150 km/h, gyorsulása 0-ról 100 km/h-ra 15 másodperc volt, fogyasztása pedig 9,5 liter százon
Több különböző típusváltozat létezett, a már említett 21033-as 1300-as mellett volt 21032-esként jobbkormányos 1500-as is, míg 21035-nek az 1200-ast, 21031-nek az 1600-ast nevezték
Az első pár ezer autó karosszériájából furcsa, nyikorgó hangok jöttek, ezért sok nyomozás után változtattak az összeszerelés technológiáján, megszűnt a jelenség
Egy újabb indokolatlan reklámfotó, olvadozó hó a fenyvesben, és egy piros Zsiguli
Jó tizenévvel ezelőtt valami 200 ezer körül láttam egy szemre egészen egyben lévő 2103-ast. Azóta is bánom, hogy nem vettem meg. Ugyanilyen piros volt. Ha most rákívántál, és megnéznéd, mennyiért mennek: 2-2,5 millió alatt biztosan felejtsd el
Hopp, ez meg itt pont egy jobbkormányos változat, azaz 21032-es
Állítólag a korai motorok strapabíróbbak, terhelhetőbbek voltak, mint a későbbiek, ennek okáról csak spekulációk vannak, többek között az, hogy a gyártás felpörgetése, a nagyobb igények vezettek összességében ide
A név a nyugati export indulásával változott meg Zsiguliról Ladára
A gyártás 1985-ig tartott, de közben 1976-tól már a 2106-osé is beindult. Az volt a 2103-as enyhén modernizált, 1600-as változata. A képen természetesen még mindig 2103-as, legkönnyebben talán a fényszórókról lehet megismerni, a 2106 azok köré kapott egy műanyag betétet
Jogos kérdés lenne a "hát ez meg mi a fene?" Pedig ezt a tanulmányt a Porsche készítette a 2103-as alapjaira. Ebből lett volna a 2106, de mindenki szerencséjére elutasították. Jobb is így, mert nagyjából olyan az egész, mintha a négyütemű Wartburg erőszakot tett volna az Ezerkettesen
Ha elmélyülnél még egy kicsit az ötvenéves Ezeröcsi történetében, és gyönyörű hazai 2103-asokról is olvasnál, itt található a cikkünk, amely a 40. évfordulóra készült, Csikós Zsolt tollából, a Veterán Zsiguli Egyesület közreműködésével
Ezeröcsi: ötvenéves a Lada, amire mindenki vágyott
6772
Lapozgató
Ezeröcsi: ötvenéves a Lada, amire mindenki vágyott