Magyarországon rövid idő alatt páratlanul népszerű lett a Renault Thalia. A Törökországban Clio Symbol néven gyártott limuzin tökéletesen megfelel a hazai igényeknek. Persze nem ez az első és egyedüli eset, amikor egy sokáig csak csapotthátúnak ismert modell hirtelen átalakul.
A Renault már a hetvenes években is készített hasonló autót. Akkor Spanyolországban az 5-ösből lett 7-es, egy csomagtartó-toldalékkal. A Fiat pedig a fejlődő országokra való tekintettel készítette el néhány éve az A178 kódjelű egyszerüsített műszaki megoldásokkal teli padlóvázat, amelyre a Palio csapotthátú és kombi, illetve a Siena limuzin is épül.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Chevy Corsa |
Ma már a világ különböző országaiban az
általunk jól ismert típusok számunkra szokatlan
karosszériaváltozatban léteznek.
A legnagyobb sláger az Opel Corsa, amelyből szinte mindegyik
kontinensen készül négyajtós verzió. Dél-Amerikában Chevrolet
márkajelzés alatt árusítják az eggyel korábbi Corsa-generációt,
amelynek nemcsak három- és ötajtós, de kisteherautó és limó
változata is létezik. A motorválaszték megegyezik az Európában
kínálttal.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Buick Sail |
Ha áthajózunk Ázsiába, Kínában találkozhatunk a
Buick Sail-lel. Mivel
a kínaiak az amerikai autókat kedvelik, ezért a General
Motors a Buick márkanevet választotta ki széles palettájáról. Éppen
egy éve mutatták be a kis Sail-t, amely -könnyen kitalálható- a
négyajtós Corsa. Kizárólag 1.6 literes motort szerelnek bele és
egyik fő erényeként 46 literes üzemanyagtartályt emelik ki.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ford Ikon |
Opelos körsétánkat fejezzük be Dél-Afrikában,
ahol már 1926 óta működik GM összeszerelő üzem. Itt is készül
Corsa, kivételesen Opel felségjelzés alatt, és néhány éve már a
helyi gyártósoron is épülnek "háromosztatú" kisautók. A Corsa egyik
fő európai vetélytársa a
Ford Fiesta. Az ötletesen Need a lift? Szlogennel (Szeretné,
hogy elvigyem valameddig, de egyben szellemes utalás a lépcsőshátú
megoldásra) hirdetett indiai Ford Ikon pontosan az Opel Corsa Sedan
ellenfele. Szintén 1.6 literes motorral kínálják, és nem véletlen,
hogy India után immár Dél-Afrikában is kapható.
![]() |
|
![]() |
![]() |
March Box |
Maradva a kisautóknál a Nissan Micra a
következő áldozat. Elsőnek egy hazai pályán született variánst kell
megemlíteni. A March Box olyan,
mintha valaki elkapta volna a Micra hátát, és addig húzta
volna, amíg a karosszéria púposra nem hajlott. Így azután 24
centivel megnőtt a csomagtér, de az autó arányai rettenetesen
eltorzultak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Yulon |
Sokkal praktikusabb
a tajvani Yulon cég által kínált megoldás. Az évtizedek óta
Nissan-összeszerelőként funkcionáló cég a Micrához is hegesztett
egy plusz dobozt. A végeredményt kizárólag a helyi piacon
árusítják.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Dongfeng |
Végezetül egy ma is gyártott régiség. Kína ma
az egyik legdinamikusabban fejlődő piac. Arról, hogy pontosan hány
autógyártó üzem van az országban a legkülönbözőbb számok
keringenek. Egy biztos: több, mint 100. Ezek egyike a
Dongfeng (Keleti Szél). Már az ötvenes években készült ilyen
néven egy saját tervezésű automobil. A névazonosságon kívül a ma
gyártott Dongfeng-nek semmi köze sincs dicső elődjéhez. 1996-ban a
francia Citroen részvételével alakult vegyesvállalatról van szó,
amely a ZX gyártását vette programjába. A kínaiak nem elégedtek meg
az Európából importált formával, kialakították saját egyéni
alakjukat. A Fukang 988 EM valójában egy ZX limó.
Az ismertetett típusok közül nem valószínű, hogy bármelyik is megjelenne hazánkban. A Thalia egyeduralmát nem fenyegeti veszély.
