Ken Block így kezdte a Gymkhanát: 160-nal driftelve, bukócső nélkül

2023.01.15. 06:35

Az első Gymkhana egy rövid, nyers, lebilincselő és immár tananyagnak számító autós videó, ami 2008-ban berobbantotta az azóta dollármilliókat termelő birodalmat. Beszéltem a kultikus film rendezőjével, hiszen tizenöt éve ő és a testvére forgatta le a Mad Mediával. Ken Block első filmje tényleg őrület.

Kevesebb, mint négy és fél perc, mégis megváltoztatta az autós kultúrát. Újranézni ma erős érzelmi hullámvasút, épp ezért ásunk a munkanevén GK1 alkotásának mélyére. Hiszen Ken Block már nincs velünk, és nem is lesz még egy ilyen karakter.

A professzionális rallyzást valamiért nem lehet eladni az Egyesült Államokban, ezért a WRC igazából meg sem próbálja. A kaliforniai Ken Blockot sok évnyi gördeszkázás, snowboardozás és motokrosszozás után 38 évesen  mégis beszippantotta a műfaj.

Fontos tudni, hogy 26 volt, mikor társalapítóként elindította a DC Shoes márkát, és már egy évtizeddel idősebb, mikor dollármilliókat markolt fel érte. Egy deszkás ruhamárka korábbi vezetőjeként Block érezte a bátor dizájn és a fantáziadús promóciók erejét, épp ezért debütált a 2005-ös michigani Sno*Drift versenyen egy olyan Subaruval, melyet a DC Shoes fóliázása borított. Block versenyautója nem csupán a szokásos szponzormatricákat használta, teljesen egyedi megjelenéssel kezdett.

A freestyle motokrosszozás fiatal tehetségét, Travis Pastranát 2004-ben kezdte támogatni a Subaru a Vermont SC rallycsapaton keresztül. Pastrana a következő évben komolyabb autót kapott, így a privát N-csoportos 2002-es Subaru Imprezája Ken Block autója lehetett a 2005-ös évadra. Navigátorával, Alex Gelsominóval az első két győzelem 2006-ban jött, így nem volt véletlen az év újonca díj sem.

A szintén kaliforniai Mad Media ilyen produkciókat gyárt 1995 óta. A Martelli fivérek cége Block és Pastrana számára is készített pár versenyzős promó videót, ám ezek a jelenleg is főnök Matt Martelli szerint egyszerűen nem értek el elég embert. Más kérdés, hogy ez még a Youtube-korszak előtt volt, a csapatnak pedig öt különböző formátumban kellett legyártania mindent, mivel a televíziós csatornák egyáltalán nem sugároztak rallyt.

A kétezres évek elején a gördeszkás filmek sokkal nagyobbat futottak a csatornák nélkül is, és mivel Block vírusvideót akart a versenyautójával, különböző klipekből és versenyekből merítve hamar kitalálta a Gymkhana-filmek főbb elemeit. Nyers és eszeveszett tempójú autós akció, a gördeszkások stílusában forgatva és vágva. Ezzel a koncepcióval a fejében, egy lefújt versenyszéria megmaradt autójával az első Gymkhana így is alig volt több puszta gyakorlásnál.

A GK1 helyszíne az 1999-ben bezárt El Toro légibázis Kaliforniában. Egy kellően hatalmas katonai reptér, ahol a gyomok már kezdték szétnyomni a kifutópálya betonlapjait. A Mad Media beszerzett pár Panasonic HVX200 kamerát, mert 2008-ban csak ez a modell tudott hatvan képkockát másodpercenként.

Az autó egy 2006-os Subaru Impreza WRX STI volt Quirt Crawford boxermotorjával. A Crawford Performance építette egy lefújt sorozathoz, Ken Block pedig lecsapott rá, gyakorlósnak. A kerekeknél mért 530 lóerőnek ára volt, Matt Martelli szerint erősen üzemórás lett az amúgy bivalyerős motor, Block kezei közt durván tizenöt percig bírta túlmelegedés nélkül.

Bukócső szintén nem volt a Subaruban, így a forgatásra így emlékszik a rendező:

Nem tudtuk, hogy az autó robban fel előbb, vagy Ken töri össze magát. Emlékszem, milyen ideges voltam a nyitásnak szánt 160 km/h felett tolt nagy drift felvételekor. Magas puklik voltak mindenütt, amikre ha rácsúszik az autó, Ken bukfencezni kezd bukócső nélkül. Kitaláltuk a Segway-trükköt, és senki sem mert a kaszkadőr lenni. Erre a tesóm lerakta a kamerát, és elvállalta. Néhányszor Ken motorháztetején kötött ki, kissé összezúzta magát, de idővel rájöttünk, hogy a veszély főleg az autón kívül magas. Aztán kialakult a dinamika az autó és a Segway között, és gyönyörű lett az egész. Ken gyorsan tanult, és minden menet után finomhangolt a jeleneteken.

Az immár tizenöt éves végeredmény tömör, ám pontosan elég volt ahhoz, hogy internetes sztárt csináljon Blockból:

A Mad Media költségvetése két forgatási napra volt elég, de az átkötések felvételéhez végül tartottak egy harmadik napot is. Négy szett BFGoodrich G-force T/A KD gumi füstölődött el a 19-es felniken, Matt Martelli pedig azt mondja, a közös munka legnagyobb tanulsága a hitelesség fontossága volt:

Abban a pillanatban, hogy kamu hollywoodi trükköket alkalmazol, a fiatalok és az egész világ tudni fogja, hogy semmivel sem vagy jobb, mint a közepes anyagokat futószalagon gyártó többség. Az emberek valami lenyűgözőre, őszintére és valódira vágynak.

Ken Block szintén erősen hitt ebben, és miután a Gymkhana 1 hatalmas siker lett neki és a DC Shoes-nak is, a szponzorok áradata nem váratott magára. Matt és a Segway-bajnok Josh Martelli sokkal komolyabb költségvetéssel vághatott a Gymkhana 2 és 3 forgatásába, amelyeknél már a legújabb RED és Phantom kamerarendszereket használták a lassított felvételekhez.

A Subaru helyére bejelentkezett a Ford, a következő öt Gymkhana filmet pedig már Ben Conrad rendezte, aki a Logan nevű produkciós cég társalapítója.

Matt Martelli, az első három Gymkhana rendezője Block halálára reagálva ezzel zárta beszélgetésünket:

Kennel 1991-ben találkoztunk a Palomar főiskolán, és egyből éreztem, hogy másképp gondolkodik. Nem mindig értettünk egyet, de értékeltem azt a képességét, ahogy a kósza ötleteket elvitte a megvalósításig. A legtöbb ember autós trükkmesterként emlékszik majd rá, de Ken egy igazi kreatív volt. Nagyon sajnálom Lucy-t, a feleségét, és a három lányukat is. Szeretetet küldök és sok erőt kívánok nekik. Másodsorban a világ is sokat veszített, hiszen biztos vagyok benne, hogy Ken nem végzett még az ötleteivel, de azokról már lemaradunk.

Ken, a hatásod tagadhatatlan, és örök. Alkoss békében.

Amikor a költségvetés még véges, a kreativitáson múlik minden. Csapd be az ajtót, ennek most vége.