Undorító dolgok ellen tényleg jó a szesz

Filléres Neppertrükk – Az alkohol megszépít

2015.08.22. 07:18 Módosítva: 2015.08.22. 20:55

Ritka visszataszító látvány sok autóban a málladozó, mocskos kapaszkodók, gombok tömege. Hiába ápolt és tiszta a beltér, a valaha prémium dolognak számító, puha tapintású, de mostanra vállalhatatlanul kinéző alkatrészek tönkrevágják az összhatást.

Valamikor a kilencvenes évek vége felé kezdték el mindenfelé használni a puha tapintású alkatrészeket. Nagyon is kemény műanyagok, de egy modern lakknak köszönhetően nagyon becsapósak: tapintásra puhának, minőséginek tűnnek. Használták ezt mindenre: kapaszkodókra, gombokra, vagy bármire, amihez az ember érhetett. Fillérekből létrehozott prémium érzés, ami persze átverés, de kit érdekel: a minőség érzete megvan. A baj csak az, hogy az évek múltával a Soft Touch bevonattal ellátott prémium autós alkatrészek sokkal rondábban tudnak kinézni, mint a proli egyszerűségűre hagyott csupasz műanyagok. És még csak az sem kell, hogy elhanyagolja valaki az autóját, egy ápolt, kellemes belterű kocsiban is simán elkezdenek mállani.

Mit csináljon az ember, ha már undorodik a látványtól, viszolyog a ragacsos alkatrész érintésétől? Lehet venni újat, mondanák sokan: akinek volt pénze drága autóra, annak legyen drága alkatrészre is. Igen ám, de ha most eltekintünk attól, hogy ez a hozzáállás eleve marhaság, akkor sem szabad elfelejteni, hogy nem csak drága autókba tettek Soft Touch bevonatot: minden további nélkül találkozhatunk Škoda Octaviában is ilyen alkatrészekkel. Meg aztán mióta gondoljuk Krőzusnak a tizenéves, használt prémiumok vásárlóit?

Ha valaki szeretne megszabadulni a kopottas, ragadós, visszataszító rétegtől, akár saját maga, otthon, rövid idő alatt eltüntetheti a gyalázatot. Fillérekből, egyszerűen. Kell hozzá egy pamut rongy, meg egy kevés denaturált szesz.

Még mielőtt bárki nekiállna, mint szódás az új kapunak, gyors felelősségtisztázás: nem tudjuk, melyik gyártó, melyik évjáratú autóinál működik a trükk. Volkswagen-Audi csoportos alkatrészeknél kitűnően működött, de nincs rá garancia, hogy más típusoknál is sikerrel járhatunk (bár az esélyeink jók). Aztán a másik, amire ügyelni kell: a gombok. A háttérvilágítással rendelkező gombok egy részére a sötét réteget festékkel viszik fel, majd erre jön az átlátszó Soft Touch bevonat. Előfordulhat, hogy nem csak a Soft Touchot sikerül ledörgölni a denaturált szesszel, hanem a piktogramokat is. Mindenki saját felelősségre próbálgassa a trükköt, és ha nem akar kellemetlen meglepetést, tesztelje egy kevésbé feltűnő felületen, esetleg menthetetlen alkatrészen.

A művelet egyszerű: egy jó nedvszívó, puha rongyot átitatunk denaturált szesszel, majd elkezdjük dörgölni a felületet. Ha színes lakkal vonták be, és ezt a réteget oldja is a szesz, a rongy pillanatok alatt el fog színeződni. Az átlátszó lakk nem fog nyomot hagyni a rongyon, de ha működik a dolog, azt azonnal észreveszi az ember.

A denaturált szeszes áttörölgetést akár a kocsiba beszerelt alkatrészekkel is el lehet végezni – ahogy a Octavia könyöklőjének a gombjával is tettem –, de érdemes egy kis időt áldozni, hogy a környező felületeket maszkoló szalaggal letakarjuk. Így a leoldott festék nem fogja majd meg a kárpitot, és olyan felületről sem fogunk semmit lemosni, amiről eredetileg nem akartunk. Aki alaposabb munkát szeretne végezni, ki is szerelheti az alkatrészeket, úgy könnyebb az eldugott ficakokba akár egy fülpiszkálóval benyúlni.

Miután alaposan áttöröltük a felületet, jó ötlet műanyagápoló szerrel átdörzsölni a műanyagokat, így sokkal dekoratívabb felületet kapunk. Természetesen új korukban sokkal szebbek voltak ezek az alkatrészek, de inkább legyen kemény a tapintásuk, és fényesebb a felületük, mint hasonlítsanak valami gyógyíthatatlan bőrbetegségben szenvedő, csupasz ló hátára.