Amit a japán pénteken elront...

2002.11.22. 10:37

 
   
 

Az udvar természetesen ugyanúgy néz ki, mint bármely más gurunál. Ha bekötött szemmel ledobnának bármelyikükhöz, a kendő levétele után sem tudnám megmondani, melyiknél vagyok. Alkatrészek az egyik sarokban, kerekek a másikban, de ez így van jól. Ott gyűlik a cucc, ahol munkavégzés folyik. "A saját műhely gondolata régi vágy volt. 2 éve sikerült megvalósítani, azóta "ügyfélbarát árakkal" fogadjuk a Mazda tulajdonosokat." - meséli Zoltán - "Nálunk fix árlista van, nem hasraütésre mondjuk, mi mennyibe kerül."

"Műhelyünk órabére is jóval alacsonyabb, mint a nagy szervizeké, és az alkatrészek beszerzésének útjait is jól ismerjük. Nem mindenki tudja megfizetni a jó minőségű, gyári alkatrészeket, de mi tudjuk, melyik olcsóbb. Utángyártottal szabad helyettesíteni. Egy fékbetét garnitúra például gyáriban 28.000, míg a jó minőségű utángyártottban is mindössze 8.000. A fékhatás ugyanaz, csak az élettartam rövidebb."

 
   
   

"Teljeskörű szervizelésre vagyunk berendezkedve, a Mazda összes tipusát javítjuk. Csak a legújabbakhoz nem rendelkezünk a számítógépes műszerekkel. Mivel a gyár 3 év garanciát vállal az autókra, ezért nincs is szükség rájuk, de azért folyamatosan tartjuk a lépést, így mire letelik a 3 év, már mi is nyugodt szívvel tudjuk fogadni.

Minden ügyfelünknek nyitunk saját munkalapot, így bármikor visszakövethető az autó életrajza, és pontosan tudjuk, hogy például vizsgára felkészítéskor mihez kell nyúlni. A 11 év alatt összegyűjtöttem egy hibalistát, amiben az összes általunk javított autó összes hibáját felsoroltam. Elfér ebben az egy dossziéban. Ez önmagáért beszél a Mazdákról."

 
   
 

"Tulajdonképpen a futóműveket javítjuk a legtöbbet. A gömbfejek, lengéscsillapítók nem szeretik a hazai utakat. Ausztriában adták el a legtöbb Mazdát, 9.4% az arány az összes autó között. Ez nem kevés, és még ott sincs annyi futóműjavítás, mint nálunk. Mással szinte sosincs probléma, ezért is olyan népszerű ez a márka. És mert jó a fogyasztása, ráadásul megbízható. Aki egyszer Mazdás lesz, az is marad - ha teheti."

 
   
   

"Vannak olyan munkalapjaink, ahol 600.000 kilométer feletti futású autók eddigi javításai vannak leírva, és motorgenerál nincs benne. Talán ha 10 ilyen teljes felújítást végeztünk a 11 év alatt. Most vittünk vizsgára egy 1984-es évjáratú 323-ast, annál is csak a futóművet kellett átnézni. Az öregebb járgányoknál persze előfordul, hogy a karosszéria eljut egy olyan pontig, ahonnan már nem érdemes felújítani, és bár műszakilag még simán mehetne, sajnos szét kell bontani. Az újabbak már a gyártáskor ónfürdőt kapnak, így a korrózió sem jelent veszélyt."

 
   
 

"A műhelyben egyébként a komputer a legfőbb szerszám, az tárolja az összes típus adatait. Mivel a japánok minden értéket pontosan előírnak, a beállítások nálunk nem hasraütésre mennek, még a kerékcsavarok meghúzásának nyomatékát is betartjuk. A precizitás alapkövetelmény, az autók érzékenyek az ilyen apróságokra. A régebbi fajtákhoz másik elektronika-teszter kell, nekünk van olyan is. És nagyjából egy éve már karosszéria-javítással is foglalkozunk."

 
   
   

"Na, ez nem egyszerű téma. Sosem gondoltam, hogy biztosítókkal karambolos javításokra szerződni a ennyire kemény dió. Ha nincs szerződésünk, ott tesznek keresztbe, ahol csak tudnak, ez persze megint az ügyfélen csattan. Ha pedig van szerződésünk, tartják a markukat akkor is, ha nem kéne... Szerencsére kapcsolatba kerültünk egy tisztességes kárrendezési irodával. Ők több biztosító társaság kárfelvételét intézik, roppant magas szinvonalon, teljesen korrekt módon. Ilyen partnerek kellenének minden területen. Így maximális figyelemmel tudunk a saját feladatunkra koncentrálni, és mivel úgy érezzük, abban pedig mi vagyunk profik, az ügyfél csak jól járhat."

Gondolom nem lep meg, hogy a cikkben előforduló néhány sommás kijelentés billentyűt ragadtatott velem. Két fontos dolog van, amit szeretnék megosztani azokkal, akik esetleg pont innen szerzik a háttérinfóikat egyes autótípusokról. Az első a francia autók sommás ítéletéről alkotott véleményem, a második pedig a Mazda misztikus magasságokba emelt hibamentessége.

Először a francia autók kérdése:

A francia és általában a latin autók néhány konkrét típust leszámítva sokáig valóban nem tartoztak feltétlenül az említett Volvo kategóriájába sem megbízhatóság, sem keménység tekintetében. Ezek az országok főként társadalmi berendezkedésük révén nem csak komoly nagyautókat, hanem olcsó egyszerű típusokat is gyártottak és dobtak sikeresen piacra. A latin mentalitás sok pozitív és nagatív tulajdonságot kölcsönzött az autóknak. Beszélhetnénk a hajdani FIAT szerelési fegyelméről, a régebbi PSA autók elektromos rendszereiről, vagy az oly népszerű párszáz köbcentis latin kisautók "autóságáról". Hozzá kell tenni, hogy az olcsó kisautók mindig kompromisszumot jelentenek. Műszaki és dizájnmegoldásaik az olcsó gyárthatóságot, és a városi, egyszerű praktikumot tartják szem előtt, emiatt sosem lesznek semelyik gyár zászlóshajói. (Gondoljunk a mai Seicentora vagy A-Mercikre, netán a Smartra).

Egészen más a helyzet a közép, és felsőbb kategóriákban, főleg épp a francia autóknál. A mai nyugati, főleg a német autóipar hosszas késéssel (és nem is mindig utalva az eredeti ötletadóra) vezet be olyan nóvumokat, mint a hidraktív felfüggesztés, légrugók, változtatható magasságú futómű, a kanyarban beforduló fényszórók... Tegyük hozzá: utóbbit a mindössze 51db-os szériájú amerikai Tucker48-ason láthattuk először, de széles körben a Citroën terjesztette el.

A Citroën azóta PSA név alatt fut a Peugeot-val együtt. Ők "felelősek" pl. azokért az elnyűhetetlen de viszonylag könnyű és csendes dízelmotorokért, amelyek a mai napig élvonalat képviselnek. A Renault is "bekeményített" és pl. olyan merevségű kasznikat építenek, amin már az északiak sem mosolyognak.

A latin autók megbízhatósága is lényegesen javult, gyakorlatilag felzárózva a nyugathoz. Ugyanakkor dizájnban sokkal emberközpontúbbak, mint akár a nyugati, akár a japán autók. Így történhetett meg, hogy a Citroën Saxo lényegesen jobban áll a piacon, mint a VW-Polo. Az Opel új Combo-ja is csak dizájnjában emlékeztet igazán a Kangoo- Partner- Berlingo- Doblo vonulatra, ám méretei és teljesítménye elmarad azokétól.

A francia autók közép és felső kategóriájába ugyanakkor hagyományosan sok olyan kényelmi eszköz került be szériában régóta, amit más gyárak extraként kínáltak (elektromos ablak és tükör, változtatható magasságú ülések...stb.) A kényelmes, a hazai utakon is kellemes autózást biztosító futómű pedig szintén erős francia hagyomány légrugóval (Citroën) vagy anélkül is (Peugeot, Renault).

Kétségtelen, hogy sok szempontból más logikával épülnek fel a francia autók, mint a "többiek". Ez minden autószerelőnek gondot okoz, aki úgymond rutinból dolgozik, de nem hajlandó megtanulni a típust amit szerel. Hiedelmek és előítéletek veszik körül a francia autókat a szervizekben, de ezek fordított arányban vannak az alapossággal és szakértelemmel.

Több PSA és Renault autót javítottam rendszeresen, és bátran állítom, hogy nem lógnak ki a sorból szervízigényt tekintve. Nem "fényezni" kívánom magam, de a szakmai alapjaimat utasszállító repülőgépeken szedtem fel. Itt is - ott is érvényes a gyári előírások, alkatrészek, segédanyagok, olajok...stb használata, és a kókányolás elkerülése! Az ismeretek hiánya okozza, hogy míg a franciáknál statisztikailag is megbízható, jó autónak számít pl. a Citroën XM sorozat, az angolok félnek tőle mint a tűztől. Ezért lehet valós alapja a minap itt megjelent cikknek, miszerint a garanciális idő után sokat költenek angol barátaink az XM-re. Ha garancia után is a típust ismerő szervízbe járunk, tudni fogja a szerelőnk, hogy mit és hogyan javítson, nem fog velünk egy komplett rendszert kicseréltetni:)

Így pedig megbízható, kellemes és érzelmes társunk lehet a francia autó.

Mazda:

A Mazdák technikai kidolgozottságát, megbízhatóságát nem vonom kétségbe, ám azért etalonként sem emlegetném őket. Bizony találkoztam az említett - nálunk kötelező - futóműhalálon túl megbolondult Mazda 626 műszeregységgel, elgyengült tetőmechanizmussal és elhalt ablakemelővel, gyújtásegységgel, panelhibás hangjelzőrendszerrel... stb.

Részemről szeretem az északi autóipart, ám jelenleg épp PSA autót hajtok. Nincsenek ellenérzéseim a japán technikával szemben sem. Való igaz, hogy nem érdemtelenül vezeti pl. a Toyota Yaris a hibamantességi ADAC listát. Ám a japán autók ritkább meghibásodásaival szemben a többnyire magas alkatrészárak, és a kevés szakértő szervíz áll.

Őszintén megmondom, az én szememben az, aki kategórikusan lehordja akár a német, a svéd, a francia, akár japán autóipart, mindenképp híjján van a valódi műszaki érdeklődésnek és az alaposságnak. Ez pedig egy autójavítónál gond lehet...

Üdvözlettel:

Páni János A PSA fórum tagja:)

Ajánljon Ön is gurut! Ha ismer olyan elhivatott szerelőt, aki egy-egy márka nagy, de nem széles körben ismert szaktekintélye, küldjön nekünk egy emilt .

 
 


Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.