Próbakör - szigorúan éhgyomorra

2007.08.18. 08:39

Élettartam, költségek

A motor bevált, megbízható. Nagyjából 250 üzemóránként kell kicsit felújítani, membránt cserélni, gyűrűzni. Ez pár tízezerből kijön; kár elhanyagolni, mivel egy motorleállás mondjuk a Duna felett nagyságrendekkel többe kerül. A fogyasztásról majd lejjebb szólunk, most csak annyit, hogy léteznek olcsóbb formái az előrejutásnak. A hajtómű költsége nagyjából 600 ezer forint, ezért egy új motort, a hozzávaló háti szereléket és a propellert kapjuk.

Kicsivel olcsóbb a paplan. Ma már létezik kifejezetten motoros siklórepülő-ernyő, a hőskorban a vastagabb, nehezebb, kevésbé készséges gyalogos cuccot használták, de a fejlődés itt is tetten érhető. Zsinórzattal együtt az új ernyő nagyjából 400 ezer forint, használtan kb. a fele. A gyártók 250-500 repült órában adják meg az élettartamát, de Attila, a klub vezetője még sosem látott ötszázasat. A motor leállhat, ha biztonságos magasságban vagyunk, jó eséllyel sértetlenül lejövünk, a paplannal nem érdemes viccelni, ha rossz és összecsuklik, vége mindennek.

Ha hirtelen kedvet kapna a motoros siklóernyőzéshez, használt komplett felszerelést úgy hatszázezer Ft körül vásárolhat. De ez nem az a sport, hogy megveszem a kellékeket, aztán belevetem magam, lesz ami lesz. A repüléshez vizsga, de ami még ennél is sokkal lényegesebb, komoly tudás és gyakorlat szükséges. A motor nélküli siklóernyős tanfolyam (elmélet és gyakorlat) 75 000,- Ft, ehhez 30-35 ezer forint jön még, mire a motoros válfaját is megfelelő szinten űzzük.

Nem sokkal több, mint mondjuk az autós tanfolyam. Még sincs sok köze egymáshoz a kettőnek. Utóbbit gyakorlatilag bárki elvégezheti sikeresen, ha nem analfabéta és valahogy elcsalinkázik a tanpályán és a forgalomban. A repüléshez kicsivel több kell. Jött már ide dúsgazdag vállalkozó, akinek a barátnője a szépítkezésre, ő maga pedig a fitt megjelenéshez szükséges roboráló szerekre hetente többet költ a tanfolyam díjánál. Mégsem lett siklóernyős, noha az autója árán 20 komplett felszerelés vehetne. Mert ez nem a pénzen múlik. Itt nem bukszát kell villantani, hanem addig tanulni és gyakorolni, amíg nem tud mindent az aerodinamikáról, a levegő viselkedéséről.

Technikai részletek

Kezdjük a kategorizálással: ez egy segédmotoros légi jármű. A motoros siklóernyőzés alapja az egyszerű, könnyű és megbízható hajtószerkezet. Hazánkban az olasz Simonini márka az egyik legkedveltebb. Többféle motort gyártanak repülési célra, ezek közül a kétütemű, egyhengeres, 202 köbcentis, maximum 26 lóerős Mini 2 Plus szolgált a kétszemélyes trike-ban. További fontosabb tulajdonságok: léghűtés, alumínium henger Nikasil bevonattal, keverékolajozás (1:33 vagy 1:40). A külön kenőanyag-adagolás az egyszerűsítés kedvéért itt ismeretlen.

Nagyjából négyezres fordulattól éled a pörgős kétütemű, a legnagyobb teljesítményt 7500-nál éri el. Csutkagázos üzem több is akad, ilyen a felszállás, amikor minden erejére szükség van a két utas, a csővázas háromkerekű szerkezet és persze a hajtómű felemelésére. Ugyanígy, erős emelkedésnél (maximum 1 m/sec) kíméletlenül ütközésig húzzák a gázkarként funkcionáló ravaszt.

Az erőltetés az üzemanyag-felhasználásban is megmutatkozik. 8,5 literes a tank, ez nagyjából másfél órára elegendő. Ezalatt (szélcsendben) kb. 45-50 km tehető meg, vagyis száz kilométerre vetítve egy nyolchengeres limuzin városi fogyasztásával számolhatunk. Persze az egy személyes háti viseletű motor - ugyanezzel a teljesítménnyel -kétszer ennyit simán repül, és fürgébb is, akár az emelkedést, akár a haladási sebességet nézzük. Továbbá a négy és fél literes limuzin a 250-es végsebességével a dugóban rostokol, mi pedig felette repülünk.

Extrákat ne nagyon keressünk. Talán az önindító, amiben eltér az egyszerűbb verzióktól. Míg a többiek rángatják a zsinórt, mi elegánsan rápöccintünk az indítógombra. Máris kell akkumulátor, ami a súlyt növeli, és ennél a sportnál ez különösen fájdalmas. Kérhető még Bing karburátorral, gondolom, a sportosabbak egy-két további lóerőért hajlandók áldozni. A kipufogón a kétütemű motoroknál sok múlik, ugyanaz a blokk esetünkben 26, kevésbé kidolgozott csővel 20 lóerős.

Ajánló

Motoros siklóernyőzés

Ha tetszik, próbálja ki. Vannak persze, akik fizikailag vagy pszichikailag nem alkalmasak a repülésre, mégis ajánlom, ha maradandó élményre vágyik egy közepesen görbe este árán, keresse meg az egyik siklóernyős klubot. Ha beleszeret, én mosom a kezeimet, a leszállásunk gyötrelmeinek színes ecsetelésével legalább annyira igyekeztem elvenni a kedvét, mint rábeszélni. Kukkantson bele a siklóernyősök világába, bár remélem, a lényeget azért én is meg tudtam ragadni.