Amikor a Tiesfong nem kínai káromkodás

Összehasonlító dashcam-teszt

2015.06.16. 06:09 Módosítva: 2015.06.16. 10:23

A Youtube tele van olyan videókkal, amiket megnézve az ember tanulhat valamit a világról. Ez néha az, hogy tényleg máshogy folyik le a víz Ausztráliában, mint Európában, néha meg az, hogy mire érdemes odafigyelni vezetés közben, hiszen az az orosz is elrontotta, darabokra is tört az autója.

Aki egyszer eljutott már az orosz dashcam-videókig, szinte biztosan függővé vált, másrészt azóta is azon gondolkodik, hogy kéne egy saját kamerát szerelni az autóba is. Vagy ha nem is azóta, de mikor valami fura történik az úton, eszébe jut, hogy mondjuk most pont jól jött volna. A mostani tesztben összesen hét különböző kamerát teszteltünk, hogy önöknek könnyebb legyen választani azután, hogy elszánták magukat a vásárlásra.

Mielőtt belemennénk, nézzük az alapokat. Minek az embernek egy ilyen kamera? Egy tökéletes világban semmire, viszont a felvétel jól jöhet bizonyítékként egy balesetnél, és ha olyan készüléket választunk, akár azt is felvehetjük, mikor valaki meghúzza a kocsink oldalát a parkolóban. Bármilyen káreseménynél fontos lehet egy jó minőségű, bizonyító erejű felvétel. Viszont fontos tudni, hogy a felvételeket nem pakolhatjuk fel csak úgy a netre, mert bár a szabályozás kicsit gumiszerű, ha valaki felismeri magát, vagy a rendszámát a nyilvános helyre feltöltött videónkon, akár be is perelhet minket. A lényeg tehát, hogy

– vagy ne töltsük fel sehova a videókat

– vagy takarjuk ki a felismerhető arcokat és rendszámokat

– kockáztassunk abban bízva, hogy úgyse jelent fel minket a kutya se.

A tapasztalatok szerint az adott ügyben eljáró bíró saját döntésén múlik, felhasználja-e egy káreset elbírálásakor az eseményről folyamatos felvételre képes eszközzel (dashcam) készített videót.

Ha eldöntöttük, vállaljuk a jogi nehézségeket (külföldi utazás előtt érdemes megnézni, az érintett országokban hogyan állnak a kérdéshez), van pár egyéb tudnivaló. Például hogy a kamerát érdemes úgy elhelyezni, hogy az ne lógjon a vezető látómezejébe. Ez persze amúgy sem szorul különösebb magyarázatra, de a rendőrök sem szeretik, ha a szélvédő közepén van. Még a legnagyobb, általunk tesztelt készülék sem volt nagyobb a visszapillantó tükörnél, szóval valahova oda érdemes felcuppantani a kamerát. Szintén érdemes fixen elvezetni a szivargyújtó és a kamera között a kábelt, hiszen ha tényleg minden utunkat rögzíteni akarjuk, pár nap múlva már idegesítő lesz a folyamatosan himbálózó kábel. Érdemes megnézni vásárlás előtt, hogy kell rögzíteni a kamerát és hogy áll a kábel, ha bedugjuk - a tesztnél mi úgy láttuk, az a jó, ha a kamerának a tető felé eső részén van a csatlakozó, így pont a jó irányból jön a kábel, ha a napellenzők felett-mögött vezetjük el.

Van még egy fontos dolog: bár a piacon rengeteg különböző kamera létezik, és könnyű elcsábulni az olyan, látszólag fontos extrák miatt, mint a GPS-es helymeghatározás, alapvetően úgy kell vásárolnunk, hogy tudjuk: 3 nap múlva már nem bíbelődünk az extrákkal, mert a napi rutin részévé válik a kamera, és pont ez a lényeg. Mármint alapvetően annyi kell, hogy legyen egy kamera, ami különösebb figyelem és karbantartás nélkül teszi a dolgát. Persze ha valakinek szüksége van a nyomkövetésre, ne hagyja magát lebeszélni, de fogadjuk el, legfontosabb az egyszerű kezelhetőség, illetve a lehető legjobb képminőség, bár mint látni fogjuk, a Full HD sem minden.

A tesztelt készülékeket úgy válogattuk össze, hogy a legolcsóbbtól a drágáig mindenféle szerepeljen, a videók képminősége alapján mindenki eldöntheti, melyik felel meg a legjobban.

Blaupunkt DVR BP 2.0 HD

Valamiért sokat vártunk tőle, de a képminősége jelzi, hogy ez a legolcsóbb a teszteltek között. A fényerő változására lassan reagáló, szemcsés videót rögzítő kamera a DVR BP 2.0. Ráadásul leesett volna az aranygyűrű az ujjáról a mérnököknek, ha a hat kezelőgombot nem tök ugyanolyanra csinálják? Legalább a felvételt elindító-leállító gomb lehetne más színű vagy formájú. Persze van jó tulajdonsága is: a tesztelt készülékek között messze ez bírta a legtovább a belső akkujáról. Ha leírjuk, hogy nagyjából egy órát bírt egy feltöltéssel, furán kevésnek hangzik, de jó, ha tudjuk, hogy a többi kamera néha csak pár másodpercig bírja. Előny még, hogy kis helyet foglal, a rögzítő stabil, mégis könnyen mozdítható rajta a kamera. Ha nem akarunk rendszámokat is rögzíteni, jó választás, csak szokni kell.

Tájékoztató ár: 17 000 Ft (Hungaroflotta)

Overmax CAMROAD 4.1

A második legolcsóbb versenyző, ennek ellenére egész pofásan néz ki, az irányítást segítő gombok is jól vannak elosztva. A menüben egy négy irányba kattintható joystickkel közlekedhetünk, és elsőre baromi rémisztő, mikor az ember kezében marad a gumipöcök. Van hátránya bőven: eleve a kialakítás nem túl szerencsés, túlságosan hátralóg a kamera hátulja, a lenyitható kijelző pedig tovább nehezíti, hogy találjunk neki egy fix pontot a kocsiban. A képminőség sem az igazi, csúnya, hamis színek, mosottas kép, nehezen, de kisilabizálható rendszámok jellemzik a felvett anyagot. A lényeget persze rögzíti, de nem sokkal többért van ennél sokkal jobb vétel is.

Tájékoztató ár: 17 900 (Extreme Digital)

AgfaPhoto caRecord 1

A mezőny harmadik legolcsóbb, de legcsúnyább és legegyszerűbb versenyzője. Állítólag 1280*720-as HD Ready felvételt is képes lőni, nekünk egy 4:3-as felbontású, első ránézésre borzasztó minőségű videót sikerült vele lőnünk. Valószínűleg lehet finomítani a beállításokon, a mi próbálkozásainkat nehezítette, hogy másik hat kamerát kellett egyszerre összelőni egy olyan autóban, amiben összesen két szivargyújtó volt. A vicc, hogy még ez a rossz minőség is elég, hogy lássuk a rendszámokat felvételen, ráadásul minden ennél nagyobb tárgy, vagyis a forgalom körülöttünk is szépen kivehető. A hirtelen fény-árnyék változásokkal persze küzd szegény, viszont ezt ellensúlyozza, hogy ugyanolyan akkumulátorról megy, mint a régi Nokia telefonok.

Tájékoztató ár: 18 900 Ft (Extreme Digital)

Concorde RoadCam HD 20

Ha hirdetnénk nyertest, ez vinné el az ár/érték arány szerinti első helyet. A külsején még faraghattak volna, és a rögzítési pont használata sem egyértelmű elsőre, de a kezelőszervek például azok. Sőt, a csomagban van egy hátsó kamera is. Ha megküzdünk az olimpiai versenymedencét is körbeérő kábelekkel, egész pofás kis biztonsági rendszert állíthatunk fel. A HD 20 amúgy fényképezőgépként sem vall kudarcot, bár érdemes tudni, hogy messze nem bírja olyan sokáig, mint egy kompakt gép.

Tájékoztató ár: 24 900 Ft (Extreme Digital)

Overmax CamRoad 6.1

Ez már a felső kategória, amire a legtöbb embernek igazából nincs szüksége. Apró készülék, mégis erős lencse és gyönyörű, élethű színeket adó kép. Van hozzá a tapadókorongos tartóval kombinált GPS-es adó, a mellékelt szoftver segítségével nézhetjük vissza az útvonal adatait, a sebesség mellett a pontos útirányt is rögzíti a rendszer. Videóban a hozza a Full HD-t, de fotózni is lehet vele, még vaku is van rajta (ezt mondjuk este nem annyira jó kipróbálni a kocsin belül). Van egy plusz jó tulajdonsága is: a mozgásérzékelő által megjelölt felvételeket az eszköz menüjéből nem, csak asztali gépre kapcsolódva lehet kitörölni. Ennél a készüléknél felül van a töltő nyílása, így mindenképp érdemes egy fix helyre szerelni, és a kábelt is odavezetni.

Tájákoztató ár: 39 900 Ft (Extreme Digital)

Kenwood KCA-DR300

A legdrágább készülék. Beépített GPS, kiemelkedően jó kép. A kamera jól reagálja le a bonyolult fényárnyék-helyzeteket, a helymeghatározás pontos, a kijelző fényereje napsütésben is ideális. A gombok itt is nélkülözik még a legalapvetőbb megkülönböztetést is, még sincs tippelgetés, az ember 5 perc után könnyen navigál a menüben. Meglepően nehezen mozdítható viszont a rögzítés csuklója, nem lehet csak úgy, hirtelen elforgatni a kamerát. Cserébe viszont a rögzített kép minden igényt kielégít, mondjuk ennyi pénzért ez már a minimum.

Tájékoztató ár: 53 900 Ft (Automap Kft.)

A118 (néhol Tiesfong B40)

Ez volt az egyetlen, amit nem kölcsön kaptunk a tesztre, Papp Tibi sok cikket írt már az ezzel készített felvételek alapján. Elsőre nem sokat vár tőle az ember (mármint a kamerától, nem Tibitől), talán a furcsán hangzó márka teszi, és most mindegy, hogy az A118-ra, vagy a Tiesfongra gondolunk. Ettől függetlenül a teljesítménye meggyőző: szép és éles Full HD képet rögzít, jól látszanak a kisebb részletek is. Érdekesség, hogy ez csak 1080p-ben igaz, 720p-re váltva mosottas, homályos képet vesz fel. Az akkumulátora önmagában nem bír szinte semmit. A felszerelés sem egyszerű, kétoldalú ragasztócsíkkal kell a szélvédő belső oldalára rögzíteni. Ez akkor baj, ha félünk, hogy csak a kamera miatt feltörik az autót, amúgy nem számít, egy jó minőségű ragasztó tényleg az ablakra tapasztja az eszközt, másrészt viszont le is lehet venni úgy, hogy ne hagyjon nyomot. A Tiesfong jó példa arra is, hogy nem feltétlenül a legdrágább, legcsicsásabb, legnagyobb tudású kamera a legjobb, ez csúnya és bumfordi, de csak 61 dollár, mégis teszi a dolgát.

Tájékoztató ár: 17 000 Ft (gearbest.com)

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.