Hogy a veteránautó-gyűjtés úri huncutság, mindenki tudja. Ennek ellenére a szombaton a budaörsi Adler panzióban megrendezésre került, szerényen csak Oldtimer Aukciónak elnevezett árverést a szervezők bátran hívhatták volna 1. Magyar Oldtimer Aukciónak is, hiszen Magyarországon ez volt legelső ilyen jellegű rendezvény.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Remélhetőleg, a magyar társadalom és gazdaság
fejlettségét is jelzi az Oldtimer Aukció, mivel veteránautók hazai
rajongói ez idáig csak börzéken és magánforgalomban - az ismerős
ismerősének az ismerőse és apróhirdetések által - juthattak hozzá a
keresett alkatrészekhez, leírásokhoz, könyvekhez, esetleg komplett
autókhoz vagy motorkerékpárokhoz. Az
Old Timer Press Bt. által szervezett árverés valószínűleg jelentős
mérföldkő lesz a veterángyűjtés történetében.
A Veterán Autó és Motor Magazint kiadó vállalkozás egyik vezetője, Vámos Éva szerint az aukció különleges szerepet játszik a veteránautókkal összefüggő áruk másodlagos piacának kiépítésében, mivel itt ténylegesen a kialkudott piaci ár alapján cserélnek gazdát az áruk, és ez remélhetőleg szabályozóan hat a piacra, ahol eddig a ritka termékekre jellemző magas árakon túl gyakran indokolatlanul magas árak érvényesültek, mivel nem volt valós piaci visszajelzés.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ezzel szemben,
egy aukción minden annyit ér, amennyit adnak érte, és ha ez
nyilvánosság előtt zajlik és értékelhető információt nyújt a piaci
szereplők részére, segít egy etikus és a realitásokat
figyelembevevő piac kiépítésében. Ahogy a közgazdaságtan nyelvén
mondják, az egyensúlyi ár kialakulásával tisztul a piac.
A rendezvény előtt voltak, akik visszavonták automobiljuk részvételét, de akadtak pótjelentkezők is, sőt volt olyan oldtimer is, amit maguk a szervezők tanácsoltak el, a túl magasra kikiáltási ár miatt. Az aukción kalapács alá kerültek nemcsak autók, motorkerékpárok, hanem az automobilia gyűjtőnévvel illetett apróságok, alkatrészek, teljesen részegységek, lámpák, rendszámtáblák és a múlt egyéb emlékei, utazóládák, olajoskannák, fényképek, könyvek, leírások is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az árverés tárgyát képező autók sokszínűségét
jellemzi, hogy jelen voltak az ex-keleti blokk autói, a
Volga, Warsava (1962.) és Skoda Octavia (1958.), egy
csodálatosan felújított Jaguár, az osztrák autóipar büszkesége, egy
1967-es Steyr-Puch, valamit több, angol MG sportautó, és egy Ford
Capri is.
A felkínált autók működőképes állapotban, veteránvizsgával és műszaki engedéllyel várták az aukció végkifejletét. Az aukción eladásra lett kínálva kb. 30 motorkerékpár is, az Indian Chief-től kezdve, a magyar ipar büszkeségein át, mint Pannónia és Danuvia, valamint a sok középkorú honfitárs szívét megdobogtató Tünde robogó, egészen Drapál János Yamaha versenymotorjáig.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az árverésre bocsátott autók közül a legidősebb
egy 1924-es évjáratú Ford T, teljesen működőképes, szépen
felújított állapotban
7 millió forintos kikiáltási ár mellett várta új gazdáját,
mint utóbb kiderült, eredménytelenül.
Vetésy Zoltán szerint, aki 5 éve importálta Fordját
Németországból, a veteránautók gyűjtésének a csúcsa az 1930. előtti
autók megszerzése és felújítása.
Magyarországon igazán kevés szaladgál ezekből, legfeljebb csak 15 embernek van ilyen korú autója, mivel ehhez a rendkívül költséges hobbihoz hatalmas megszállottság szükséges. Vetésy úr szerint a ,,nemnormális" emberek által a ,,veteránozás" szempontjából abszolút csúcsnak tekintett Mercedes SSK Magyarországon nem fellelhető, amit elképesztő, 2,5 millió márkás ára miatt már utángyártanak és hamisítanak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A bőséges kínálat ellenére az egyetlen
elárverezett autó egy 1962-es évjáratú Volga M21 volt, eredetileg
az akkori székesfehérvári tanácselnök szolgálati járgánya. A
gyönyörűen felújított, gyári állapotban lévő Volgát, a család
kedvenceként az árverésen egyedül autóként eladott oldtimert
Papp Tivadar küldte a ringbe, a kísérletképpen engedélyezett
negatív licit végén 1,3 millió forint helyett 950 ezerért
lelt új gazdára.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A viseletes állapotban vásárolt autó
hosszadalmas és rendkívül költséges (kb. 1,8 millió) teljes
felújítás után - karosszéria, motor és váltó - került ilyen
nagyszerű állapotba, csak a hatalmas felületek fényes fekete
fényezése negyedmillió forintot tett ki, nem is beszélve a
krómozásról.
Papp Tivadar gyerekkora óta vonzódik az öreg autókhoz. A Volgák fanatikus híve, szerinte az akkori viszonyok közt modern autó 1450 kg önsúllyal, 14 literes átlagfogyasztás mellett olyan nyugodt, kényelmes, öreguras életérzést sugároz, amit a mai modern autók nem tudnak nyújtani, egészen a 120 Km/órás végsebességig, tette hozzá. A nyomatékgazdag motorral felszerelt autót nem gyorsulásra, hanem hosszú utakon való rendkívül komfortos utazásra gyártották. Belső terének hatalmas dimenziói kempingezést is lehetővé tesznek, ha az üléseket a figyelmes szovjet mérnökök elképzelése nyomán franciaágynak összedöntjük.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A jó hangulatban és nagy érdeklődés mellett,
kb. 300 ember részvételével lebonyolított aukción részt vett a
hazai veterángyüjtök felső mezőnye. A parkolóban egyik-másik
komolyabb autóra tekintve látszott, hogy ez tényleg nem a szegény
emberek hobbija. Ennek ellenére
összesen egy autó és egy motorkerékpár költözött új
tulajdonoshoz a rendezvény után, ennek oka a nagyértékű tárgyak
esetében, a szervezők szerint az indokolatlanul magas kikiáltási
árak voltak. Schneller Károly szerint, könyvaukció szakértőként az
árverést vezette, voltak olyanok, akik a kis értékű cikkek miatt
jöttek el, és szép eredménnyel távozhattak a kifejezetten
könyvgyűjtők is.
Szépen elkeltek az automobiliák, körülbelül a felajánlott tárgyak 70 %-a került új tulajdonoshoz. A licitálási csúcsot jelentő 1925-ös kiadású, hibátlan állapotú Magyarország Autótérképe" a 3000 forintos kikiáltási árral szemben 24 ezer forintért kelt el, de gyorsan kúszott fel egyik-másik rendszámtábla és olajos kanna árfolyama is.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az aukció szervezői előzetes várakozásai szerinti eredménnyel zajlott le a rendezvény, a nagyértékű tárgyak megmaradtak, a kisebb értékű automobiliák jobban elkeltek. A hétköznapokon egy látványos MG-vel közlekedő Vámos Éva, az árverés egyik főszervezője elmondta, hogy a rendezvény remélhetőleg eléri a nullszaldós szintet, bár ők ezt nem a profitért, hanem szenvedélyből és hobbiból szervezik. Hosszú távon gondolkodva az aukcióval szeretnének egy tradíciót teremteni a veterán autók rajongói közt, és már most gondolkodnak az áprilisi árverésen.
