Az öregúr beállt, hogy megtankolja háború előtti Rolls-Royce limuzinját. A kútnál már több sportkocsi álldogált, Alfák, Triumphok, díszítésnek egy-két MG. A fiatalembernek, aki kis Austinjával pöfögött be a benzinkúthoz, megtetszett a Rolls, és éppen megkérte a tulajdonost, nyissa fel a motorháztetőt. És megjelentek a tehenek.
Speciális egyedi karosszéiás Rolls-Royce |
A jelenet nem a képzelet szüleménye, nem is valamilyen régi mozifilm-részlet, hanem friss élmény: a múlt szombaton esett meg Anglia egyik festői kis falujában, Beaulieu-ban. A csendes kis helység az angol oldtimer-élet egyik központja. Az 1900-as évek elején a környék mai urának apja, az öreg Lord Montagu vezette be az angol királyi családot a motorizáció gyönyöreibe, a fiú pedig autómúzeumot alapított az '50-es években, amelyből mára Nemzeti Motor Múzeum lett. Ezen kívül minden évben szeptember elején óriási börzét rendeznek a Lord kastélya mellett, amelyre a világ minden tájáról érkeznek érdeklődők.
Az esemény leginkább kedélyes piknikre hasonlít, hiszen a résztvevők kiteszik ugyan portékájukat, de a standokon folyó beszélgetéseket figyelve gyakran hallani ''hogy vagy, de rég nem láttalak'' kezdetű mondatokat. Az alkatrészbörze-meghatározást elég tágan értelmezik errefelé: gyakorlatilag minden kapható, ami automobillal és motorkerékpárral kapcsolatos.
Az NSU Prinz mindössze 250 fontért (kb. 100.000 forint) kelt el. A háttérben balra egy prototípus Lagonda kelleti magát, mellette egy félbehagyott Rolls árválkodik. |
Komplett járművek, alkatrészek, és persze az autós-motoros szakirodalom színe java. Ahogy az ember végignézi a régi autókat, a csodaszépen restaurált, több mint hetvenéves Austin 7-est, mellette egy három évtizeddel fiatalabb, de hasonlóan vonzó Austin-Healey sportkocsit, imitt-amott egy-egy Bugattit, Delage-t, vagy más egzotikus járművet, a szív máris gyorsabban kezd verni: ez Beaulieu sajátos varázsa.
A képen látható egyveleget nem én raktam így össze... |
A könyvek, újságok között is akad csemege: Wartburg prospektus a hatvanas évekből az angliai importőr pecsétjével, könyvek a föld létező összes autómárkájáról, és még sorolhatnánk. A börzén bemutattak egy új kiadványt is: a Beaulieu Encyclopedia of Automobiles kétkötetes, egyenként 1700 oldalas lexikont. A hatalmas mű igyekszik röviden ismertetni az összes, a szériagyártás igényével született személygépkocsit a kezdetektől napjainkig. Ennek megfelelően az ára is tiszteletet parancsoló, átszámítva közel 90.000 forintot kérnek érte.
Kép a Brooks aukcióról: a kikiáltóra figyel a tömeg. |
A börze parkolója külön élmény: a látogatók egy része saját régi autójával érkezik a rendezvényre, így aztán az álldogáló járgányok közti séta felér egy múzeumlátogatással. Tegye fel a kezét, aki meg tud különböztetni egy Armstrong-Siddeley Hurricane-t, egy Riley Pathfinder-től. Aki nem, annak egyebek mellett jó továbbképzés lehet egy hétvége Beaulieuban...
A Brooks újabban nemcsak csillogó-villogó autócsodákat, és viszonylag normális állapotú járműveket árverez el, hanem úgynevezett "istállóban talált" szanaszét rozsdásodott még menthető darabokat is. |
Persze a tehenekről se feledkezzünk el. Beaulieu és környéke tájvédelmi körzet, így szabadon élnek itt vadlovak, és a faluban élő teheneket sem mindig kötik meg. A faluban van egy régi autókat árusító bolt, előtte régi benzinkúttal. A cikk elején említett jelenetre is itt került sor: a tehenek békésen mászkáltak az autók között, majd kimentek az útra.
a Morris Minor nagyobb testvére, a kicsit furcsa alakú Oxford. |
A kocsisor szépen megállt, az élen haladó autó vezetője és a boci percekig bámulták egymást, amíg a sofőr meg nem unta a dolgot, kiszállt, odament a jámbor állathoz, és ízes angolsággal megkérte, hogy ugyan menjen már odébb. A tehén komótos mozdulatokkal ballagott odébb. Ezek után már azon sem lepődik meg az ember, ha hazafelé autózva az út közepén találkozik egy pónilóval, amint az a táj szépségeiben gyönyörködik.
Négyesi Pál
Anglia