Richard Nixon volt amerikai elnök egy Buick Electrát, Irán elűzött sahja egy Hillman-Huntert, míg a MAN német kamioncég elnöki luxusbuszt ajándékozott Románia teljhatalmú urának, Nicolae Ceausescunak. A legtöbbet használt autó - 33 ezer lefutott kilométerrel - mégis az ugyancsak ajándékba kapott első román autó, a platina plakettel díszített Dacia 1100-as volt.
A román állami vagyonkezelő cég tíz évvel Nicolae Ceausescu megbuktatása után, 2000-ben úgy döntött, árverésen értékesíti a volt diktátor és felesége, Elena asszony több évtizeden keresztül összeharácsolt vagyonát. A bundák százai, cipők tömkelege, műtárgyak, luxushajók és több száz négyzetméteres ingatlanok mellett külön kategóriát képeztek az ajándékba kapott luxusautók.
Miután Ceausescu nem támogatta 1968-ban Csehszlovákia katonai lerohanását, a nyugat a szovjetellenes vezetőt látta a román vezérben. Emiatt az amerikaiakkal és más nyugati országokkal is kebelbaráti érdekkapcsolatok születtek. Ceausescu 1969-ben látogatott először Washingtonba, de Jimmy Carter is szívélyesen fogadta.
Buick Electra 225 |
Nixon egy Buick Electra 225-össel kedveskedett a román
államfőnek. Az autót 1975-ben gyártották, és 1976-ban ajándékozták
Ceausescunak. A limuzin nem mindennapi dolog volt, a munkásosztály
akkor még az 1100-as Daciáról álmodozott. A fekete, belül gazdagon
kárpitozott négyajtós szedánban hatan utazhattak. Az autó nem volt
épp takarékos: 100 kilométeren 28 litert fogyasztott a V8-as motor.
Az automata sebességváltós, hidraulikus erőátviteli rendszerrel
felszerelt autóval 12 ezer kilométert tettek meg. Az extrák közé
tartozott egy emelő, egy Buick rádió és két 12 voltos akkumulátor.
Nixon és Ceausescu |
A román államfő a legjobban talán mégis Daciáját
szerethette: a négy extrával (Sinaia rádió, pótkerék, emelő és
két 12 voltos akkumulátor) ellátott autóval tették meg a legtöbb
kilométert, pontosan 33 590-t. Az autó kikiáltási ára 80 millió lej
(700 ezer forint) volt, a Román Autóklub (www.acr.ro ) vásárolta
meg. A Dacia 1100 további technikai adatai: 4 ajtó, 5 ülőhely,
farmotor, négyütemű, négyhengeres, vízhűtéses, 46 LE, maximális
sebesség 133 km/h, fogyasztás 6,8 l/100 km, súlya 760 kg.
Hilman-Hunter |
A diktátorok szeretnek barátkozni. Így volt ez
Nicolae Ceausescu és Reza Pahlavi, Irán később elűzött sahja között
is. A kölcsönös szimpátia jeléül a román diktátor egy egyedi autót,
egy 1974-es Hilman-Huntert kapott ajándékba. Hogy a román
vezér ezt a figyelmességet hány tonna fegyverrel viszonozta, arról
nincs adat. Az Iránban gyártott sötétkék autó belsejét bőrrel
kárpitozták. A négyajtós szedán öt ember szállítására volt
alkalmas, ezt az autót elég keveset használták, csekély 2118
kilométert ment. A 2000-es árverésen első nekifutásra nem sikerült
eladni, másodszorra 80 millió lejre (700 ezer forint) csökkentették
kikiáltási árát.
A speciális, elnöki teendők és az államfői
ranghoz méltó vendégek fogadására, szállásolására és ellátására
előkészített busz
a MAN cég ajándéka volt. A MAN 1967-ben nyert el egy
kamionok és buszok gyártására kiírt román tendert, így a
nyugat-német cég érdekelt volt a jó kapcsolatok ápolásában. Az
Ellman Diesel 750-es típusú busz 2-6 üléssel rendelkezett, a
sötétpiros autó ablakai golyóállóak voltak. Ezzel a busszal is
keveset utaztak, 8137 kilométert, de azt legalább a lehető
legnagyobb kényelemben.
A sofőrnek különajtós kis fülkéje volt, ketten
is aludhattak benne. A felszolgáló-kisegítő személyzetnek egy
egymás felett elhelyezett ággyakkal felszerelt szobája volt, de
külön ruhatár is járt nekik. A legnagyobb "szobában" egy
összecsukható asztal volt, hat, szövettel burkolt karosszékkel.
Külön szobában alhattak a vendég államférfiak, illetve két oldalsó
kabin állt a csomagok, ruhák rendelkezésére.
Az egyszerűbbik konyha hűtővel, fagyasztóval és kétajtós konyhaszekrénnyel, a másik konyha pedig gázzal működő kályhával, mosogatóval és egyebekkel volt felszerelve. Nem hiányozhatott a tusoló, a vécével és mosdóval felszerelt fürdőszoba, és a hatterminálos telefonhálózat sem. A buszt saját áramfejlesztővel és belső világítással szerelték fel, a fűtést pedig egy négyakkumulátoros rendszerrel oldották meg.