Herebántalmakat okoz a Prius?

2011.01.15. 07:44

A gyártó ha a spermiumaink miatt nem is, az autóban található egyéb elektronikai cuccok miatt biztosan aggódik, ezért igyekszik az elektromágneses zavarokat a lehetőségekhez képest minimalizálni.

From: zoli

Date: January 9, 2011 1:36:06 AM GMT+01:00

To: Totalcar

Subject: Toyota Prius

Sziasztok,

Mióta olvastam Papp Tibi tesztjét a Priusról nagyon szemezgetek vele, hogy lecserélném a Corollámat egy ilyenre. Semmi baj vele (2006-os 1.8-as automata) csak 3 év után valami más kéne, és a család is gyarapszik. Viszont valami eléggé visszatart a vásárlástól. Mostanában egyre többet hallom, hogy a Prius megöli a férfi vezető vagy utas spermáit - hosszútávon a túl sok elektromos bizgentyű es a sok akku kisugárzása miatt. Mivel fiatal családos vagyok, és tervbe van véve még egy gyerek, ezért kizáró ok lehet, ha ez igaz. Persze megkérdeztem a Toyota kereskedőt is, es természetesen a válasz NEM IGAZ volt. Ráadásul csak idősebbeket látok ilyen autóban, akiknek már ugye nem számít a család gyarapítása. Azért kérdezlek titeket, mert ti nem kaptok jutalékot a Toyotától, hogy csak szépeket lehet mondani a márkáról, így jobban bele tudtok ásni ebbe az ügybe, akár orvosi véleményt is szerezni.


Köszönettel:
Zoltán

Kedves Zoltán!

Nem tudjuk, pontosan milyen hatással van a hibridautók elektromos rendszere a vezető, vagy akár az utas spermiumaira. Öröm az ürömben, hogy mások se tudják. Leginkább azért nem, mert egy bármennyire is hitelt érdemlő kijelentéshez a tudományos kutatás alapvető szempontjait szem előtt tartó vizsgálat lenne szükséges, megfelelő méretű reprezentatív mintával és kotrollcsoporttal. Persze elképzelhető, hogy a Suzuki-kampány lezárultával a Magyar Posta a Prius-tulajdonosokat is meglepi egy-egy személyre szóló levéllel, melyben gratulálnak a kitűnő választáshoz, egyben felkérik a büszke tulajdonost, hogy minden hónap második keddjéig egy apró fiolában juttassa el spermáját a megadott címre, elemzés céljából. Nem tudunk ilyen felmérésről, ezért más irányból kell megközelítenünk a kérdést.

A nagy energiájú elektromágneses hullámok hatással vannak az emberi szervezetre. Arról, hogy pontosan mekkora energia, mennyi idő alatt és hogyan hat, napjainkban is élénk tudományos és áltudományos vita folyik. Ezirányú pontos mérések ugyanis (elsősorban etikai okokból) nem állnak rendelkezésre. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy az elmúlt évtizedekben az ipari hajtások és a telekommunikáció terén is elterjedtek a nagyfrekvenciás, szabálytalan, „pulzáló” jelformák, melyek hosszú távú élettani hatása nem pontosan ismert.

 Berendezés  Tolerált minimális térerő  Vonatkozó szabvány
Szórakoztató elektronika 3 V/m EN 55020, VDE 0872
Háztartási készülékek 3 V/m EN 55014-2, VDE 0875
Számítástechnika 3 V/m EN 55022/55024
Orvosi berendezések 3 V/m EN 60601-1-2, VDE 0750
életbentartó berendezéseknél 10 V/m bei 800 - 2000 Mhz
Ipari elektronika 10 V/m EN 50082-2, VDE 0839
Járműelektronika max 100 V/m  
Repülőgépipar 600 V/m -ig,alkalmazástól függően
Katonai alkalmazások max 5670 V/m csúcs (USA)

Elektronikai berendezések által tolerált zavaró térerő (900-2000MHz)

Tetszik vagy sem, itt ülünk az elektroszmog kellős közepén, és ha akarnánk se bújhatnánk el a TV- és rádióadók, mobiltelefon-antennák, a wifi, a nagyfeszültségű távvezetékek, vagy akár annak a monitornak a nem kívánt elektromágneses hullámai elől, amin épp ezeket a sorokat olvassuk. A kérdést ezért inkább úgy tenném fel: hogyan viszonyul az általunk ismert és jól-rosszul (el)tűrt elektroszmoghoz a hibridautók által keltett elektromágneses sugárzás?

Induljunk ki egy jól felszerelt, hagyományos, középkategóriás autóból, melynek elektromos rendszere 2-3kW teljesítményű. A névlegesen 12V egyenfeszültségű hálózatban 12 voltot és egyenfeszültséget a legritkábban találni: a gyújtás és a befecskendezés áram- és feszültségcsúcsai, a vezérlőegységek sora, a szórakoztató-elektronika, vagy akár a xenonlámpák elektronikája gondoskodik arról, hogy az autót minden pillanatban a legváltozatosabb frekvenciájú és energiájú elektromágneses hullámok felhője vegye körül. Lehet, hogy nem jó ez így, mégis elfogadott, bevett szokás, és a legtöbb embernek eszébe sem jut az elektroszmog miatt aggódni, ha szikrázik a Wartburgban a megszakító.

   feszültség  áramerősség  távolság
 normál autó 12V 100-300A kb 1m
 hibrid autó 100-600V 100-300A 0,2 - 0,5m
 villamos / metró 600-800V 100-300A 1-2m
 villanymozdony 25000V 100-300A 2-5m

Áramerősségek, feszültségek, és a vezetőtől mért távolság különböző járművekben

A hibridekben magasabb feszültségszinten, közel hasonló áramerősségek mellett zajlik az élet, elvileg tehát magasabb lehet az elektromágneses sugárzás is. Ugyanakkor a hibrid- és villanyautókba beépített nagyfeszültségű kábelek szinte kivétel nélkül árnyékolt kivitelben készülnek. Ennek oka elsősorban a biztonság: ha valamilyen mechanikai igénybevétel (baleset, kőfelverődés, hóbucka) miatt a kábel megsérül, a nagyfeszültségű vezetéket körülölelő drótharisnya jó eséllyel rövidzárlatot okoz, ami még mindig sokkal jobb, mintha a sérült szigetelésen keresztül a több száz volt az utasok, vagy bárki más kézzel fogható közelségébe jutna.

Hogyan öljük meg magunkat

A hibrid- és villanyautókban előforduló 100-600V-os feszültség érintése nagy valószínűséggel halálos. Az utasokat a vastag szigetelés és az alapos mechanikai védelem mellett elektronikus eszközök is védik az áramütéstől nemcsak út közben, de egy esetleges baleset során is. A légzsákvezérlőhöz kapcsolódó gyorsulásérzékelő például már azelőtt lekapcsolja az akkumulátorcsomaggal egybeépített főmegszakítót, mielőtt egy súlyosabb baleset miatt a nagyfeszültségű alkatrészek és kábelek deformálódhatnának. Ugyanígy áramtalanít a vezérlés, ha bármelyik nagyfeszültségű áramkör egy kábel sérülése, vagy egy széthúzott csatlakozó miatt megszakad. A vízbe eséstől sem kell jobban félni, mint egy normál autóval: az akkumulátor légmentesen zárt, a nagyfeszültségű kábelek pedig a karosszériától független (nem testelt) áramkört alkotnak. Az áramütés veszélye tehát a vízbefulladáshoz képest elhanyagolható.

Valódi veszély leselkedik azonban az adott típust nem eléggé ismerő autószerelőkre és otthoni barkácsolókra, ha nem követik pontosan a gyártó utasításait. A nagyfeszültségű kábeleket egységesen élénk narancssárga színnel jelölik – azt talán nem szükséges külön hangsúlyozni, hogy ezeket piszkálni, elvágni, megfúrni, mellettük hegeszteni nem tanácsos. Bármilyen, a kerékcserénél bonyolultabb művelethez érdemes az autót a gyári előírások szerint áramtalanítani. Mivel a főmegszakító bontása után az egyes részegységekben maradhatnak feltöltött kondenzátorok, az áramtalanítás után célszerű tovbbi 4-5 percet várni, míg ezek is elvesztik a töltésüket, és biztonságossá válik a szerelés.

Az árnyékolás másik oka az elektronikus berendezések zavartűrése. Az ezzel foglalkozó szabványok részletesen leírják, hogy az adott berendezés üzem közben mekkora elektromágneses sugárzást bocsáthat ki, illetve milyen zavaró térerő mellett kell még megfelelően működnie. (Gondoljunk csak a rádió mellé letett mobiltelefonra.) Az elektromos berendezésekre gyakorolt hatás - az emberre gyakorolttal ellentétben – pontosan mérhető, újra és újra kipróbálható, szabványok által kordában tartható.

 
 3 V/m  10 V/m  100 V/m  Megjegyzés
 Drótnélküli telefon kb 1,5 m kb 40 cm < 1 cm Mobil és fix készülék egyaránt
 GSM-mobiltelefon kb 3 m kb 1 m kb 1 cm maximális adóteljesítménynél (2 Watt 900 MHz-en)
 GSM-antenna kb 40 m kb 12 m kb 1 m 10 Watt adóteljesítménynél, szabadban, a fő sugárzási irányban mérve

Elektronikai berendezések által keltett zavaró térerő

A gyártó tehát ha a spermiumaink miatt nem is, az autóban található egyéb elektronikai cuccok miatt biztosan aggódik, ezért igyekszik az elektromágneses zavarokat a lehetőségekhez képest minimalizálni. Nem lenne szerencsés, ha a hibridautóban egy kövér gázadás által keltett elektromágneses zavar miatt zizegne az empéhárom, hirtelen elindulna az ablaktörlő, netán eldurranna a légzsák, ezért is gondosan árnyékoltak a nagyfeszültségű kábelek.

Kicsit messzebbre tekintve a villamos hajtások teljesítmény szerinti tornasorában, a hibridautó után nem sokkal a villamos és a metró következik, melyek vezetői 600-800V körüli feszültségszinten pár száz kilowattnyi teljesítményt tartanak kézben nap mint nap. Vagy ott van János barátom, aki mozdonyvezetőként a 25.000V-os felsővezeték alatt ülve éli napjait, miközben 3-6000 kilowattnyi villamos hajtás felett diszponál. Oké, János talán kissé kopaszodik, de három gyermek apjaként köszöni, jól van, és legutóbb sem panaszkodott a spermiumaira.

Ön mitől fél?

Mit bizonyít ez? Az égvilágon semmit. De talán érzékelteti, hogy miközben annyi rettegni való dolog van a világban, a hibridautó elektromágneses hullámai valószínűleg a dobogós hely közelébe sem juthatnak. Jó egészséget és jó utat kíván, üdvözlettel:

Gulyás Gusztáv

U.i.: Ugyanitt szponzorokat keresünk gyakorlati tartós tesztünkhöz „Prius és sztriptízbár” jeligére a szerkesztőségbe.