Osztrák iskola a német tuningstílus ellen

2008.11.30. 04:32

Nagyon fontos a márkahűség. Csak a VW konszern, illetve egyes tuningcégek termékeit, alkatrészeit, elemeit lehet felhasználni, ezeket viszont szinte tetszés szerinti variációkban. Simán lehetnek egy Golf alapmodellen Audi-kilincsek, Porsche-fékek, GTI- vagy VR6 karosszériatoldatok. Szóba jöhet a hűtőrácsok, a lámpatestek, a tükrök cseréje – de csak a fő alapelv, a visszafogott, elegáns stílus megtartásával. Ezt kell figyelembe venni a kabinban is, ahol sokan kicserélik az üléseket, és ízléses bőrkárpitozással újítják fel a megkopott belteret.

A hifi-hangminőség hajkurászása is megengedett, ám látszani csak a gyári fejegység látszhat, a többit el kell bújtatni. Sokan rámennek a motortérre is. A minimum, hogy mindig tiszta legyen, de sok tunernek ez nem elég: krómoznak, festenek, és hát vannak, akik az alapmotorokat valami erősebb konszerntermékre cserélik. Úgyhogy ne lepődjünk meg, ha egy ártatlan kinézetű I-es vagy II-es Golf lazán legyorsul bennünket a lámpánál, vagy az autópályán.

A metsző szélben, hóesésben készített képgalériánkban minden itt felsorolt stílusjegyhez találnak illusztrációt, sőt, még többféle stílushoz is, mert a Cult-Hungarian Klub felkarolt két rokonirányzatot, a Cleant és a Rat-et is. A cleanesek mániákus takarítók, igyekeznek eltüntetni a karosszériáról mindent, ami kiemelkedik, vagy bemélyül, így a márkajelzéseket, kilincseket, antennákat.

Egy imígyen kezelt Golf IV-es, vagy újabb Passat feltűnően emlékeztet egy guruló szappanra. A rat-esek a művészien elhanyagolt külsőben, meg a rozsdában hisznek. Mint a név is mutatja, akkor jó a verda, ha patkányul néz ki. Ha nincs elég rozsda a gépen, sarokcsiszolóval mennek neki, aztán kiteszik a jó meleg napra, és slaggal locsolgatják.

Szólni kell még a kiegészítőkről: sok Cult autón lehet látni régi vulkánfíber és papundekli bőröndöket, háromkerekű kisbiciklit, sílécet, marmonkannát. Ezek szerepe, azon kívül, hogy nagyon jól mutatnak, alighanem az aranykor megidézése, a nosztalgiafaktor növelése. Sok kocsin díszelegnek különféle emblémák, matricák is. A leggyakoribb természetesen a Cult Society logója. Lépten-nyomon feltűnik a vaskereszt, ami a Harley-Davidsont faragóktól a hot rodot építőkig sokféle autós-motoros szubkultúrában népszerű, és a kiválóságot, az erőt szimbolizálja. Kedveltek még az Unocal és a Gulf olajcégek emblémái, na meg a sebváltókar végére applikált golflabdák, illetve hawaii virágfüzérek. És egyetlen kocsiból sem hiányozhat az Afri-Cola, a nyugatnémet ifjúság hetvenes évekbeli kultikus itala.

Miután mindenki csontig átfagyott, és jól kibeszélgette magát, a klubtagság csillogó kerekein és ültetett futóművein elindult hazafelé, mi pedig a klubvezetéssel, Pelei Csaba klubelnökkel, Pető Attila hírszerkesztővel és Farkas Ferenc webszerkesztővel bemenekültünk egy kellemesen enyhe éghajlatú helyre, hogy áttekintsük a Cult-kultusz magyarországi helyzetét.

A klub alulról jövő népi kezdeményezésként alakult. Egy debreceni sörözés közben vetődött fel, hogy össze kellene fogni a szétszórt cultosokat. 2008. január 10-én született meg hivatalosan a Cult-Hungarian Klub, és a fiúk Filó Gábor webprogramozó segítségével rögtön mentek az internetre, ahol a legegyszerűbben és leghatékonyabban lehet toborozni, összefogni, és informálni a tagságot. Nyereményjátékot hirdettek, megjelentek több hazai autókiállításon és tuningtalálkozón.

Öt kocsival autóztak ki a VW-sek mekkájának számító Wörthersee Tourra, részt vettek Bátonyterenyén a VW Depo partyn, ahol a klubok versenyén a Cult-Hungarian klubot egy kupával díjazták, ott voltak a Siófoki Verda napokon, a zánkai VW-találkozón, és a 2008-as Nemzetközi Carstyling tuningtalálkozón, ahonnan sikerült elhozniuk a Cult kategória díját. Az aktivitás meghozta a maga gyümölcsét: a közel egy év alatt ezer fölé nőtt a tagok száma, és mint sejthető, szinte mindenki hímnemű és fiatal. A nagy többségnek van autója, sokuknak átépítés alatt, sokan még csak most készülődnek a nagy feladatra. A legsikeresebb klubtag eddig kétségkívül Vaszilkó Balázs, aki nyolc kupát szerzett tuningolt Skoda S 100-asával a 2008-as évben a Cult-Hungarian színeiben.

A klubvezetés tövig nyomja a gázt 2009-ben is: ott lesznek minden hazai VW-találkozón, ismét kiutaznak a Wörthersee Tourra, újabb nyereményjátékot indítanak szponzori segítséggel a klubtagoknak, saját nagy Cult-találkozót szerveznek, autós szépségversenyt indítanak, bővítik a webshop kínálatát. Az ágakra fagyott verebek azt csiripelték a parkolóban, hogy Vaszilkó Balázs szétkapta kupahalmozó Skodáját, és valami nagy durranásra készül. Kíváncsian várjuk, elhallatszik-e majd a Totalcarig.

A minitali valóban vattacukormentes, azaz minden körítést nélkülöző volt, ahogyan az előzetesen meg is lett hirdetve. Valójában egyetlen célt szolgált: hogy a TC használható anyagot tudjon készíteni a cultosokról, legyen autók és arcok. Tényleg elég (égi)háborús volt a helyzet, fizikai szenvedést: reszketést, átfagyást, fokozatos kihűlést, lassú kínhalált okozó faktorokkal. Erre miket olvasok a Cult-Hungarian internetes fórumán?

"Én, amikor elkészült az autóm, megfogadtam, hogy nem fog havat látni!
Ezt a fogadalmat vasárnap megszegtem.
DE EGY CSEPPET SEM BÁNOM, NAGYON JÓL ÉREZTEM MAGAM!!!"
Szabi

"Köszönöm, hogy ott lehettem, megismerhettem (akár csak egy kézfogás erejéig) sok-sok szimpatikus embert!
Teljesen jó volt!!!"
Gabecs

"Sziasztok! Számomra ez a találkozó volt a leg-leg.
A leghidegebb, legrövidebb, legzűrösebb!
De örülök, hogy nem hagytam ki!"
Kovacszsol

"Sajna én csak kb. 1 órát tudtam maradni, de nem bántam meg!
Este forró fürcsi után felolvadtam!"
Balpity

Hát, emberek, mit mondhatnék? Ti aztán tényleg perverz autómániások vagytok.
Respect!