Vérszegény meglepetésparti

2007.03.10. 13:47

Évek óta sejtjük, hogy a nagy nemzetközi autókiállítások szerepe lassanként leértékelődik, de az idei Genfi Autószalonon fájdalmasan szembetűnő volt a jelenség.

A legtöbb gyártó az interneten már a hivatalos bemutató előtt hetekkel, sőt, akár hónapokkal közzé tette az új típusok ismertetőit, így a szalon nyitónapjára alig maradt néhány valódi meglepetés. Ráadásul a nagyobb autógyártók többsége épp a fontos modellváltásai előtt van, vagy már éppen túlesett az új tömegmodellek bevezetésén, így a többség Genfbe legfeljebb tanulmányautókat hozott.

Akadnak persze kivételek. A Renault az utolsó pillanatig sikeresen titokban tartotta az új Twingót , amely így a szalon legnagyobb horderejű meglepetése lett. A francia kisautónak persze kell is a hírverés, hiszen egy olyan típust váltanak le vele, amely gyermeki bájával és praktikus megoldásaival még bemutatása után 15 évvel is kelendőnek bizonyult.

A Renault-n kívül egyedül a kínai Brillance mutatott be olyan típust, amelyet korábban még fotón sem láthatott a közönség. A BS4 jelzésű kompakt szedán persze jóval kevesebb figyelmet kapott, mint a franciák szuperminije, és még az sem biztos, hogy a konzervatív vonalvezetésű, bár korszerűnek látszó négyajtós egyáltalán képes lesz megvetni a lábát az európai piacon.

Genfben több más nagy sorozatú modell is bemutatkozott, de a Skoda Fabiáról , a Mazda2 -ről, a Hyundai i30 -asról, a Kia Cee'd kombiról, a VW Golf Variantról , a Ford Mondeóról , a Mercedes C-osztályról és az Audi A5 -ösről már korábban is közöltek fotókat és adatokat, így legfeljebb érinthető közelségük jelent újdonságot a Genfi Autószalon látogatóinak.

A tanulmányautók között ugyanakkor szép számmal akadtak olyanok, amelyekből rövid időn belül szériatípus válhat: a Fiat Grande Punto Abarth , a Peugeot 207 Outdoor , a Seat Altea Freetrack , a Kia ExCee'd , a BMW M3-as és a Dacia Logan MCV-n alapuló Heuliez Edelweiss előbb-utóbb biztosan megvásárolható lesz valamilyen formában, de egy kis szerencsével a Renault Clio GTC , a Tata Elegante , a Dodge Demon roadster és a sportos, háromajtós Lada C is eljuthat a sorozatgyártásig.

Igazi show-autóból is akad jónéhány, bár ezek nagyrészt kis formatervező cégek munkái. Az Opel GTC -n, a Hyundai Qarmaq -on, a Toyota Hybrid X -en és a Honda HSHSC -n kívül csupa ilyen apró manufaktúra magvalósult terveiben gyönyörködhetnek a látogatók. Az Edag LUV , a Rinspeed eXasis , a Giugiaro Vadho , az IED BeON , a Bertone Barchetta , a Fioravanti Thalia és a Sbarro Cruise Crosser mind-mind alaposan megtervezett csali: arra szolgálnak, hogy megmutassák a lehetséges megrendelőknek, mekkora szakértelmet bérelhetnek ezektől a vállalkozásoktól.

Az idei Genfi Autószalon kétségkívül a legtehetősebb autórajongók és a megrögzött álmodozók számára lett igazi Kánaán. Luxusautókból, és ritka, akár mindössze néhány tucat példányban készülő sportkocsikból bőséges a felhozatal. A Bentley Brooklands , az új Maserati kupé , a Lotus Exige GT3 és a Lamborghini Gallardo Superleggera tucatautónak tűnhet a Zagato két alkotása, a Diatto Ottovu és az átépített Spyker C12 , a Pagani Zonda R , a Donkervoort D8 , a Gumpert Apollo Sport vagy a Stola óriáskupéja mellett. Az ismert nevek mellett ráadásul két újonc is felbukkant Genfben: a motorkerékpár-specialista KTM a szuperkönnyű X-Bow-val , az Artega pedig az Audi TT méretű GT-vel szeretne betörni a megfizethető árú sportkocsik zsúfolt piacára.

Végül nem feledkezhetünk meg a nagy autógyárak környezetbarát fejlesztéseit bemutató típusokról sem. Ma már a formatanulmányok legtöbbjében is hibrid vagy üzemanyagcellás hajtás, esetleg alkohollal vagy hidrogénnel üzemelő hagyományos motor, esetleg hatékony kipufogógáz-tisztító berendezésekkel ellátott, szupertiszta dízelmotor kerül. Akadnak azonban olyan gyártók, amelyek szériamodellekbe építve állítják ki ezeket a jövőbe mutató megoldásokat. A Saab például 100%-os etilalkohollal működő motorjának prototípusát építette a BioPower 100 elnevezésű 9 5-ös kombiba, a Mercedes Vision C220 Bluetec jelzéssel készítette el az új C-osztály tiszta dízelváltozatát, a VW pedig a Touareg BlueTDI-be építve tette közszemlére nitrogén-oxid katalizátoros dízelmotorját.

Képgaléria

Ha már eljutott idáig, tekintse meg képgalériánkat is a Genfi Autószalonról.
Kattintson ide!

Fotók: Bogár Tamás