Szenvedélyek rajtja

2006.06.30. 18:32

Modellautózás? Micsoda baromság több százezer forintot modellautóra költeni? Mi értelme, hogy az ember azzal tölti szabadidejét, hogy távirányító segítségével száguldozik egy miniautóval betonon, vagy egy építkezés elhagyott homok- és kavicsdűnéin? Na? Hát persze, hogy semmi.

Na, és ugyanezt igazi autóval, igazi úton vagy éppen murván? Tulajdonképpen ugyanúgy semmi. De mivel ezt magam is nagy örömmel űzöm, láttam némi reményt, hogy a modellezésben is találok valami érdekeset. Ráadásul ma is jól emlékszem az első modellélményemre: tízéves koromban heteket nyüstöltem apámékat, hogy építsünk a mi és az unakatestvérem két autópályájából egy szobányi versenypályát (még felüljárót is csináltunk). És hogy az elkészülte után egy napba telt, mire megkaparintottuk a felnőttektől távirányítót.

Időközben világossá vált, hogy a szülők ilyen irányú túlkapásai nem csupán az én családomra jellemzőek, így azon sem lepődtem meg, hogy a viszonylag szűk modelles körhöz vezető kontaktom sem tinédzser. Mivel az értelmetlen dolgokat leginkább nagy társaságban szokás csinálni, rögtön meg is hívott a hét végi bajnoki fordulóra.

Valódi sportág; sokfordulós, vidéki futamokat tartalmazó bajnoksággal, sok kupaversennyel, külön pályaautós és off-road, benzines és elektromos hajtású, illetve méretarány és motorméret/teljesítmény szerinti kategóriákban (valamint gyorsulási, superstock, stock, junior, rallye, nitro, tuning...), számtalan egyéb megkötéssel. Itt a hivatalos honlap , és külön az off-road részlegé.

A buggy kategória egyik futama: kis izék elképesztő sebességgel, döbbenetesen precíz irányítással nyomták le egymás után a köröket, és ugarattak métereseket egész nap, szinte megállás nélkül. Egy-egy futam 15-30 perc, ezalatt többször is be kell jönni tankolni a boxutcába. A köröket tizedmásodpercre mérik. A célegyenes mellett, a boxutca tövében nézelődve hamar rájöttem, mi is a rejtélyes bipelés: a célvonalon áthaladó autót jelzi. A hangulat ugyanakkor családias, amikor valaki nem versenyez, beáll a pályára vagy a pálya szélére, hogy talpra állítsa az esetleg felboruló vagy összeakadó autókat. Néha azért elkel a noszogatás: hol van-, bip, nak a monszterese..., bip-bip, bip, gyertek segíteni.

Aztán persze jönnek a monsteresek (ami egy másik off-road kategória), meg a truckosok is (ez is), hogy a dupla ugratón vagy a döntött kanyarban pórul járt gépeket talpra állítsák. Erre leginkább azért van szükség, mert a pilóta (jobb híján nevezzük így) a boxutca feletti emelvényről irányítja az autót, ahonnan igencsak körülményes lenne lemászni minden egyes boruláshoz. Mert ebből azért akad bőven. A versenyzéshez egész kis csapat kell: egy irányít, egy tankol, esetleg szervizel a boxutcában, a többiek állítgatnak.

Rögtön két versenyautóval is megbarátkozhattam , de sajnos hamar kiderült, hogy csak az egyik működőképes. A másik az utolsó versenyen annyira dzsuvás lett, hogy a tisztítás óta nem működik, és még nem találták meg a hiba okát. Sebaj, a csomagtartóban figyelő másik gép úgyis sokkal vagányabban néz ki, ráadásul a Giga Crusher csak 1:8-as, míg a narancssárga valami 1:5-ös méretarányú.

Mindenesetre érdemes részletesebben megnézni a működőképtelent is, hiszen két motor van benne, nem egy-egy tengelyt hajtanak külön, hanem teljesítményük összeadódik, majd az egy osztóművön keresztül jut el az első és hátsó tengelyekre, három differenciálművön és háromfokozatú, röpsúlyos kuplungos váltón keresztül. És van hátramenet is. A kis motorok darabonként 4,6 köbcentisek és három lóerősek. Ez azért már nem rossz, néhány robogó tud ennyit. Ráadásul az egész szerkezet csupán 5,5 kiló.

Egyre inkább sajnálom, hogy nem tudjuk életre kelteni, különösen, amikor még részletesebben kezdjük vizsgálgatni: tárcsafék a hátsó tengelyhez futó kardánon, állítható kerékdőlésszög, állítható magasságú futómű, a csillapítást eltérű sűrűségű olajak cseréjével lehet változtatni, de rugóból is sokféle van, ráadásul ebből kerekekként kettőt használnak az elöl-hátul kettős lengőkaros futóműhöz. Az osztóművet és a diffiket komoly alumíniumlemez védi, a légszűrő elengedhetetlen részlet. Emellett még akkumulátort is cipel magával a gép, ami három szervomotort mozgat, ezek gondoskodnak a gázkar, illetve a fék működtetéséről, a kormány mozgatásáról, valamint a hátramenet kapcsolásáról.