Ha alkatrész van, minden van

2004.06.25. 13:21

A Seat márkát leginkább egy festőhöz lehetne hasonlítani: korszakai vannak. Hol a Fiatot koppintja, hol a saját útjukat keresik a modellek, manapság pedig német uralom alatt próbál meg mediterrán egyéniség maradni. Guru sorozatunk e heti adásában Kovács Gyulát, a spanyol márka régi szakértőjét mutatjuk be.

csik.jpg

A volt szovjet bázis területén találjuk meg a műhelyt, a szomszédban a Barátok közt sorozat belső felvételeinek stúdiója,. Lehetetlen eltéveszteni, hiszen a narancs-fekete, Rubik-kockára hasonlító épület eleve feltűnő tereptárgy, meg aztán ott az útbaigazító SEAT tábla is, ami sok gondot is okozott már, de erről később. Gyula seatos körökben nagy ismeretségnek örvend, ami egyáltalán nem csoda, hiszen a Seat iránti szeretete a rendszerváltás környékére nyúlik vissza. 1989-ben még a Merkur Öv utcai használtautó-telepén dolgozott, akkoriban csak néhány szövetkezetnek volt jogosultsága az autókereskedésre. Gyula meglátta az új szelekben az üzletet, és az egyik ilyen szövetkezettel közösen alakítottak egy kft.-t, aminek a kereteiben Németországból behozott új autókat kezdtek árulni.

-Akkoriban még nem volt ÁFA sem, így teljesen máshogyan alakultak az árak. Persze a fizetések is másmilyenek voltak, de sokan megengedhettek maguknak új, nyugati autót is - emlékszik vissza Gyula.
-Aztán az egyik ügyfelünk megemlítette, van egy szombathelyi ismerőse, aki osztrák partnerrel Alfákkal és Seatokkal foglalkozik. Nézzük meg - mondtam -, és leutaztunk Szombathelyre. Itt ültem életemben először Seatban - 1989 júniusában -, egy 1,5-ös injektorosban. Teljesen megdöbbentem, 200 km/h-t ment, ilyen akkoriban még nem nagyon volt, főleg ilyen kis motorral. Ami már akkor Euro II-t tudott, tehát akár ma is behozható az országba. Azonnal beleszerettem, és azóta is a Seatok vannak a figyelmem középpontjában.

Teljesen rájuk kattantam, elkezdtük behozni az eladásra szánt példányokat, akkoriban a Malaga és az első Ibizák jelentették a kínálatot. Szeptemberben a BNV-n három-négy autót ki is állítottunk osztrák partnerrel, aki Alfákat is hozott. Decemberben pedig a régi Budapest Sportcsarnokban mutattuk be új autó kínálatunkat a budapesti autó-kiállításon. Akkor még nem létezett a Porsche Hungaria, így tulajdonképpen mi voltunk a márka első importőr cége. Utólag visszagondolva nagyon szabadon folytak a dolgok, nem kötöttek semmiféle előírások. Aztán következő év januárjától bevezették az ÁFÁ-t az autókra is, és nem sokára megalakult a PoHu. Ebből a korból van egy kézzelfogható emlékem, a legelső eladott autónk, egy Malaga, amire pár hete véletlenül ráakadtam, meg is vásároltam. Az ablakában még ott van a régi cégünk matricája. Teljesen eredeti és jó állapotban van, úgyhogy nagy öröm, ha rá gondolok.

Szóval 1991-ben befejeztük a számunkra egyébként is egyre nehezebbé váló autóimportot, és szerződést kötöttünk a PoHu-val egy márkakereskedés létesítésére. Ezt a szervizt egészen 1994-ig csináltuk, amikor is közösen felbontottuk a szerződést, és ráálltunk az egyre jobban beinduló használtalkatrész-kereskedelemre. Eleinte kicsiben mentek a dolgok, aztán egyre több alkatrészt hoztunk külföldről, illetve itthon vásároltunk öreg, vagy törött autókat eleve alkatrésznek. Leginkább az öregebb típusokhoz volt szükség cuccokra, hiszen a PoHu-nál azokhoz nem tartottak semmit, rendelni pedig csak nagyon nehézkesen lehetett. Ez az alkatrészüzlet, és a kis műhely a saját házamban üzemelt a XV. kerületben. Aztán költöznünk kellett, mert egyrészt kinőttük a helyet, egyébként sem való a kertvárosba egy ilyen ipari tevékenységet űző vállalkozás.

Ez a környék viszont teljesen megfelel, megközelíthetőségben is. Így tovább tudtunk fejlődni. Jelenleg a Seat teljes kínálatához tartunk alkatrészt - ezt Németországból, Ausztriából bontásra hozott autókból nyerjük, továbbá a magyarországi törött, és öreg Seatok első számú felvásárlójaként tartjuk fenn a készleteket -, valamint a VW család minden tagjának garancián túli javítását is vállaljuk. Rossz autó nincs: ha van hozzá alkatrész, akkor az jó autó. Nagyon jó a kapcsolatunk az importőrrel és a márkakerekedőkkel is, így tudjuk folyamatosan naprakészen tartani a különböző típusokhoz tartozó ismereteinket. Sőt, több szerelőnk is van, akik korábban márkaszervizben dolgoztak, és azoknak az ügyfeleknek az autóit, akik nem tudják megfizetni az ottani árakat, nálunk szervizelik.

Érthető, ha mondjuk egy 7-8 éves Golf tulajdonosa nem tudja a hat-tízezer forintos rezsi óradíjat megfizetni. Nálunk nincs akkora adminisztrációs háttér, és nem az ügyfelekkel fizettetjük a szőnyegtisztítást, ezért tudunk olcsóbbak lenni. Mindemellett többször belénk kötöttek az importőr jogászai, hogy a SEAT logót nincs jogosultságunk használni, ezért aztán a tábláinkon kicsit lekerekítettük a betűket, vagy valami más apróságon változtattunk, hogy ebből ne legyen gond.

A műszaki hátterünk megvan az összes VW csoport típus bármilyen hibájának megjavítására, 2004-ig. A komputerekhez szükséges hibaolvasó kábelt Amerikából rendeltük - bárki rendelhet, bármilyet - 360 dollár körüli áron. A hozzá szükséges programot az internetről lehet letölteni, és már az új A8-as adatait is tartalmazza. Emellett több szakpartnerrel is dolgozunk. Karosszériajavítást és fényezést például nem itt csinálunk, hanem az évek során kialakult kapcsolatokat felhasználva 2-3 fős szakműhelyekben. Az ügyfél velünk van kapcsolatban, nekünk fizet, és a garanciát is mi vállaljuk, ez így kerek. Az új vagy bontott alkatrészek beszerelése, és gyors javítások folynak itt a műhelyben.

A legfőbb profil azonban továbbra is a bontott alkatrész. Sajnos, vagyis inkább szerencsére már pontosan tudjuk, hogy melyik típusokhoz, sőt melyik évjárat melyik típusaihoz nagyjából mire van szükség. Az első szériás Seatokhoz - 1985-1990 - például az elektromos rendszerek fogynak nagyon, vagy a karosszéria-elemek, mert azok még nagyon hajlamosak a korrodálásra.

Az 1990-1993 közöttiek gyenge pontja a váltó, ezt szerintem bármelyik kereskedő, vagy éppen tulajdonos is alátámasztja. Az elmúlt évben, mondjuk tavaly júliustól mostanáig több mint 100 darab váltót adtunk el. Ez nem vicc. A váltókat kintről hozzuk, és szétszedjük, felújítjuk, hézagoljuk, mielőtt értékesítenénk, Így vállalunk rájuk 3 hónap garanciát is. Emellett még a futómű- és a kerékagycsapágyak cserélődnek sűrűbben. A motorokra szinte sosincs panasz, főleg a Porsche befecskendezős fajtákra. Ha jól emlékszem fennállásunk óta talán egyetlen komplett motorgenerálunk volt.

A fiatalabbaknál szintén a váltó a gyenge pont, az MPI motoroknál pedig az elkoszolódás a legsűrűbb hiba. Ha ingadozik az alapjárat, már tudjuk mi a teendő. Ezeknél a motoroknál 20-30 ezer kilométerenként ez sajnos rendszeresen előfordul. A TDi-kkel viszont semmi gond. Nem is tudok róluk beszélni, mert olyan ritkán találkozok ilyennel itt.

Fejlődésünk - remélem - továbbra is tart, jelenlegi terveink a tuningolás irányába vezetnek. Optikai és motortuning egyaránt. Most próbálunk bevezetni egy olyan chiptuning szettet, ami motortípusokhoz rendelhető, és megbontás nélkül csatlakoztatható. A gyári csatlakozók széthúzása után csak rá kell dugni a dobozka csatlakozóját, és már kész is. Nem vész el a garancia, öt perc alatt bármikor kiszerelhető. Ez egyelőre csak dízelmotorokhoz létezik, és nem lórúgás, de plusz 10-25 LE, és 30-40 Nm általában megvan mindegyik motorhoz. Ráadásul garanciával együtt sincs százezer forint felett az áruk. Most ezeket teszteljük, próbálgatjuk, és meglátjuk, hogy van-e rájuk igény.