Volt egyszer egy mi autónk

2004.01.02. 15:13

14 év telt el az első új generációs Swift bemutatása óta, ezalatt a kis motor sem változott. Egy ideje megfelel az Euro3-as emissziós normáknak, de ettől sem erősebb, sem kulturáltabb járású nem lett. Akkor vajon mit rejthet a megfelelés ténye? A háromutas katalizátor a gyártás beindítása óta minden Swift szériatartozéka, így valószínű, hogy ezek a motorok már korábban is teljesítették volna a normákat, ha lettek volna olyanok. A Swift ezek szerint megelőzte korát.

Több fejlesztés elmaradása mellett kiegyensúlyozó-tengelyre sem futotta, a 2000 és 3000 közé eső fordulatszám-tartományt leszámítva erős rezonancia kíséri a páratlan számú henger működését. Alapjáraton a jelenség nagyon jól megfigyelhető az utasülés támláján - folyamatos rezgése gyerekkori buszos utazásaimat idézi, amikor államat a hasonlóan rezgő üléstámlára szorítva igen érdekes hangokat tudtam kiadni.

A járáskomfort mellett a központi befecskendezés által biztosított 53 lóerővel sem dicsekedhetnek a Magyarországra száműzött japánok. Persze családostul, nekifutásból az érdi emelkedő tetejére érve a 100-at azért tartja, de a csábítás valószínűleg nem a teljesítményben rejlik. Az igazi cél a fogyasztás visszaszorítása. A fent vázolt körülmények közt is kényelmesen teljesíthető a 6 liter körüli átlag. Ha valakinek nincs sok pénze autóra, valószínűsíthető, hogy benzinre is csak korlátozott mértékben szán. Alaposan körülnézve rájövünk, ez a Swift azon pontja, amivel megnyerte a vásárlókért folytatott harcot. És nem a felszereltsége. Meg valljuk be őszintén, nem is a féke.

A szemrevételezett utolsó szériás, ezüstszínű példány a csúcsnak nevezhető GLX felszereltséggel rendelkezik. Az alap GL és a - csak az 1,3-ashoz rendelhető - GC kivitelhez képest itt már központi zár, elektromos tükrök és első villanyablakok is kényeztetik a tulajdonost.

Sok apró extra mellett találhatunk még kézzel kapcsolható csomagtér-világítást akkumulátor-kisütő funkcióval, a tisztasági csomagokból jól ismert piperetükröt a napellenzőbe integrálva, valamint négyküllős, puha (!) kormányt is. Érdekes, hogy az első ülések hátára vart zseb csak az 1,3-as motorral kapható, a gyár valószínűleg ezzel ösztönözi plusz befektetésre az ilyen jellegű extrára vágyókat.

Pont amikorra kifehéredett az első indexbura, és egy gyönyörű, SWIFT feliratú díszcsík is került az autó oldalára, leállították a gyártást. Többen a szívükhöz kaptak: mi lesz így a magyar autógyártással? De nem kell félni, maradt a Wagon R +, és rögtön meg is kapta a felszabaduló gyártókapacitásból származó kiváló 1,3-as, 16 szelepes, hengerenkénti befecskendezéses benzinmotort, valamint megjött a piaci rés kitöltésére szolgáló Ignis.

Új autó, új motorok: szép jövő elé nézünk. A bálvány leomlott, vajon melyik utód lép a helyébe? Figyeljünk, és addig is szaladjunk egy Suzuki kereskedésbe, hátha kapunk még egyet az utolsó, raktáron maradt Swiftek közül.

 
  Műszaki adatok
 
   
  Swift   1,0   1,3
Saját tömeg (kg) 785-835 810-860
Megengedett össztömeg (kg) 1280 1310
  Motor    
Típus Euro 3 / SOHC/3 Euro 3 / SOHC/4/16
Üzemanyag-befecskendezés Központi Hengerenkénti
Lökettérfogat (cm 3) 993 1298
Furat x löket (mm) 74,0 x 77,0 74,0 x 75,5
Maximális teljesítmény (kW(LE)/ford) 39(53)/5700 62,5(85)/6000
Maximális nyomaték (Nm) 76/3300 106/3000
Gyorsulás 0-100 km/h (sec) 17,3 13
Maximális sebesség (km/h) 145 165
  Fogyasztás (EEC 93/116)    
Város (liter/100 km) 6,8 7.3
Országút (liter/100 km) 4,5 4,7
Kombinált (liter/100 km) 5,3 5,6
CO 2-kibocsátás (vegyes) (g/km) 130 132
  Sebességváltó    
Típus mechanikus mechanikus
Sebességfokozat 5+1 5+1
  Felépítmény    
Első fék hűtött tárcsa hűtött tárcsa
Hátsó fék dobfék dobfék
Gumiabroncs 155/70 R13 155/70 R13
Ülések száma 5 5
Üzemanyagtartály (liter) 40 40
Csomagtartó (liter) 169/430 169/430
Maximális szélesség (mm) 1575 1575
Magasság (mm) 1380 1380
Hosszúság (mm) 3845 3845
Tengelytáv (mm) 1340 1340

Elolvasva a Swift temetésére írt cikket, néhány súlyos hiányosságra hívnám fel a figyelmeteket.

Nem tettetek említést arról, hogy az 1 literes változatot eleinte nem befecskendezővel, hanem karburátorral szerelték. Egy ilyen példány a családomban mind a mai napig "fut", immáron 125 000 km-rel a háta mögött.

A fekete Sport változat azért volt kérész életű, mert ez egyedi, limitált széria.

A 3 ajtós Swiftek eleinte 1,3-as, majd 1,0 l-es motorral is megjelentek. Egy ilyennel szaladgálok én is. Ennek a GS változata, az említett "extrákon" kívül sportos kagylóülést és 2 oldali légzsákot kapott.

Az 1,3-as motorok eleinte 2 szelepesek voltak, csak később tértek át a 4 szelepes verzióra. Szinten ide tartozik, hogy a kezdetben 10 000 km-es szerviz intervallumot 15 000-re emelték, minden motorváltozatnál.

És hát a fogyasztás! Átlag 5,4 l/100 km, amihez heti egy Pécs-Bp-Pécs 6-os úti "száguldás", és napi Csepel-Óbuda-Csepel útvonal tartozik. Ha hat liter lenne az átlagom, biztosan tönkremennék anyagilag. A benzinhez megemlíthető, hogy minden Swiftes 95-öst használ, én is, pedig a motor - bizonyos változatoknál - megelégszik a 91-essel is. Hogy miért nem lehet mindegyik Swiftbe 91-est tankolni, azt nem tudom, de így adja meg a gyári kezelési útmutató.

A Swiftek másik nagy csodájáról nem írtatok. Ez különösen Skodás-Ladás múlt után értékelhető: nem rohad a karosszéria. Na, már persze a Skodákhoz, Ladákhoz, ill. az Opel Kadettekhez viszonyítva.

És végül: Meg sem említettétek az 1,6-os Swifteket, pedig ezeket is gyártották nálunk. A kabriókról már nem is beszélek. (Bár tudomásom szerint ezeket csak Japánból importálták.) És persze szó sem esett a Subaru hajtásláncra épülő összkerék hajtású változatról.

Persze értem én, hogy egy cikkben nem lehet 11 év minden fontos eseményéről hírt adni, de hát mégis csak a MI AUTÓNKról van szó. Különben is: halottakról jót vagy semmit. Ezért most elhallgatok.

Üdvözlettel: Sz L

Az oldalon megjelent olvasói hozzászólásban elhangzottakkal én is egyet értek. Az 1.6-os Suzukit tényleg kihagytátok. Tudom, a cikk nem lehet túl hosszú, de azért mégis.

Én egy 1996-os Sedan 1.6-os Suzukit nyúzok, immáron 3 éve. Az 1,6-os motor előnyei mellett az autó olyan extrákkal rendelkezik, amilyenekkel akkoriban bármelyik nyugat-európai gyártó akkoriban hatalmas felárat kért.

Hátsó elektromos ablakemelő, ami széria volt ehez a modellhez, 14-es könnyűfém keréktárcsa, teljes plüss belső. Az autóban elég jó oldaltartást adó ülések, köponti zár, továbbá félautomata(!) légkondicionáló is van.

Amúgy ez az az alkatrésze az autónak, ami legjobban a szívemhez közel áll. Amikor látom, hogy 98-99-es, vagy még újabb középkategóriás autó tulajdonosának homlokán július közepén egy cseppecske elkezd lefolyni arcára úgy 35 fokban, akkor én 20-22-fokban ülök.

A motorról semmi rosszat nem lehet elmondani. Már alacsony fordulaton húz, jóval halkabb, mint a többi változat, a könnyű karosszériának köszönhetően iszonyú jól gyorsul és 7 liternél még sohasem fogyasztott többet, végsebessége 190.

A féke sokkal jobb, mint a kisseb motorral felszereltekké, nagyobb a féktárcsa. A szélesebb gumiknak köszönhetően elég jó az úttartása is. Kiskategória akkori képviselőinél semmivel nem volt se rosszabb, se jobb, bár a motor szerintem átlagon felüli volt a maga idejében. Egy Seat Cordoba vagy egy Polo Classic, ezen kívül akkoriban nem volt konkurencia 1.6-os 75 lóerős motorjához képest, ami 10 litert is megeszik, a Suzuki 1.6-osa egyenesen kiválló.

A váltóról egy fél mondat sem hangzott el: A maga idejében kiváló, a mostani autókhoz képest is legalább átlagos. Rövid úton jár, könnyen kapcsolható. A Suzuki egy igencsak nem elhanyagolható oldala egyáltalán nem hangzott el: a végtelenségig strapabíró.

Az én autómban 140 E km van és semmi baja sohasem volt. Egyik szervizben a szerelő elárulta, hogy 300 E kilométert futott Suzukiknak még az életben semmi bajuk nem volt. Most őszintén, hány Suzukit láttatok már az út szélén lerobbanni?

Rozsdafolt még a legelső példányokon sem látható. Itt említeném meg az F Astrát, ami 2 év után már berozsdált. Nem mondom, hogy az autó tökéletes, gondolok itt a gyenge karosszériára, a két hátsó igazi fejtámla hiányára, stb., de ezeket úgy érzem le kellett írnom.

Szerintem ilyen változatokról is szót kell ejteni, nemcsak azt kell állandóan szajkózni, hogy a Suzukiban még a hátsó ablaktörlő is extra.

Üdvözlettel: M B

Sajnos a Suzuki Swiftről írt cikk esetében nem igazán tudtam a szokott módon derülni. A Suzukit fikázni ma már idejétmúlt és fantáziátlan. Ráadásul tényszerű adatokban is igen szegényes.

És nem a mániákus Suzuki tulajdonos beszél belőlem, mivel lecseréltem egy sokkal-sokkal divatosabb és modernebb franciára. Nyugodtan mondhatom, hogy nem jobb annyival, mint amennyivel drágább (sokkal több a biztosítása stb.). Ráadásul a Suzuki még megbízhatóbb is. Lehet, hogy furcsán hangzik, de én még szerettem is, mindenhová elvitt, gond nélkül.

Nem akarok erényt kovácsolni a nyilvánvaló hiányosságaiból, de azért az elismerendő, hogy sokan csak erre tudták lecserélni régi keleti autójukat. A Suzuki Swift ezektől minden tekintetben jobb autó.

Üdvözlettel: B S

A Swiftet elsősorban a kispénzűek vásárolták, volt azonban ennek a modellnek egy változata, amelyet kizárólag japánban készítettek és Magyarországos sajnos hivatalosan sosem forgalmaztak: ez a GTi. A valaha készült talán legkisebb GTi motorral, amelynek lökettérfogata teljesen megegyezik a 68 lóerős 1.3-as Swiftével.

Nos ez a szívómotor alapból 74Kw-os volt köszönhetően a 16 szelepes dupla vezérműtengelyes, hidrotőkés hengerfejnek, a hengerenkénti üzemanyag- befecskendezésnek, a gyári 4-2-1 -be sportleömlőknek. A száraz adatok: 0-100: 8,6s; végsebesség 200+, fogyasztás: 6-8 liter. A teljesítmény megzabolásához szükséges erőt az 1.6-os Sedannal megegyező méretű első féktárcsák adják, valamint hátul is tárcsafék található (egy 780 kg-os autón!).

Ezen a modellen széria volt a 14"-os 175/60-as gumikat viselő keréktárcsa. Egy ilyen GTi minimális pénzből átalakított verziójával (poliuretán szilentek, rövidebb rugók, feszesebb lengéscsillapítók, szélesebb gumik) jobb köridőket mentek amerikában egy Checy Corvette-nél szlalomversenyben, az elért oldalirányú gyorsulás sportkocsikéval azonos szinten mozgott.

A motor (amelyet szinte változatlan formában gyártottak '85-től '96-ig), és a mai napig modernnek számít, főleg igen komoly hengerfejéből adódóan szinte kifogyhatatlan táptalajt ad a tuningolóknak, a világ jobbmódú részein nem ritkák a 2-300 lóerős, turbóval és nitroval izmosított GTi Swiftek.

Tisztelettel: S B

Nem szoktam üzengetni idegeneknek a neten, de a cikke felháborított és reagálnék!

Azoknak az embereknek akik nem pénzzel a kezükben "születtek" igen nagy előre lépés volt a Trabant után a Swift!

A Nippon Denso elektromos rendszere nagyon megbízható. A motor tartós, jól húz (1.0 is!!!), kis fogyasztású. A kasztni nem rohad (kivéve a törött, javított). A fékje jó. (Az 1,6-é kiváló.)

A legnagyobb hátránya az autónak hogy rengeteg van a magyar piacon és nehéz eladni. Ezzel el is fogytak a hátrányai, azoknak a kis pénzű, józanul gondolkodó embereknek a szempontjából, akiket ebbe az autóba kényszerített a pénztárca!

Tiszelettel: M Gy (2 Opel, 1 Golf tulaj)