A világ legszebb autósfesztiválja

2001.08.30. 08:30

Melyik az a rendezvény, ahol egy Ferrari Daytona igazából nem számít különlegesnek? És melyik az a rendezvény, ahol egy Ferrari Daytona csak kivételes alkalomból tűnhet fel?

 
   
    A legelsô Lamborghini 1963-bôl

"Háromnapos hétvége Kalifornia festői vidékén, az óceánparti Monterey öbölben. Pazar kilátás, túrázási lehetőség a környező hegyekben, golfozás a számtalan golfpálya bármelyikén. Ráadásul lehetősége lesz találkozni a Föld legszebb, legkülönlegesebb autóival!"
Bár még soha nem hallottam ilyen túralehetőségről, de az előbbiek teljesen igazak. Évek óta augusztus harmadik hétvégéjén a Monterey öböl autóparadicsommá változik. Bár három különálló rendezvényről van szó, azért vannak kapcsolódási pontok, összefonódások.

 
   
  Pininfarina Modulo, egy futurisztikus tanulmányautó 1971-bôl

A mulatság pénteken kezdődik a Carmel völgyben, a Concorso Italiano fesztivál meglátogatásával. A nemzetközi Maserati klub éves összejöveteléből világszerte ismert és elismert esemény lett. Idén a harmincéves Lamborghini Countach apropójaként megjelent a legelső Lambo 1963-ból, a legkülönfélébb Countach-k és Diablók, ráadásnak néhány Espada és Miura. A középpontban viszont egyértelműen a Pininfarina prototípusai állnak.



 
   
    Cobra-sor a Monterey Historic Races boxutcájában

A Ferrari és a Pininfarina együttműködése éppen idén fél évszázada kezdődött. Sergio Pininfarina, az alapító fia is megjelent, és a díjkiosztón igyekezett felidézni az egyes típus tervezésével kapcsolatos emlékeit. Kiderült, hogy az ötvenes években a Pininfarina céget is elérte a műanyag-láz, de Battista Farina magából kikelten üvöltötte: ő nem akar olasz Corvette-et építeni, és ebben meg is maradtak. A Pininfarina házi gyűjteményéből az elmúlt öt évtized több különlegessége került bemutatásra. Ott állt a legelső Dino, az UFO-szerű Modulo, a vadonatúj Rossa és társaik. Másnap, alig 10 kilométerrel odébb a Forma 1 babérokra is törő Laguna Seca versenypálya meglátogatása következett.

 
   
  Dual-Ghia, amerikai-olasz luxusautó a hatvanas évekbôl

A Monterey Historic Races kiváló alkalom az "American Iron" kivizsgálására. Kisebb halláskárosodás kísérte ugyan az élményt, persze némi felelőtlenség is kell ahhoz, hogy valaki közvetlen közelről figyelje két hétliteres, V8-as motorral szerelt Cobra és néhány gyanúsan gyors korai Mustang küzdelmét. Ez a nap a hangokról szólt: a korai, kardántengely helyett még lánccal szerelt, nemritkán 10 literes ősi monstrumok csattogása, a húszas, harmincas évek Alfáinak, Maseratijainak és Bugattijainak sivítása, az ötvenes és hatvanas évekbeli amerikai sport- és versenyautók bömbölése, a korai Forma 1 rakéták moraja a nap végére már szelíd harmóniában ötvöződött.

 
   
    A Ferrari versenyautókat szállító trailert tôbben megbámulták, mint rakományát

Vasárnap a klasszikus járművek hívei a Monterey öböl legexkluzívabb, a fenyők között soktízmillió dolláros házakkal pettyezett környékére, Pebble Beach-re özönlöttek. Itt, ahol már a '40-es évek végén az akkori aranyifjúság az árnyas fák alatt versenyzett sportkocsijaival, az elmúlt évtizedek során egy rangos autós szépségversenyre gyűlhettek össze a nézők a világ minden pontjáról. Senki nem tagadja, hogy egy óceánparti golfpályán rendezett, a Föld legkülönlegesebb autóit összehozó szépségverseny elit jellegét szeretnék megőrizni. Első akadály: 100 dolláros belépőjegy!


 
   
 

Viszont az is igaz, hogy nem sok olyan autós eseményről tudok, amelyen az ember mindenféle testőr, marketinges hadsereg és egyéb szükségtelen kellék nélkül összeakadhat például Jac Nasser-rel. A zsűri, amely a kiállított járműveket kategóriánként értékeli, hozzá hasonló nagymenőkből áll. Visszatérő tag Bob Lutz is, aki legújabban mint a GM alelnöke tündököl. De feltűnt Ian Callum, az Aston Martin DB7 és a Vanquish stilisztája is. Természetesen a vendégek sorából nem hiányozhatott Jay Leno, az ismert showman sem, akinek régiautó-gyűjtő szenvedélye közismert.

 
   
    Igazi amerikai klasszikus: Chrysler Town&Country

Mazsolázzunk az 51. Pebble Beach Concours d'Elegance mezőnyéből! A 100 éves Mercedes tiszteletére Európából, Amerikából és Japánból is érkeztek autók 1903-tól 1943-ig. A kiállítás legszebbjének is egy 1937-es egyedi karosszériás Mercedest választottak. Szintén centenáriumot ünnepelt a Ford versenysport-részlege, hiszen Henry Ford 1901-ben készítette el első versenyautóját.

Ennek eredetije is megjelent, két másolatát pedig tombolán sorsolják ki egy-egy szerencsés nyertesnek. A Ferrari-Pininfarina együttműködés sem hiányozhatott. A közönség nem is a sportkocsikat díjazta leginkább, hanem egy Fiat teherautót, amely egykor a Ferrari versenyautókat szállította futamról futamra. Újdonság volt a Bentley, mint szponzor megjelenése. Rögvest külön Bentley kategóriát kreáltak a szervezők és betöltötték a húszas, harmincas évek típusainak színes kavalkádjával.

Sokan azzal vádolták a Pebble Beach Concours-t, hogy túlrestaurált autókat mutatnak be. Való igaz, az ötvenes években kézzel kalapált hepehupás kasznikat ki szokták egyengetni, néhol túl sok a króm és túl sok autó érkezik tréleren. Ezért az értékelésbe most már a kiállítás előtti napon tartott túraúton való részvétel is beleszámít. Ráadásul új kategória a restaurálatlan autóké. A szépségversenyek állandó sztárjai, a francia karosszériaművészet remekei sem hiányozhattak. Ki látott már Delage fakarosszériás kombit? A hazai rajongótábor pedig a szintén fakarosszériás Chrysler Town&Country sorozatban gyönyörködhetett.