A gumiabroncsok tárolása

Végre itt a tavasz! Ez persze nem csak az egyre kellemesebbé váló hőmérséklet, a rügyező fák, az érkező gólyák és a bimbózó szerelmek időszaka; nekünk, autósoknak eljött a gumiabroncsok szezonváltásának ideje is. Sokszor merül fel – jogosan – kérdésként, hogy milyen módon és hol tároljuk késő őszig nem használatos gumijainkat? Az alábbi néhány sorban erre vonatkozóan szeretnék néhány hasznos tanáccsal szolgálni.

A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedésgátló ellenére használat nélkül (is) fokozatosan öregednek. Szakszerű tárolással azonban ennek a folyamatnak az üteme lelassítható. Ennek ellenére a több mint 6, maximum 8 évig tárolt gumiabroncsokat akkor sem javasolt értékesíteni, illetve gépjárműre szerelni, ha azok szemrevételezés alapján kifogástalannak tűnnek.

A gumiabroncsok leszerelésekor a kerék helyzetét, pozícióját meg kell jelölni, pl. krétával az abroncs belső oldalán, vagy futófelületén (pl. BE a bal első keréken). Forgásirányos, vagy aszimmetrikus mintázatnál ez elégséges, szimmetrikus mintázatoknál azonban jelölnünk kell a forgás irányát is, ha az abroncsot felniről leszerelve tároljuk el. Az abroncsok forgásirányát ugyanis – néhány ezer kilométer után – nem szerencsés megváltoztatni, bár ez a tétel a legújabb technológiákkal készült abroncsokra egyre kevésbé érvényes.

Téli gumik betárolása előtt ajánlatos vízzel lemosni az abroncsokat, hogy eltávolítsuk róluk a só maradványait és az egyéb szennyeződéseket, majd alaposan szárítsuk meg őket.

A tárolási pozíciónál megkülönböztetjük a kerékre szerelt és a felniről leszerelt abroncsokat. Míg a komplett kerekeket nem állítva, hanem egymásra fektetve (maximum 4db lehet egymáson), esetleg függesztve helyezzük el, addig a leszerelt abroncsokat állítva és időnként forgatva tároljuk helyesen. Utóbbiakat felfüggeszteni, vagy egymásra fektetni a deformációk elkerülése érdekében nem ajánlatos (lásd melléklet!). Felnin lévő abroncsok tárolására természetesen jól használhatók a kereskedelemben kapható állványok is.

A tárolás optimális körülményei legalább ilyen fontosak. A tároló helyiség legyen hűvös, 15-25 Cº fok közötti hőmérsékletű, száraz, páramentes és sötét. Az abroncsok nem érintkezhetnek kemikáliákkal (olaj, zsír, lakk, festék, üzemanyag és hasonló anyagok), óvni kell őket a sugárzó hőtől, a közvetlen napsugárzástól és a magas UV-sugárzású mesterséges fényforrásoktól, valamint a tömény oxigén- és ózonkoncentráció különösen káros lehet.

A gépjárművek téli leállításakor (veterán- vagy hobbiautó, lakóautó, utánfutó stb.), amennyiben a gumiabroncs a gépkocsin marad, a levegő nyomását 0,5 barral növelni kell, vagy fel kell bakolni a járművet.

A tömlők csomagolt állapotban is tárolhatók. A használt, de még üzemképes köpenyeket előzetes tisztításután tároljuk.

Remélem, e néhány sorban sikerült rávilágítanom az abroncstárolás leglényegesebb kritériumaira, hiszen mindannyiunk érdeke, hogy jó kondiban lévő és biztonságos gumik kerüljenek vissza autóinkra, ha érkezik az újabb szezonváltás.

Az oldalról ajánljuk

  • Hírek
Hatkerekű lóerőgyár a Hennessey-től

Eddig sem a szerény, hétköznapi autókról voltak híresek, most sem kicsit gurítanak.

december 1., 11:37

  • Hírek
Kétüléses off-road tanulmány a Maybachtól

A hat méteres hossz tényleg Maybach, de a ballonos terepgumik és a csövezés kissé idegen a márkától.

december 2., 13:49

  • Hírek
2025-ig nem mutat be új modellt a Jaguar

Minden erejüket a négy év múlva esedékes elektromos átállásra koncentrálják.

december 2., 15:00

  • Égéstér
Tudod hova dugják az F1-es autók legdurvább szárnyát? Na majd most megtudod

Az F1 törétnetének egyik legizgalmasabb idényében vagyunk, de ennél még klasszabb lehet a jövő év, amikor újra szárnnyá válik az autók hasalja, hogy a rettenetes kanyartempó mellé még előzni is könnyebben lehessen. Az Égéstér vendége a 18000-en pörgő motorsport-enciklopédia, Wéber Gábor. A Forma-1 az új korszak küszöbén című könyve kedvezményesen megvásárolható a webshopbban.

december 2., 15:39