Amit a japán pénteken elront...

2002.11.22. 10:37

Az udvar természetesen ugyanúgy néz ki, mint bármely más gurunál. Ha bekötött szemmel ledobnának bármelyikükhöz, a kendő levétele után sem tudnám megmondani, melyiknél vagyok. Alkatrészek az egyik sarokban, kerekek a másikban, de ez így van jól.

 
   
 
 
 
 
  Ismét egy olvasónk által ajánlott specialistát kerestünk fel a 13. kerületben. A címet most sem volt nehéz megtalálni - az épület előtt csak Mazdák álltak. No meg persze a ház falán levő hatalmas felirat is segített.

 
   
   

Mazda Mester. A mester szó most nem csak a szakértelmet jelenti, hanem a guru vezetéknevét is: Mester Zoltán 23 éve foglalkozik az autószerelés tudományával, és a rendszerváltás utáni első Mazda képviselet egyik alapítója volt. Ezelőtt azonban több tipussal is megismerkedett, keletivel-nyugatival egyaránt, de végül a Mazda mellett döntött.

Tulajdonképpen két alapvető dolgot tartott szem előtt. Az egyik, hogy francia autókkal semmiképp nem akart kapcsolatba kerülni, a másik pedig - egyben magyarázata is az elsőnek -, hogy olyan munkát szeretett volna, amire büszke lehet, és az ügyfelek is nyugodt szívvel vihetik el megjavított autóikat.

 
   
 

Az autószerelés számára hobbi is , és egyfajta elkötelezettséget jelent. Autószerelő barátain keresztül volt ismerete a francia autókról, és elszomorította, hogy hiába végeznek minőségi munkát a szerelők, sorban térnek vissza az ügyfelek és alkatrészenként cseréltetik ki az egész kocsit. Mikor ez kész, kezdődik elölről a tortúra. Ilyenkor mindig az ügyfél jár rosszul, és folyamatosan panaszkodik, hol az autóra, hol a szerelőkre. Na ebből nem kért Mester Zoltán.

 
   
   

Az amerikai autók teljesen más ismereteket kívánnak, így ezek is kiestek. Maradtak a német és japán autók. A német precizitás köztudottan véget ért a második világháború után; a mester szerint léteznek hétfői és pénteki autók, amiket rutinos németek nem is vesznek meg. Így marad a japán.

 
   
 

A Honda már akkoriban is elterjedt volt az országban, a következő ötlet pedig a Mazda volt. Közben felmerült még egy kategória, a Volvo. Az anyacég viszont roppant szigorú megkötésekkel engedélyezte volna a képviseletet, amiket az anyagi korlátok miatt nem tudtak teljesíteni. A 11 év mazdázás távlatából visszatekintve viszont a lehető legjobb döntés volt. Egy percig sem bánta.

 
   
   

A japánok mentalitása az autóikon is tükröződik, mert a ha a japán valamit elszúr pénteken, akkor szombaton bemegy a munkahelyére és kijavítja. Mester Zoltánnál a saját elmondása szerint is ugyanez a helyzet. Bármilyen probléma adódik, addig nem nyugszik, míg meg nem találja a hiba okát, és ki nem javítja. Ha kell, éjjel is a műhelyben görnyed.