Mustanggyűjtés Mexikóban

2008.02.08. 06:34

Mindhárom Mustang-tulajdonos állandó birkózásról számol be autóikkal, a kupé csomagtartója haszontalan, súlyként használt holmikkal van lealapozva. Esős évszakban elő se veszik őket, mert már a nedves aszfalt szagára keresztbeállnak. A Shelbyt nem is sikerült biztosítani, mert egy ilyen korú autót, ilyen állapotban itt egyik biztosítótársaság sem értékel reálisan.

„Akkor miért pont a Mustang kell?” – kérdezem
„Mert szeretjük.”

A kabrió meglepően merev, de a nyiszogást amúgy is elnyomná a motor dübörgése. A háromfokozatú automata a sofőr vad nyerítéséig húzatja a motort, aztán megesik rajta a szíve, és feljebb vált, hogy döbbenetesen lassú forgással haladjunk tovább.

A Shelby másfélszeres ereje és hét másodperces gyorsulása százig a városi forgalomban nem mutatkozik. Könnyebben kezelhető, de ez az autó múzeumi állapotban van, a másik kettőre csak vigyáznak, teljes restaurálást sohasem kaptak. Így vásárolták őket Mexikóban, ahol egy nagyon jó állapotú, első generációs Mustang 10-20 000 dollár körül kapható.

Shelby

A Shelby lényege a motor, a többit hozzákozmetikázzák. 1965-ös GT350 289 köbhüvelykes motorját 306 lóerősre tuningolták. A fékeket nem ragozták túl, elöl nagyobb féktárcsákat kapott, de hátul megmaradtak a dobfékek, csak azokat is nagyobbakra cserélték. A futóművet sem dobták ki, csak kicsit lejjebb ültették az autót, jó lesz az, valahogy majd kiadja. A Mustang kicsi hűtőjét lecserélték a Galaxie 500 nagyobb teljesítményűjére. A motorház kapott egy keresztmerevítőt, amit emlékül a 2007-es modellbe is beraktak.

A többi változás az autó külsejét érintette, Pete Brock ötlete alapján kapta a csíkokat, egyedi felni járt hozzá, és a ló helyére kobra került.

Olvasóink írták

Nyomatékos, szépen húz. A közhiedelemmel ellentétben nem kell hozzá tartályautó. Jellegzetes amerikai sportautó.

Olvasson bővebben a Mustangról

A 2004-es plasztikparipa kezelhetősége a nyugdíjasokhoz képest nem mutat nagy eltéréseket. 1965 és 2005 között a Fordot nem foglalkoztatta az útról lehulló vadlovak drámai képe. A 2003-as autó a Mustang születésének negyvenedik évfordulójára készült széria egyik darabja. Az autóban a többi korabeli Mustangba is szerelt 4,6-os V8-as motor van. Sergio a Mach 1 után vette ezt, mert szüksége volt egy mindennapi használatra is alkalmas autóra. Nem mintha ez az lenne: birkózni kell vele, a felfüggesztés maradt a régi, ahogy az erő is. Tervezi egy Bullit megvásárlását: az alapmodell nem érdekli, a 2004-est is csak az évfordulós széria miatt vette.

A nyolcvanas években megnyomorodott Mustangokat nem tartják sokra, egyiküknek sem volt soha, ők Mustangot gyűjtenek, nem Escortot. A Hau Thai-Tang tervezte 2005-ös retró-futurista széria már méltó volt egy Shelbyre is. A GT500 2007-ben jött ki, a tankerszürke autó egy gyűjtemény része, gazdája nem nagyon használja, egy automata Eclipsszel jár. A műhely udvarára guruló vadállat megbénítja a munkát, szerszám helyett mindenki kézbe vesz egy szarvasbőrt, és a patyolattiszta, gumiápolótól csicsogó kerekű autót simogatják boldogan. Az autó a 3000 Shelby közül egy a 120, Carrol Shelby által szignáltak közül, Federico az USA-ban vette, 62 000 dollárért.

Az autót az 5,4 literes 8 hengeres 32-szelepes kompresszoros motor miatt vásárolta. Egyelőre ez az 500 lóerős modell a valaha épített legerősebb Mustang (illetve már nem, mert itt az 540 lovas GT500KR - Mustang limitált szériákból sohasem elég). A 610 Nm ellenére az autó sokkal kezelhetőbb elődjeinél, teletömték elektronikával, de a felfüggesztés maradt, ahogy a GT-ben volt, csak a stabilizálórudakat cserélték vastagabbakra. A GT 54-46%-os súlyelosztását sikerült a GT500-nál 57-43%-ra rontani. De a Mustangot így szeretik, ezt akarják, ezt kell nekik megadni.

A Shelbyt már lefotózni sincs igazán idő, de muszáj, próbáljuk megoldani pár perc alatt, mert fél óra múlva már a reptéren kellene becsekkolnom. Van egy percem, hogy beleszagoljak, műanyag, nem baj, nem érdekel, legyen műanyag, és legyen egy faragatlan mocsok, akkor is kéne. Federico vigasztal, ha jövök megint, jövőre kipróbálhatom az újat, ami az ősszel érkezik, de az még meglepetés. Addig legalább megtanulok vezetni.