A legelő ló és társai

2002.08.09. 08:24

 
   
 

"Az olasz autók semmivel sem rosszabbak mint a többiek. Csak ezekről többet beszélnek. Persze előfordulnak hajmeresztő dolgok még az újaknál is, én tudom, de biztos vagyok benne, hogy más márkáknál is vannak ilyen esetek. Igaz, ezekről nem tudok részleteket, mert én csak olaszokat látok itt a műhelyben." - mondja Szamosi úr, akinek Giuliettán, Alfettán és Sud-on kívül már mindenféle Alfája volt. (A szerző jelenlegi vágyát jelentő 164 2.0 V6 TB például a 93-as karácsonyi ajándéka volt saját magának)

 
   
   

"A használtautóknál sem más a helyzet. Véleményem szerint semmivel sem nagyobb rizikó megvenni egy tizenegynéhány éves olaszt, mint mondjuk egy németet, csak bele kell kalkulálni az olaszok mentalitását. Mert nem az autókkal van a baj, azok ugyanolyanok, mint a többiek, hanem az olasz emberekkel. Ilyen simlis népség nincs még egy a földön... Akkor higgy egy olasznak, ha ló legel a sírján!"

"Én voltam kint, láttam, mit művelnek az autókkal. Mindenki tudja, hogy ütik-vágják őket, de átélni, hogy autópályán, 260 km/h-nál megelőz egy dízel BMW azért nem semmi. Sőt, láttam Innocentit is 160 fölött hasítani. És ott nap mint nap így használják az autókat, amit csak néhány évig bírnak, és persze a gondos karbantartás is hiányzik. Összegányolni eladásra, visszatekerni az órát és eladni valami baleknak. Ez megy. Az autók tulajdonképpen még ilyenkor sincsenek rossz állapotban, csak a vevő azt hiszi, hogy 100.000 km van benne, és ahhoz képest mondja rá, hogy milyen, pedig a valós 300.000-hez képest teljesen normális."

 
   
 

"De tudok ellenpéldát is mondani. Az Alfások azt mondják, dízel Alfa nem Alfa. Azt azonban vegyük figyelembe, hogy a dízelmotorok mind turbósak. Volt nálunk egy 2.4 TD, ami korábban taxi volt, viszont lelkiismeretesen lett szervizelve, és a tulajdonosa is ügyelt rá. 330 ezer kilométernél csináltunk rajta motorgenerált, és azóta is megy hibátlanul."

"Típushibákról pedig igazából nem beszélhetünk. Az elektromos rendszer apró, bosszantó hibái szinte minden esetben kontakthibák, és mi már tudjuk, mikor hova kell nyúlni. Aztán ott van még a 33-Sprint-Sud-75 vonal fékrendszere, ami a váltóra van szerelve, ennek kezelése sem jelent különösebb problémát a tapasztalat miatt. A váltóról a kettes jut eszembe, ez szokott ugyanis minden fajtánál először elszállni, de melyik autónál nem? Az első futómű hibája pedig látszik, mikor a kerekek elkezdenek terpeszteni. Rugócsere, és kész.

 
   
   

" Az idősebb autók, Alfetta, Sud már teljesen eltűntek. Hónapszámra nem is látok ilyeneket. Már a 75-ös is ritkaságszámba megy. Most a 155-ös a divat, ami valóban nem rossz autó, csak sokan Fiat-Alfának nevezik, mert a Tipo-val közös a padlólemezük, sőt még az első szélvédőjük is egyforma. Meg azt hiszem az ajtók is, leszámítva a borítást. Az igazi Alfa azonban mindig is a 164-es lesz: abban is van kisebb motor és dízel, de a 2000-es turbó és a 3000-es V6-os 200 lóerő felett vannak, 180-nal szélzaj nélkül lehet utazni. Nagyon eltalált luxus-sportkocsi. A 2000-es turbót egyébként azért fejlesztették ki, mert Olaszországban adó-szempontból két liter felett kezdődik a luxuskategória."

 
   
 

"A régi időkben még szakma volt az autószerelés. Én is kint tanultam az olaszoktól. Az első kerekeket is fogó kézifék jobb-bal menetes csavarjait beállítani nem egyszerű. Ahogy a boxermotorok két darab dupla torkú karburátorának 4 torkát sem tudja akárki összehangolni. Mi a saját kárunkon tanultuk ki ezeket az apró trükköket, mert még a gyár sem adja ki. Manapság már más a helyzet. Az autószerelés tulajdonképpen alkatrészcseréből áll, mert garancia is csak a gyári alkatrészre van. Már nincs meg az a régi jó szerelgetős világ. Jön az ügyfél, levesszük az autójáról, ami hibás, felrakjuk az újat, elmegy az ügyfél. Ennyi."

 
   
   

"Ezeken az autókon nincs mit szöszölni. Olyan a konstrukció, hogy inkább számítástechnikai szakembereknek kell javítani, nem autószerelőnek. 147-est például nem tudunk javítani, mert nem tudjuk kimérni a komputerét - egyelőre hiányzik az a kártya a számítógépünkből, ami ki tudja olvasni az adatokat. Nagyon sok energiánkat elviszi, hogy lépést tartsunk az autók és a szerszámok fejlődésével, de azért megoldunk mindent."

Ajánljon Ön is gurut! Ha ismer olyan elhivatott szerelőt, aki egy-egy márka nagy, de nem széles körben ismert szaktenintélye, küldjön nekünk egy emilt .

 
 

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.