Szánsájn öt kilóér'

2005.08.03. 00:00


Egyesgolf


Hej, azok a régi szép idők, amikor még esténként Udo Brinkmann Ladákhoz-Skodákhoz mérten igazi álomautóját, a hófehér Golf kabriót néztük nyálcsorgatva a televízióban. Így múlik el a világ dicsősége: mára a táskás szemű főorvos playboy fiacskájának luxusautója alig ér többet a használtpiacon, mint egy jó karban lévő 2107-es.




No de nem így tesztautónk. A jelenlegi tulaj 2003-ban ötszázezerért vette meg az évek óta egy helyben álló kocsit, százezret költött folyadékokra, szíjakra és vizsgára. Azóta viszont csak benzinre. A '79-es Golf Cabrio annyira szép és jó, valamint annyira keveset futott (az óra tanúsága szerint még nem töltötte be a hatvanezer kilométert), hogy nemrég egymilliót is adtak volna érte. A kevésbé igényes, finnyás vagy szerelmes nézelődők már 300 ezerrel a pénztárcájukban is válogathatnak az 1979-től 1993-ig gyártott, 1,5-ös, 1,6-os, vagy 1,8-as Golf Cabriók között.


A Golf I karosszériáját Giugiaro tervezte, a tetőt viszont a Karmann. És az autót is ő gyártotta. Minden Golf I Cabrio a Karmann osnabrücki üzemében készült, kezdetben a Bogár kabrióval együtt (1980-ig), annak egyes alkatrészeinek felhasználásával. Tesztautónk ülései például egy az egyben a Bogárból jöttek. Később az autó más, kompaktabb tetőt, majd ahogy teltek az évek és már a kettes, majd a hármas Golf is együtt készült a Cabrióval, egyre modernebb motorokat és korszerűbb stílusú kiegészítőket (lökhárító, tükör, műszerfal) kapott.


De térjünk vissza ehhez az ős-példányhoz. Az 1,5 literes motor 70 lóereje a leggyengébb a mai négyes mezőnyben, de az alig nyolcszáz kilós autó mégis annyira könnyedén mozog (legalábbis 70-ig, 80-ig, gyorsabban nem mentünk), hogy elképesztő. A nyolcliteres átlagfogyasztás is teljesen rendben van egy karburátoros, tragikusan rossz légellenállású huszonhat éves autónál.




A többi kabrióval összemérve talán az öreg Golf viselte legrosszabbul az úthibákat, minden keresztirányú aszfaltrepedésen izzé-porrá hullással fenyegetőzött. A motorzaj és a futómű zaja sem volt csekély, de ez jóféle zaj, veteránkorhoz közeledő autóhoz illő gépészeti muzsika. Az utastér helykínálata négy átlagembernek megfelelő, a bőrülések viszont elég kényelmetlenek, ráadásul a napon nagyon felmelegednek, csak úgy sercegtünk bennük. A csomagtér minimális, befér egy mélynyomó, egy CD-tár és két flakon víz, esetleg még két hálózsák és annyi.


Mégis, ha arról van szó, hogy a négy kocsi közül melyiket vinném inkább haza, illetve melyikkel járnék szívesen, a Peugeot kényelme és az Escort macho kisugárzása és villámgyors teteje (lásd később), valamint a Kadett gömbölyűsége és ereje (lásd előbb) dacára a Golf robusztus technikáját és életvidám hangulatát választanám. Egy kicsit beleszerettem, na. Drága szerelem: a kabrió speciális gumikéderei például 50-60 ezer forintba kerülnek. Oldalanként van vagy négy.