Az álomautók reneszánsza

2007.03.06. 11:56

Már most is látható, hogy talán soha annyi elérhetetlen autókülönlegességgel nem találkozhattak még a látogatók, mint az idén.

Egyelőre nem ismerjük a Genfi Autószalon összes újdonságát, de már most is látható, hogy talán soha annyi elérhetetlen autókülönlegességgel nem találkozhattak még a látogatók, mint az idén. Az egyik ok, hogy néhány kivételtől eltekintve a nagyobb gyártók kifogytak a bemutatni való szériamodellekből. Vagy már az év elején megtartották, vagy elhalasztották a fontosabb premiereket, így ebben az évben Genfben szokatlanul kevés a nagy mennyiségben eladható új autótípus. Ehhez képest egyre többen látnak nagy üzletet a sportkocsigyártásban – hiszen köztudomású, hogy a Porsche és a Ferrari többet keres egy autón, mint bármelyik másik cég a piacon – így gombamód szaporodnak az apró üzemek, amelyek kis mennyiségben készítenek méregdrága és villámgyors autókat.

Artega

Az új sportkocsi-gyártó nagyszabású terveket szövöget: az alig több, mint négy méteres GT-vel az egész világot meg akarják hódítani. Alaposan fel is készültek, hogy ne induljanak esélytelenül a tapasztalt konkurenciával szemben: az autó tervezését az Aston Martint és a Porsche egykori szakembereire bízták, a sportkocsi motorját pedig a Volkswagen legerősebb V6-osából alakították ki. A genfi bemutatkozás nagyon fontos az Artega számára, hiszen már most kiderül, hogy a közönségnek tetszik-e az apró GT.

Audi

Az Audi stand középpontjában az új A5 kupé áll majd. A négykarikás márka egykor a nagy kupék piacának komoly szereplője volt, de az utóbbi években elhanyagolták ezt a szegmenst. Most az A5-össel igyekeznek behozni a Mercedessel és a BMW-vel szembeni lemaradást, amely ugyan az Audi lassanként unalmassá váló egyenarcát kénytelen hordani, de látszik, hogy a tervezők a cégvezetés által szabott határok közt azért igyekeztek leváltani a megszokott formákat. Az új négyszemélyes kupé mellett kiállítják a tavaly leleplezett TT Roadstert, és a Q7 V8-as dízelmotorral felszerelt változatát is.

Bentley

Valami készül a Bentleynél, ez szinte biztos, bár egyelőre csak pletykákat hallottunk egy Havana nevű fényűző kupéról. Az időzítés tökéletes volna, hiszen a nagy rivális, a Rolls-Royce is most mutatja be Európában kétajtós modelljét.

Bertone

Az olasz stúdió már évek óta a létezés peremén egyensúlyozik, de a Genfi Autószalonon való részvétel presztízskérdés. A cég ezúttal is egyetlen valamire való partnerétől, a Fiattól kapott segítséget, így a Panda alapjaira építhettek egy apró nyitott sportautó-tanulmányt . A kis kétüléses üvegezett ajtóival, tenyérnyi magas szélvédőjével és izmos, kerekded formáival alig emlékeztet a korábbi Bertone koncepciókra: a formatervezők láthatóan új utakat keresnek, de az még nem dőlt el, hogy ez a siker, vagy a bukás felé visz-e.

BMW

A BMW-nél nem várható nagy újdonság, mostanában inkább a meglevő, sikeres típusválaszték csinosításával vannak elfoglalva. Természetesen Genfben is látható lesz a felújított egyes sorozat , amely már háromajtós karosszériával is készül, és egyes híresztelések szerint itt találkozhat a közönség először az új, V8-as motorral hajtott M3-assal is. A bajorok egy kissé le vannak maradva a sportos kupé bemutatásával, hiszen a hasonló áron és méretben hasonló teljesítményt kínáló Audi RS4 már évek óta piacon van, de az M3-as hírnevével így sem valószínű, hogy elmaradna a siker.

Cadillac

A GM vezetői nem mondtak le arról az ötletükről, hogy az európaiakat is rászoktassák a Cadillac vásárlásra, bár láthatóan nagyon nagy fába vágták a fejszéjüket. A BLS egyelőre nem hozza a várt eladásokat, így most az Észak-Amerikában az év elején bemutatott átdolgozott CTS-ben reménykednek. Svájcban ugyan még csak a benzines változatok lesznek láthatók, de már készül a dízelváltozat is , olasz eredetű, 245 lóerős hathengeres motorral.

Chevrolet

A jórészt átcímkézett Daewookat forgalmazó márka most egy eredeti amerikai típussal próbál feltűnést kelteni. A HHR , a Chrysler PT Cruiser tágasabb és visszafogottabb formatervű klónja Amerikában már vagy másfél éve kapható, de Európában csak most mutatják meg hivatalosan, hogy kiderüljön, egyáltalán érdekli-e az itteni vásárlókat. A Daewoo által fejlesztett Chevrolet modellekkel kapcsolatban az egyetlen új fejlemény a kétliteres dízelmotor felbukkanása a Lacetti sorozatban.

China Brillance

A nagy, de túl primitív és drága BS6 után újabb típusokkal próbál megkapaszkodni Európában a kínai autógyártó vállalkozás. A BC3 és BS4 jelzésű típusokról a nevükön kívül egyelőre semmit sem tudunk, bár valószínűleg viszonylag egyszerű és olcsó típusokról van szó, amelyeknek legfeljebb az áruk adhat esélyt a sikerre Európában.

Citroën

Úgy néz ki, a PSA kisebbik márkája előre ellőtte puskapora legjavát: a Mitsubisi Outlander testvérmodelljéről, a C-Crosser hobbiterepjáróról, és a C4 Picasso rövidebbik, ötszemélyes változatáról lassan mindent tudunk, más sorozatgyártású újdonság meg nemigen várható, bár a franciák mindig képesek meglepetést okozni egy-egy érdekes tanulmányautóval.

Daihatsu

A Toyota kisautókra specializálódott leányvállalata talán az utóbbi négy-öt év legfontosabb bemutatójához érkezett Európában. Elkészítették a Cuore következő generációját , amely szakított az elődök ingerszegény formavilágával. Az új városi kiskocsi fiatalos külsejével, a korábbinál erősebb és takarékosabb motorjával és tágas belső terével könnyen slágertermékké válhat Nyugat-Európában, ahol az ár kevésbé fontos tényező, mint mifelénk. Magyarországon Daihatsu kereskedések híján továbbra is ritkaság lesz a típus.

Donkervoort

A csöppnyi holland manufaktúra bevált Super Seven replikájának egy újabb, ezúttal zárt változatát állítja ki Genfben. A D8 Coupé pillekönnyű, az Audi turbómotoroknak köszönhetően villámgyors, és nagyon keveseknek adatik meg, hogy birtokolják. A Donkervoortnál ugyanis csupán 50 példány készül belőle évente, nehogy elveszítse a ritkaság varázsát.

Dodge

A Chrysler vezetése már korábban is játszott a gondolattal, hogy piacra dobjon egy olcsó, de látványos sportkocsit, ám egy tanulmányautó elkészítése után lemondtak a tervről. Most azonban, hogy a Mazda MX-5 mellett már a Pontiac Solstice és a Saturn Sky is a közönség kedvence lett Észak-Amerikában, újra előszedték az ötletet. Készítettek egy autót a Mazda roadsterének arányait és a Dodge Viper karakterét ötvözve. A Demon nevű nyitott kétüléses igazán látványos, és még igazán különleges részletmegoldásai sincsenek, amelyek megakadályoznák, hogy hamar gyártásba kerüljön, így már csak a cégvezetők bátorságán múlik, hogy belevágnak-e a szériaváltozat kifejlesztsébe.

EDAG

A német tervezőcég csupán néhány éve tűnt fel, de hamar közismertté vált érdekes tanulmányautói révén. A LUV egy újabb érdekes ötlet megvalósítása: egy luxushajó stílusát igyekeztek átvinni egy Mercedes GL óriásterepjáróra. Fabetétes fehér pickup-karosszériája, az elképesztő méretei, és félelmetes teljesítményű V8-as motorja févén valóban óceánjáróként emelkedik ki a forgalomból. A szokványos BMW, Mercedes és Range Rover SUV-októl megcsömörlött multimilliomosok legnagyobb bánatára azonban egyedi példány marad, amely az EDAG szakértelmét hivatott demonstrálni a világ különböző autókiállításain.

Fiat

Az új Bravóval nagyon sietett a Fiat, már februárban megtartotta a bemutatót, ami érthető, hiszen kis túlzással a léte múlik rajta, hogy minél hamarabb elkezdhessék a típus forgalmazását. Így azonban nem maradt igazán nagy meglepetés Genfre, bár az Abarth márka feltámasztásának hírére azért felkaptuk a fejünket. Az új utcai Abarth Fiatok közül a Grande Punto sportváltozata lesz az első, bár ennek még csak egyfajta előzetesét mutattják be, mivel az 1,4 literes benzines turbómotor 180 lóerős változatával még nem készültek el teljesen. A végleges optikai kiegésztőket persze már ezen a prototípuson is megcsodálhatja a közönség, és joggal remélhetjük, hogy a sportos kisautó még az idén kapható lesz.

Ford

A vergődő vállalatóriás európai részlegének jól megy mostanság, és azt remélik, az új Mondeo bevezetésével tovább javíthatnak az eredményeken. A Ford ezúttal semmit nem bízott a véletlenre. A formaterv jóval izgalmasabb,mint a vetélytársaké, és már a forgalmazás kezdetén háromféle karosszériával és kilencféle motorral lesz kapható a típus. Meglepetést viszont már nem okoz az autó, hiszen már tavaly láthattuk tanulmányautóként, sőt, a legutóbbi James Bond filmben is, így a Genfi Autószalon látogatói számára legfeljebb a Mondeo kézzelfogható közelsége hathat újdonságként.

Giugiaro

Az olasz tervezőstúdió arculatot vált: Giugiaro néven, egy nagy G betűvel az orrán mutatja be legújabb tanulmányautóját. A Vadho fantázianevű jármű csupán két személyes, viszont hidrogénnel üzemel, így elvileg egyáltalán nem szennyezi a környezetet. Az aszimmetrikus, repülőgépeket idéző üvegtető, és az autó irányítására szolgáló joystick miatt persze amúgy is nagyon távol áll a gyártás lehetőségétől, így inkább egyfajta ködös jövőképnek tűnik, mint valóságos autónak.

Gumpert

Az apró német sportkocsigyártó láthatóan megtalálta a számítását: egyetlen, versenyautó-szerű típusuk, az Apollo egész szépen fogy, így mód nyílt a típus továbbfejlesztésére is. Az Apollo Sport nyolchengeres, turbós Audi V8-asa a korábbi 650 helyett már 800 lóerős, így a kétüléses, középmotoros szörnyeteget akár 360 km/h-val is repítheti. A teljesítménnyel persze az ár is az egekig szökött: az Apollo Sport ára adók nélkül is bő 76 millió forintra rúg.

Honda

A Honda az új Civic sorozat bemutatása után egy kis szünetet tart: Genfben új szériamodellt aligha mutatnak be, de hogy mégse legyen teljesen érdektelen a standjuk, készítettek egy tanulmányt. A Honda Small Hybrid Sportscar Concept , ahogy a neve is mutatja, egy apró, benzin-elektromos hajtáslánccal mozgatott sportkupé, amely csupán 3,5 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométeren.

Hyundai

A legnagyobb koreai autógyártó európai offenzívájának legelején jár, így nem csoda, ha több újdonsággal is jelentkezik Genfben. Az i30 jelzésű kompakt ötajtós típus a Kia Cee'd testvérmodellje, azonos műszaki tartalommal, de teljesen eltérő formatervvel. Ez lesz a Hyundai első Európában előállított modellje, és egyben az első, amelyet az új névadási szisztéma alapján csupán egy betű-szám kombinációval jelölnek. Az Elantra utódja mellett egy szokatlan felépítésű tanulmányautót is bemutatnak: egy kupéforma tervepjárót részben üvegezett oldalajtókkal, és jellegzetes kétszínű fényezéssel.

IED

A hárombetűs rövidítés egy olasz formatervező iskolát takar, ennek megfelelően egy diplomamunkát állítanak ki Genfben. A beON egy végzős osztály munkája, és látszik is rajta, hogy a tervezőinek nem igazán kellett az eladhatósággal, vagy más praktikus szempontokkal foglalkoznia. A magas építésű, de rövid, homokfutóra, vagy még inkább holdjáróra emlékeztető járművet hibrid hajtásláncnak kellene hajtania, de erről persze szó sincs, hiszen a beON csupán egy életnagyságú makett.