Együtt csináltuk, együtt is nyírtuk ki... Gyorsuláskor az első két fokozatban két kerékre állt, aztán megszorult a váltó. Csaba hármasba akarta tolni, és üresben felpörgött a motor, aztán felrobbant. De majd újraépítjük. Mikor valaki tuningolást kér, mindig azzal kezdi, mennyibe fog kerülni? Én megmondom: sokba. A tuning mértéke pénztárca függvénye. Kitaposott ösvényeink vannak a megbízható tuningalkatrészek beszerzése terén, és a minőség mindig is drága volt-lesz.
"Annak ellenére, hogy sok utcai versenymotor - ez a lájtos
tuningot jelenti - került ki a kezünk közül, teljes körű tuninggal
foglalkozunk.
Tehát karosszéria- futómű-, fék-, és chip-tuning is, szóval
minden, nem csak a motor erősítése van a palettánkon. És persze
mindez leggyakrabban bogarakon. Mindent tudunk róluk, és
tulajdonképpen már mindenfajta meg is fordult nálunk, még az utolsó
darabok közül való injektoros is, amit Mexikóban gyártanak."
"A tuningolás magába foglalja a restaurálást is, hiszen nagyon
sokan vannak, akik a lepukkant állapotban levő bogarukat az
eredeti, gyári állapotúra szeretnék felújítatni. Ilyen volt
például a Pa-Dö-Dö-s lányok bogara, Janza Kata színésznőé, vagy a
Dakar versenyző Szalay Balázs 1963-as évjáratú bogara, és
csináltunk egy nagyon komoly Kübelwagen restaurálást is - melyet a
tulajdonos hozzájárulásával, teljesen a saját elgondolásunk szerint
tudtunk elvégezni - és még jónáhány amit fel sem tudnék sorolni. De
rendszeresen szervizeltük Delhusa Gjon Porsche 356-osát is, amíg el
nem adta. Manapság egy évben átlagosan 2-3 ilyen nagyobb felújítást
végzünk. Ezek a munkák hónapokig is eltartanak, mellettük folynak a
szintén hosszabb időt igénylő tuning munkáink, így a napi szerelési
feladatok bőven ki is töltik az időnket."
"A újkori bogarasok lényegében két rétegbe sorolhatók. Az
első, aki azért vesz bogarat mert nagyon szereti, nincs szüksége a
jóízű autózáshoz divatos extrákra, kényelmi cuccra.
Ők azok, akik tisztességesen felújítattják az
autójukat, bár ez nem olcsó. Minden alkatrészt kapni hozzájuk, még
karosszéria elemeket is, de csak a jó minőségű német cuccokkal
szabad foglalkozni, mert az olcsó brazil dolgok kiszámíthatatlanok,
legyen szó akár csak egy csavarról is.
És persze a szakértelem is kell, ami nélkül csak barkácsolás az egész. Például a Bogarak fűtése - mivel a motor hátul van - a küszöbökben kiképzett csőben halad előre. Ha a küszöb el van rohadva, nem csak meleg nincs a fülkében, de még az ablakokat sem lehet páramentesíteni. Ezért ha látunk télen egy párás ablakú bogarat, egyből tudjuk, hogy a küszöbnél kell keresni a hibát. Ha nem szakértő lakatos javítja az autót elveszhet a meleg levegő áramlása, és a párássságot tekintve ugyanott vagyunk."
A másik réteg akiken rajta maradt egy bogár.
Örökölték vagy valami más úton került hozzájuk.
Ők nem nagyon törődnek az autóval. Ezek a példányok
nagyon lepukkant állapotban vannak. A legveszélyesebb pont az első
futőmű, ami csőtengelyes kiképzésű. Könnyen elrohad, ahogy a
felfüggesztési pontok is, és ilyenkor egy nagyobb gödör is
életveszélyessé válik. De ne csodálkozzunk, hiszen 30 év körüli
autókról beszélünk.
A kasztni csavaros, ezért simán le lehet dobni az alvázról
és rendesen kijavítani a legeldugodtabb zugot is, csak akarni kell.
A motorról meg jó tudni, hogy a kipufogó szelepeket 100 ezer
kilométerenként cserélni kell, ha jó, ha nem jó, mert ezután
könnyen leszakadhat, és akkor a dugattyú meg a hajtókarok is
mehetnek a levesbe. Ezt az új bogár tulajdonosoknak is ajánlom,
mert ha nem tudják, hogy mikor lettek cserélve, olcsóbb a vásárlás
utáni csere, mint később a teljes motorgenerál."
"Általános betegségről a boxermotoroknál tudnék beszélni.
Ezeknél a boxerség miatt középen van a karburátor, és a viszonylag
hosszú szívócsövek nehezen melegszenek fel, főleg télen. A hideg
csőben kicsapódik a benzin, ezért sűrűn lefullad az autó -
fékezésnél, piros lámpánál stb. Maximum egy szigetelést lehet tenni
a csőre, ez kicsit javít a helyzeten, de nem oldja meg; ezzel a
jelenséggel a bogarasoknak együtt kell élniük. A fogyasztás gyári
adata 10,5 liter városban - télen a szivatózás miatt kicsit több -,
és amelyik motor jó állapotú, az tudja is ezt.
Országúton 6-6,5-re lemehet (80-90 km/h-nál), de manapság már ez is nyűg. Emiatt, és persze a meglevő bogár autópark legjobb esetben is csak stagnáló létszáma miatt egyre kevesebb a bogaras. Ha találkozunk eggyel, ne bántsuk, megvan annak a maga baja, ha pedig az autója hibátlan, biztos, hogy legalább annyira élvezi az autózást - ha nem jobban -, mint azok, akik a legújabb, sokmilliós járgányukban feszítenek."
|