Melyik az a rendezvény, ahol egy Ferrari Daytona igazából nem számít különlegesnek? És melyik az a rendezvény, ahol egy Ferrari Daytona csak kivételes alkalomból tűnhet fel?
![]() |
|
![]() |
![]() |
A legelsô Lamborghini 1963-bôl |
"Háromnapos hétvége Kalifornia festői vidékén,
az óceánparti Monterey öbölben. Pazar kilátás, túrázási lehetőség a
környező hegyekben, golfozás a számtalan golfpálya bármelyikén.
Ráadásul lehetősége lesz találkozni a Föld legszebb,
legkülönlegesebb autóival!"
Bár még soha nem hallottam ilyen túralehetőségről, de az
előbbiek teljesen igazak. Évek óta augusztus harmadik hétvégéjén
a Monterey öböl autóparadicsommá változik. Bár három
különálló rendezvényről van szó, azért vannak kapcsolódási pontok,
összefonódások.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Pininfarina Modulo, egy futurisztikus tanulmányautó 1971-bôl |
A mulatság pénteken kezdődik a Carmel völgyben,
a Concorso Italiano fesztivál meglátogatásával. A nemzetközi
Maserati klub éves összejöveteléből világszerte ismert és elismert
esemény lett. Idén a harmincéves Lamborghini Countach apropójaként
megjelent a legelső Lambo 1963-ból,
a legkülönfélébb Countach-k és Diablók, ráadásnak néhány Espada
és Miura. A középpontban viszont egyértelműen a Pininfarina
prototípusai állnak.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Cobra-sor a Monterey Historic Races boxutcájában |
A Ferrari és a Pininfarina együttműködése éppen
idén fél évszázada kezdődött. Sergio Pininfarina, az alapító fia is
megjelent, és a díjkiosztón igyekezett felidézni az egyes típus
tervezésével kapcsolatos emlékeit. Kiderült, hogy
az ötvenes években a Pininfarina céget is elérte a
műanyag-láz, de Battista Farina magából kikelten üvöltötte: ő
nem akar olasz Corvette-et építeni, és ebben meg is maradtak. A
Pininfarina házi gyűjteményéből az elmúlt öt évtized több
különlegessége került bemutatásra. Ott állt a legelső Dino, az
UFO-szerű Modulo, a vadonatúj Rossa és társaik. Másnap, alig 10
kilométerrel odébb a Forma 1 babérokra is törő Laguna Seca
versenypálya meglátogatása következett.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Dual-Ghia, amerikai-olasz luxusautó a hatvanas évekbôl |
A Monterey Historic Races kiváló alkalom az
"American Iron" kivizsgálására. Kisebb halláskárosodás kísérte
ugyan az élményt, persze némi felelőtlenség is kell ahhoz, hogy
valaki közvetlen közelről figyelje
két hétliteres, V8-as motorral szerelt Cobra és néhány gyanúsan
gyors korai Mustang küzdelmét. Ez a nap a hangokról szólt: a
korai, kardántengely helyett még lánccal szerelt, nemritkán 10
literes ősi monstrumok csattogása, a húszas, harmincas évek
Alfáinak, Maseratijainak és Bugattijainak sivítása, az ötvenes és
hatvanas évekbeli amerikai sport- és versenyautók bömbölése, a
korai Forma 1 rakéták moraja a nap végére már szelíd harmóniában
ötvöződött.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Ferrari versenyautókat szállító trailert tôbben megbámulták, mint rakományát |
Vasárnap a klasszikus járművek hívei a Monterey
öböl legexkluzívabb, a fenyők között soktízmillió dolláros házakkal
pettyezett környékére, Pebble Beach-re özönlöttek. Itt, ahol már a
'40-es évek végén az akkori aranyifjúság az árnyas fák alatt
versenyzett sportkocsijaival, az elmúlt évtizedek során egy rangos
autós szépségversenyre gyűlhettek össze a nézők a világ minden
pontjáról. Senki nem tagadja, hogy egy óceánparti golfpályán
rendezett, a Föld legkülönlegesebb autóit összehozó szépségverseny
elit jellegét szeretnék megőrizni. Első akadály: 100 dolláros
belépőjegy!
![]() |
|
![]() |
![]() |
Viszont az is igaz, hogy nem sok olyan autós
eseményről tudok, amelyen az ember mindenféle
testőr, marketinges hadsereg és egyéb szükségtelen kellék nélkül
összeakadhat például Jac Nasser-rel. A zsűri, amely a
kiállított járműveket kategóriánként értékeli, hozzá hasonló
nagymenőkből áll. Visszatérő tag Bob Lutz is, aki legújabban mint a
GM alelnöke tündököl. De feltűnt Ian Callum, az Aston Martin DB7 és
a Vanquish stilisztája is. Természetesen a vendégek sorából nem
hiányozhatott Jay Leno, az ismert showman sem, akinek
régiautó-gyűjtő szenvedélye közismert.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Igazi amerikai klasszikus: Chrysler Town&Country |
Mazsolázzunk az 51. Pebble Beach Concours
d'Elegance mezőnyéből!
A 100 éves Mercedes tiszteletére Európából, Amerikából és
Japánból is érkeztek autók 1903-tól 1943-ig. A kiállítás
legszebbjének is egy 1937-es egyedi karosszériás Mercedest
választottak. Szintén centenáriumot ünnepelt a Ford
versenysport-részlege, hiszen Henry Ford 1901-ben készítette el
első versenyautóját.
Ennek eredetije is megjelent, két másolatát pedig tombolán sorsolják ki egy-egy szerencsés nyertesnek. A Ferrari-Pininfarina együttműködés sem hiányozhatott. A közönség nem is a sportkocsikat díjazta leginkább, hanem egy Fiat teherautót, amely egykor a Ferrari versenyautókat szállította futamról futamra. Újdonság volt a Bentley, mint szponzor megjelenése. Rögvest külön Bentley kategóriát kreáltak a szervezők és betöltötték a húszas, harmincas évek típusainak színes kavalkádjával.
Sokan azzal vádolták a Pebble Beach Concours-t, hogy túlrestaurált autókat mutatnak be. Való igaz, az ötvenes években kézzel kalapált hepehupás kasznikat ki szokták egyengetni, néhol túl sok a króm és túl sok autó érkezik tréleren. Ezért az értékelésbe most már a kiállítás előtti napon tartott túraúton való részvétel is beleszámít. Ráadásul új kategória a restaurálatlan autóké. A szépségversenyek állandó sztárjai, a francia karosszériaművészet remekei sem hiányozhattak. Ki látott már Delage fakarosszériás kombit? A hazai rajongótábor pedig a szintén fakarosszériás Chrysler Town&Country sorozatban gyönyörködhetett.
