Műszakilag egyszerű, átlátható konstrukciók, legalábbis számomra. Ha idehoznál egy Zsigulit, biztos meg tudnám javítani, de előtte egy hétig keresgélném, mi hol van.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Eleinte szokatlanok voltak az Audi méretei, de Szakál Pál
szerint ez betudható annak, hogy az autószerelő iskola
tanműhelyében csak IFÁk voltak. Igaz a 80-as évek elején még nem is
futott annyi Audi a honi utakon, mint mostanság. Azt a néhányat is
abba a műhelybe hordták a tulajdonosaik, amelyben Pál dolgozott az
iskola után.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez pedig a Mozaik utcai szerviz volt. Tulajdonképpen itt
kapott lökést az Audi guruvá válás felé, bár mindössze egy évet
töltött itt. Ezután egy kisebb műhelyben folytatta a német típusok
javítását. Mert persze nem csak Audi 100-ról van szó - bár abból
fordul meg keze alatt a legtöbb még ma is -, hanem a VAG csoport
valamennyi szüleményéről.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ekkor, a 80-as évek közepén a meló java részét a rengeteg
bogár adta.
Ezen nem kell csodálkozni, az Audik, meg a többi VW akkor még újnak
számítottak. Nem nagyon hordták szervizbe őket. Aztán az idők
folyamán Pál látta, hogy a nagyobb autókat nem szeretik a műhelyben
javítani, inkább elküldik őket. Az ok egyszerű: nem szerették az
öthengeres motorokat, a
buszokat
pedig fel sem tudták emelni. Ekkor született meg a saját szerelde
gondolata.
![]() |
|
![]() |
![]() |
El is készült, munka is akadt bőven. Az előző helyen maradt
kollégákkal megmaradt a jó kapcsolat, és ők a továbbiakban már
egyenesen hozzá irányították - többek közt - az Audi 100 tulajokat.
És ismét jöttek a dolgos évek, amik alatt az egyszerű németautó
szerelőből valóban Audi 100 guruvá vált.
![]() |
|
![]() |
![]() |
"Nekem a VW-Audinál kezdődik az autó. Az
olaszok motorja
marhára hajtható, de szétesnek. Az Audi meg az utolsó percig megy.
A dízelek például 100-120 km/h-ra lettek kitalálva. Lehet ennél
sokkal többel is menni, de akkor már jöhet a baj. És mivel elég
kevés dízel van ebből a tipusból, kurrens alkatrész a hengerfej. De
a többi alkatrész beszerzésére soha nem is volt panasz. Mindig
lehetett kapni mindent hozzájuk. Manapság is rengeteg az
utángyártott cucc, egyedül az ár-minőség arányra kell ügyelni a
vásárláskor."
![]() |
|
![]() |
![]() |
"Egyszerűen jók ezek az autók. Sőt a régiek még jobbak
voltak. Erre aztán rájöttek a gyárban is. Például a szivar
100-asban még olyan volt a szervó, hogy a pumpája 1,75 bart
nyomott, és ez működtette a kormányt. A fék vákuumos rásegítéssel
üzemelt. Soha semmi gond nem volt ezzel a rendszerrel. Aztán az
eggyel újabb típusban lecserélték a szervó pumpát 150 barosra, és
ez működtette a kormányt is meg a féket is. A csövek meg sorra
durrantak el, mert nem bírták a nagy nyomást, és a pumpák is
állandóan haldokoltak. Úgyhogy a gyárban visszaálltak a kis nyomású
pumpára és a levegős rásegítésre."
![]() |
|
![]() |
![]() |
"Nagy előrelépés volt az első Audim, mivel előtte bogaram
volt 5 évig. Aztán vettem egy 100-ast, amit 10 évig használtam.
Pokoli jó autó volt. 300 ezer kilométert pakoltam bele, és semmi
baja nem volt. Most egy másik 100-asom van, meg egy 200-asom is. A
kettő között nincs sok különbség műszakilag, csak a 200-as mindig a
turbó motoros
verziót jelentette, évjárattól függetlenül. Apró dolgokban tér csak
el, pl. 5 csavaros a felnije."
![]() |
|
![]() |
![]() |
"A most futó öreg 100-asokat leginkább a
123-as Mercihez
tudnám hasonlítani. Aki nagy, megbízható - az öthengeres motorokat
nem lehet tönkretenni -, viszonylag olcsón fenntartható autót
szeretne, és nincs rá több millió forintja, valamint nem zavarja,
hogy a forgalmiban milyen évszám szerepel a "gyártási év" mezőben,
az ilyet vesz. A különbség talán annyi a Merci és ezek között, hogy
mivel Merciből rengeteg van, valamivel olcsóbb, meg az alkatrész is
olcsóbb hozzá"
