Jávor Pál Ford V8 Cabrióval

2001.03.28. 10:57

Egymás után tűntek el különböző személyek, hogy hónapokkal később Dél-Amerikában vagy más lehetőleg tőlünk távoli országban tűnjenek fel. Sabrnák Oszkár egykori motorversenyző, Wollemann István és Hirsch Hugó ismert autókereskedő ily módon megmenekültek, de például a több olasz márkát, Bianchi és Lancia is képviselő Fábry Oszkárt, az Automobilbehozatali Rt tulajdonosát sikerült elkapni és sikkasztás vádjával bíróság elé állítani. Azok szaklapok, amelyek nem szűntek meg a hirdetési bevételek elmaradása miatt drámai hangvételű cikkekben számoltak be az ország gépjárműállományának fogyásáról.

 
   
    Az egyik kísérleti trolibusz Ganz karosszériával.

Ehhez képest a statisztikai hivatal éves jelentéseiben nem számolt be drámai csökkenésről. Annyit elismertek, hogy "a gépjárműállomány sem mentesült ugyan a gazdasági válság hatása alól", de míg 1929-ben 13293 személyautót tartottak nyilván 1931-ben 11761-t. Két évvel később jött a "tisztogatás": az addigi gépjárműkerületekre utaló rendszámokat lecserélték két betű + három szám kombinációjára. Ekkor lezajlott egy országos gépjárműszemle is és kiszórták a sok roncsot. A végeredmény 8472 új személygépkocsi-adatlap lett.

 
   
  háromtengelyes MÁVAG busz a hősök terén

Persze a gazdasági válság alatt sem szűnt meg az élet - az úri közönség táncolt. Ráadásul nemcsak ilyen léha mulatozással töltötték az időt, hanem 1928-tól fogva évente egyszer összegyűltek a Margitszigeten és francia mintára Concours d'Elegance-t, autós szépségversenyt rendeztek. Ez főleg akkor lett irritáló, amikor a harmincas évek elején az ország kezdett válságos állapotba jutni, és néhányan különböző újságokban szóvá tették a gazdagok e fényűző szokását. Gr. Pálffy-Daun Józsefné,- akit érdekes módon a második világháború után Paraguay-ba sodort az élet szele, ahol ugye nem volt érvényes a kiadatási egyezmény-, ezt azzal utasította vissza, hogy "tőlünk már ezt a kis szórakozást is sajnálják, pedig a lóverseny sokkal drágább".

Mindenesetre az alig létező magyar karosszériaipar e rendezvényeken tobzódhatott és néha egy-egy nemzetközi mércével is elfogadható alkotás is sikeredett. Például Balogh József 1931-es Maybach Zeppelinre épített karosszériája a németek figyelmét is felkeltette.

 
   
    Sármos színész, csodaautó - Jávor Pál és Ford V8 kabrioletje a Színházi Élet hasábjairól mosolyog ránk

Ráadásul a színészek körében is sikk lett megjelenni valamilyen különlegesebb automobillal. Kabos Gyula a 1926-ban még csak egy "mezei" Opellal közlekedett, de Jávor Pál V8-as Fordja vagy Titkos Ilona Adler sportkocsija már a filmsztár-korszak eredménye. A bimbózó filmgyártás is felfedezte magának az automobilt, amely egyszer főszerepet is kapott.

A Meseautó kétüléses Wanderer kabrioletje szinte mitikus erővel bírt. Még az '50-es években is arról cikkeztek, hogy az autó a népgazdaság szolgálatába szegődött és fát hordanak vele a Mátrában. Ez roppant jól hangzott, csak sajnos semmi köze sincs a valósághoz - a Meseautó eltűnt a második világháború forgatagában.

 
   
  Nagy Géza, a képesítés nélküli autószobrász volt az arisztokrácia legfőbb kiszolgálója az autós szépségversenyeken. Ez például egy díjnyertes Lancia Dilambda, két cicababával.

A budapesti tömegközlekedés is a '30-as évekkel kezdett európai formát önteni. 1926-ban indult az első autóbuszprogram, ami ha belegondolunk, hogy egyes vidéki városok között már 20 évvel korábban is működött menetrendszerű buszjárat, nem valami fényes eredmény. Az igazi fordulat akkor következett be, amikor a Magyar Államvasutak Gépgyára (MÁVAG) szerződést kötött a Mercedes-Benzzel 1928-ban. Ettől kezdve ugrásszerűen megnőtt a pesti buszok száma. 1933-ban még egy-két trolibuszjárat is üzemelt Óbudán.

1933-tól egyre erőteljesebb német hatás érződött az automobilpiacon is. Az amerikai és angol márkák helyébe is a német ipar kiválóságai kerültek. Ennek ellenére továbbra is az olasz Fiat volt a listavezető. A kereskedelemre nem, de a vásárlók lelkületére kellemetlen hatást gyakorolt az a tény, hogy dacára az erőteljes tiltakozásnak 1929-től törvényileg benzin helyett motalkót, azaz alkohollal kevert naftát kellett tankolni.

 
   
    Adler kabriolet Magyarországon készített karosszériával

A második világháborúban a magánhasználatú autókat besorozták, de több autóscég tudott remek üzleteket realizálni. A MÁVAG, amely a Mercedes után a Ford "skalpját" is megszerezte és a buszok után a taxik oroszlánrészét is szállította, bőséges hadimegrendeléseket kapott. Az autójavító- és karosszériaépítő ipar sem szűkölködött. Az viszont nem kevés pofátlanságra vall, hogy a hadvezetőség még 1944. novemberében is képes volt 150 rádiós gépkocsi felépítményt rendelni az Uhri autókarosszéria-üzemtől, amikor már azért sejteni lehetett, hogy a háborúnak lassan vége.