Opel Manta

2000.07.28. 09:33

A 60-as évek vége felé az Opel a ráébredt, hogy a hiányos modellpaletta miatt nem tudnak újabb piacokat megnyerni. Az Opel modellfejlesztését addig nem látott módon gyorsították fel. Sorra jöttek az új, hódításra szánt modellek: '67-ben a Commodore, '68-ban a GT, '69-ben Kapitan-Admiral-Diplomat.

 
   

Manta - Porcos hal. A ráják családjába, azon belül az ördögrája alfajhoz tartozik. Minden mélyebb trópusi tengerben megtalálható, vándorló életmódot folytat. Planktonevő.
Manta - Autótípus. AzOpelek családjába, azon belül a Coupé alfajhoz tartozik. Európa útjain található, az utóbbi tíz évben számuk rohamosan csökken. Megfelelő kezekben vándorló életmódot folytat. Benzinfaló.

 
   

A General Motors amerikai márkái, mint például a Chevrolet, a Buick, az Oldsmobile és a Pontiac nem rendelkeztek "kompakt kategóriájú" modellekkel. Az Opelnek és a Vauxhallnak is jól jött volna a Kadett és a Rekord közé beépülő modell.

Ezért 1967-ben kezdődött az új típus, egy ízig-vérig középkategóriájú autó fejlesztése. A mérnököknek meg kellett valósítani a GM vezetőinek azon elgondolását, hogy egy műszaki alapra több fajta karosszériát lehessen építeni. A feladatot megoldották, sőt az autót úgy alakították ki, hogy kisebb változtatásokkal Amerikában is gyártható legyen.

 
   

Az autóiparban az egységesítés, azaz a "világautó" ötlete tehát egyáltalán nem új keletű dolog. A célegyenesben kettő és négy ajtós sedan, háromajtós kombi valamint kétajtós kupé maradt. Az 1970-es frankfurti autókiállításon került a nagyérdemű elé a már Asconára keresztelt sedan és kombi, illetve a Mantának elnevezett kupé. A Manta nevét a legnagyobb testű rájától kapta. A kifejlett Manták akár 5 méteresre is megnőnek és testsúlyuk meghaladhatja a 1,3 tonnát. A Manták, méreteik és a cápákkal való rokonságuk ellenére nem ragadozók, mikroszkopikus rákokon élnek.

 
   

A Manta követte a klasszikus kupéépítés szabályait. Orrmotor hosszában beépítve, hátsókerékhajtás. Az 1,6 és 1,9 literes oldalt vezérelt motorok megegyeztek az Asconáéval és ezért csak korlátozott menetteljesítményre volt képes.(154-170 Km/ó). Pár tucat Manta készült gyárilag szerelt turbóval és 2,8 literes Admiral motorral is, de ezek a járgányok mind az áruk és korlátozott gyártási számuk miatt kuriózumként maradtak fenn. A széria-változatban nem a végsebesség vagy a teljesítmény vonzotta a vevőket, hanem a sportos vonalvezetésű karosszéria. Jobban megfigyelve a hosszú lapított orrész és a lágy ívben a csomagtartóba futó tető teszi egyértelművé a rokonságot a vízben élő Mantával.

 
   

A 1975-ös modellfrissítéskor az Opel ismét nagyot alakított. Annak ellenére, hogy a szögletes formák voltak divatban, olyan autót alkottak, ami elnyújtott formájával a legkritikusabb autósok szívét is megdobogtatta.

Változatlan maradt a motor technikája, elrendezése. A kissé elöregedett motorkonstrukció ugyanúgy a hátsó kerekeket hajtotta, mint az elődben. Akinek kicsi volt a normál verzió 380 literes csomagtartója, annak 1977-ig kellett várni a háromajtósra. A külsőn jelentősen '82-ben változtattak, amikor megjelent az alsó kötényszpojlerrel egybeépített lökhárító. Ettől kezdve csak finomítottak a modellen, és újabb kiviteleket hoztak ki (GSI, i200, i240, i400, stb.)

 
   

A versenysportban az Opel több évig próbálkozott a Mantával. Az Irmscher által feljavított Manták a B csoportban nyertek pár futamot, de több sikert könyveltek el a B Asconával, amivel Valter Röhrl 1982-ben világbajnoki címet szerzett az Opelnak

A Manta kulturálisan is számottevő hatással bír. Több filmet és még több karikatúrát ihletett, a leghíresebb a Manta Manta című német filmalkotás. A műben egy agyontuningolt Manta Ferrarikat gyorsul le és egyéb fantasztikus bravúrokkal kápráztatja el a nézőt. Azt hozzá kell tenni, hogy a Manta Németországban olyan "megbecsülésnek" örvend, mint itthon a rizskályha Ladák vagy a tuning by sufni-Skodák.

Az Opel Manta óriási karriert futott be. A modell 18 gyártási év alatt két szériában, több mint 1.050.000 darabban kelt el, ezzel a világ egyik legnagyobb darabszámú kupéja lett.