A németek már a harmincas években kísérleteztek olyan szintetikus anyagokkal, amelyek elég szilárdak ahhoz, hogy megfeleljenek, mint autókarosszéria. Henry Ford, aki szeretett mindent kipróbálni, szójaimádatában odáig ment, hogy ebből készített műanyag elemeket. 1939-ben egy sajtótájékoztatón be is mutattak egy automobilt, melynek a csomagtartóját az újfajta matériából szabták.
Korai Glasspar G2 egy 1951-es amerikai közúti autóverseny startjánál. |
Henry, hogy a szerkezet strapabírását
bizonyítsa, az összegyűlt újságírók előtt
tűzoltószekercével csapott a karosszériába. A fotókon persze
alig látszik, hogy ezt nem az élével tette...
Az üvegszálerősítésű műanyagból készített karosszériát olcsó gyártani, nem rozsdásodik - ideális kisszériás sportkocsikhoz. Éppen ötven éve mutatták be az egyik legelsőt.
Az egyik legelső Woodill Wildfire, amelyet nemrég restauráltak. |
A második világháború után is az amerikaiak
vitték a prímet.
Frank Kurtis, a sármos mosolyú hot-rod építő 1948-1949
folyamán készített pár kabrioletet, amelyek közül néhány már
műanyag ruhát kapott. Azonban az első autó, amelyből soha nem
készült fémkasznis változat: a Glasspar G2. Bill Tritt-t állandóan
a barátai sarkallták, hogy próbáljon ki valami újat. Először
közvetlenül a háború után az egyik haverja kért tőle egy
könnyűszerkezetű hajót. Ekkor került Tritt közelebbi kapcsolatba a
műanyaggal. Csónakjai népszerűek lettek, immár arra is
gondolhatott, hogy csak ebből él. 1950-ben alapította a Glasspar
Műveket. A kis kalifornai műhelybe egy napon benézett Ken Brooks
őrmester: szüksége lenne egy lepkesúlyú sportkocsira, de azért
V8-as motor hajtsa és el is lehessen férni benne.
A Woodill Wildfire hátulról |
A megoldás ismét a műanyag volt. A
Brooks Boxer nevű kétüléses roadster 1951-ben a Los Angelesi
Autókiállításon jelent meg. Érdekes módon három másik alkotó is
ekkorra készült el alkotásával, de egyedül a Glasspar jutott túl a
prototípus-fázson.
Tritt soha nem akart komplett járműveket építeni, csak a lendületes, néhol Jaguar XK120 hatásokat mutató köntöst szolgáltatta, alvázat, motort minden vásárló maga szerzett. A Glasspar G2 rövid időn belül hallatlanul sikeres lett, akadt olyan cég, amely arra alapított vállalkozást, hogy a vásárlók helyett szerelte össze a kiteket. Más gyártók is felkeresték a hajók révén is terjeszkedő üzemet. Köztük az első Woody Woodill, aki először saját műanyag-karosszériás sportkocsiját akarta igazi szakértőkkel legyártatni, de végül Trittnek sikerült rávennie, hogy megelégedjen egy módosított Glasspar-karosszériával.
A Woodill által készített Wildfire az első
sorozatgyártású műanyag-karosszériás autó, egy évvel a Chevrolet
Corvette előtt már buzgón fabrikálták Woodill munkatársai. A
Wildfire eredetileg Willys alapokra készült, de amikor a Kaiser
felvásárolta a Willys-t, és megjelentek saját sportkocsijukkal, az
együttműködésnek vége szakadt. Így maradt a Ford váz és a V8-as
motor. Woody fáradhatatlanul népszerűsítette gyermekét: például
1954-ben a Johnny Dark című filmben
Tony Curtis szédítette a lányokat egy Wildfire kormányánál.
A Glasspar cég utolsó típusa, az Ascot. |
Az ötvenes évek elején, még néhány
tömegszerencsétlenség előtt népszerűek voltak a lezárt közutakon
rendezett autóversenyek. A Glasspar és a Woodill márkájú autók
nemegyszer
állva hagyták az Európából érkező konkurenciát.
Tritt besegített a Volvónak is, amikor a rövidéletű P1900-t fejlesztették, Bábáskodott a Chevrolet Corvette születésénél, de igazából a hajókra koncentrált. 1955-ben még kihozott egy Studebaker-alapú roadstert. Három évvel később azonban úgy döntött, a csónaképítés sokkal jövedelmezőbb, és kiszállt az autóüzletből. Detroit is felfigyelt a plasztikra: az 1953. januárjában bemutatott első generációs Chevrolet Corvette karosszériáját műanyagból formázták. A kaliforniai huszonévesek hozzáállása azonban más volt, mint az amerikaiaké általában, és két évvel később a Corvette II már ismét acélkarosszériával kellette magát a kiállítótermekben.
Az ötvenes évek végére Amerikában lecsengett az első kitautó-építési hullám, viszont annál erősebben indult be Nagy-Britanniában, ahol a mai napig változatlan intenzitással tombol.