1928-ban gróf Zichy Tivadar "vakmerően, biztos kézzel" vezette Bugattiját, és a részben átépített útvonalon "megdönthetetlen" rekordot állított fel. A korabeli tudósítások elfelejtették megemlíteni, hogy Zichy esetleges gátlásait nem kevés alkohollal tompította a rekorddöntés előtt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Kinsky Ulrich az abszolút győző Steyr versenykocsijában |
Az első világháború után szó sem lehetett
határokon átívelő, akár egy héten keresztül is tartó túraútról. Így
a Királyi Magyar Automobil Club vezetősége külföldi minta alapján
új versenyág meghonosítását határozta el: a hegyiversenyt.
Az angolul hegymászásnak, hill-climbnek nevezett versenyfajta könnyen mérhető és jó teszt jármű és vezető számára. A legkiválóbb autó is futhat gyatra eredményt pocsék sofőr kezében, és hiába fantasztikus a vezető, ha az autó megmakacsolja magát. Ráadásul Magyarországon senki nem volt olyan gáláns, hogy zárt versenypályát épített volna, olyat, mint Angliában a Brooklands betonteknője.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Svábhegyi verseny útvonala |
Szóval a klub vezetői a politikai helyzet
valamelyes megnyugvásával október 24-re hirdették meg a "KMAC
hegyiversenyét", amely mind a mai napig, mint Svábhegyi verseny
szerepel a köztudatban. Merész ötlet volt
a legfrekventáltabb üdülőkörzet kellős közepén hatalmas
csinnadrattát csapni, de nem azért állt a klub élén egy Andrássy
gróf, hogy ilyesmin fennakadjon. A főváros közgyűlése és az
átlagemberek még éveken át morogtak, sőt dühös újságcikkek is
megjelentek, hogy amikor az úri közönségnek autókázni támad kedve,
az egyszerű polgár szoronghat a kényelmetlen villamoson.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez azonban nem akadályozta a verseny hatalmas
sikerért. A gazdasági válság elmélyüléséig, 1930-ig minden ősszel
ugyanazon az útvonalon került sor az idővel nívós nemzetközi
mezőnnyel dicsekedhető svábhegyi futamra. Az útvonalról a térképen
kívül álljon itt
egy bulvárszagú beszámoló 1926-ból. A vezető az osztrák
Kinsky Ulrich, aki három egymást követő alkalommal is győzött.
Dacára annak, hogy főúr volt, maga vezetett. Akadt olyan nemes,
akinek neve ugyan megjelent a startlistákon, de a járművet egy
"bérversenyző" irányította. Így a kedves gróf úr neve közszájon
forgott, de nem kellett veszélyeztetnie becses egészségét.
Kinsky útitársa az Autó című lap szerkesztője, Illés István: "Remekül sikerült a start, szinte puskalövésszerüen ugrunk el az indulás helyéről ... Bent vagyunk az Istenhegyi úti egyenesben. Semmi kötelessége nincsen az embernek, ha nem vezet legfeljebb erősen fogódzkodik. Kinsky ... gázt ad csupán, de azzal aztán nem takarékoskodik. Gázt, gázt, gázt, gázt a motornak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Nem volt egyszerű a motorversenyzők élete: Zsótér Bertalan küzd a sárban. |
A sebességmérő már száztizenötöt mutat.
Az óra már incselkedik a százhússzal, amikor kibukkan a kút,
s az ezután következő éles kanyar. ... Odaérünk a könyökhöz, már
benn van a kocsi, most ki a féket, rá a gázt. A kocsi bömbölve
engedelmeskedik ... A kulmináló ponthoz érünk, már látszik a hajlás
és benne is vagyunk. A kocsi kissé félretáncol, ki kell egyenlíteni
a kormánykerékkel. Kiparírozzuk a dolgot és százon túl vagyunk,
amikor a nagy könyökhöz érünk.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Bugatti a Svábhegyi verseny célegyenesében 1930. Ma a kanyar megvan, de bal oldalt a reklámfeliratok helyén már domb emelkedik és egy kemping épült oda. |
A gép kissé balra hajlik és szikrázik a fékek
alatt. Be kell dobni a kocsit ... A Diana úti könyök előtt mély
vízáteresztő. -Hopp - kiált Kinsky, s
még jobban be kell kapaszkodni a bőrfodóba. Szinte alig
érzik a kerekek a földet s aztán nyöszörgő sírás jelzi, hogy újból
dolgozik valamennyi fék... Teljes gázzal vesszük az utolsó forduló
előtti gyönge hajlást. ... Kinsky belenyom az akcelerátorba.
Tekintete nyugodt. ... Úgy dolgozik a kormánykeréknél, mint egy
igazgató az íróasztal mellett, aki egymásután intézi el az aktákkal
jelentkező referenseket ..."
Két évvel később, 1928-ban
gróf Zichy Tivadar "vakmerően, biztos kézzel" vezette
Bugattiját, és a részben átépített útvonalon "megdönthetetlen"
rekordot állított fel. Ez nem kis szó, ha belegondolunk, hogy
az utolsó Svábhegyi versenyre megérkezett Európa egyik
legnagyobb "menője", Hans Stuck és leradírozta a magyarokat. Az
örömbe némi üröm is vegyül azért, mivel a korabeli tudósítások
elfelejtették megemlíteni, hogy Zichy esetleges gátlásait nem
kevés alkohollal tompította a rekorddöntés előtt.
A Svábhegyi verseny megrendezésére 1930 után már nem volt pénz. Azonban sikerült pezsgő versenyéletet kialakítani: a Svábhegyen kívül a János-, a Gugger- és később a Hármashatárhegy is otthont adott hasonló rendezvényeknek, megindultak Magyarország területén belül a különböző túrautak, sőt 1924-ben még egy Alföld-Alpok osztrák-magyar túraútra is sor került. Megjelent a profizmus, és a '20-as évek végétől rányomta bélyegét az addigi könnyedebb, barátságos légkörre.
