Ingyenes app vagy navigáció hetvenezérért?

2015.12.07. 06:10 Módosítva: 2015.12.07. 07:57

Bajban vannak a GPS-gyártók, az okostelefon-piac hatékonyan hódítja el az ügyfeleiket. Nem meglepő, az ember nagyjából a svájci bicska feltalálása óta törekszik arra, hogy az igényei kielégítéséhez kellő legkevesebb eszközt hordja magánál. A TomTom most mégis azt mondja, tudnak valami jobbat, mint a mobilos appok, mint a Waze. Meg is versenyeztettük őket.

Kellett pár év, mire a mobilra szánt navigációs alkalmazások elérték a szintet, hogy rájuk bízzuk magunkat, de ma már egy belépő kategóriájú androidos telefon is stabilan visz a célunkhoz. És mivel rengeteg ember kezében ott vannak, a forgalmi helyzet pontos követésére is használhatók. A közösségi navigáció csodája, hogy az adatok a lehető leggyorsabban áramlanak, hiszen maguk a közlekedők biztosítják azokat egymás számára.

A legismertebb ilyen alkalmazás a Waze, amelyről többször is írtunk, és a Nagy GPS-teszten is épp csak leszorult az első helyről. Tudatja velünk a forgalmi változásokat, torlódásokat, baleseteket, traffipaxokat, és még nagyon sok mindent. A wazer csak halad a városban, és ha belefut egy útfelbontásba, megjelöli a térképen, így a többiek is megtudják, hogy arra nem érdemes menni.

A TomTom Go 610 is valami hasonlót ígér. Ez a navigáció a termékpaletta közepéről származik, 15 centis képátlóval. Igényesen kidolgozott termék, jó anyagokból, remek mágneses rögzítéssel és szép kijelzővel, ami napsütésben hajlamos becsillanni. Határozottan ül bele a vákuumos talppal rögzített konzolba, de könnyedén ki is jön belőle, nem érezzük úgy, mintha ki akarnánk törni a tartójából. Ezen felül csak a szivargyújtó-töltő, és a vezeték van a dobozban, bár a lényeg úgyis maga a szolgáltatás, ami a hardverhez jár.

A TomTom azt szeretné, ha nem a telefonunkkal navigálnánk. Az lemerülhet, azon felhívhatnak navigálás közben, és amúgy sem célszerszám. Ezekkel az állításokkal lehetne vitatkozni, hiszen például mindegy, milyen navigációs appot használunk, a beszélgetést kihangosítva ugyanúgy követhetjük az irányt, de ahogy a navi is folyamatosan töltőn van, a telefont is bedughatjuk ugyanabba a csatlakozóba. Épp ezért a Go 610-nek valami nagyot kell gurítania, ha azt akarják, hogy 70 ezer forintot kiadjunk érte a már meglévő telefonunk mellé.

Az első problémám vele, hogy a forgalmi információkat a netről tölti le. Igen ám, de a Go 610-esben nincs SIM kártya – a 6100-as típusban már van –, így kénytelen a telefonunkról bluetooth-on megosztott netet használni. Nem drámai az adatforgalom, de csak szükség van arra a fránya mobilra, és itt harap a kígyó a saját farkába: ha egy telefon képes a mobilnet megosztására, jó eséllyel navigálni is tud, minek még egy kütyü?

Hogy megtudjuk a választ, kollégánk, Stump Bandi tudományos alapossággal összeállított egy versenypályát. Ezen csak a hét ellenőrzőpont volt adott, a leggyorsabb utat a két eszköz tetszőlegesen választhatta meg. Volt benne belváros, érintettük a budai hegyeket, a rakpartot, aztán kimentünk a Hungária körútra is. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a többféleképpen megközelíthető célpontok között melyik navigáció találja meg a leggyorsabb útvonalat.

Bandi a saját Sony Ericson Xperia Mini telefonján futtatott Waze-zel vágott neki a futamnak a Mercedes GLE 450 AMG kormánya mögött, én pedig a húszéves, dízel hármas Golfom szélvédőjére raktam fel a TomTom Go 610-est. Már az első húsz méteren más irányba indultunk: Bandi jobbra kanyarodott ki a Polgár utcai parkolóból, én balra, innentől már csak kétszer találkoztunk, egyszer az első ellenőrzőponton, egyszer pedig Móricz Zsigmond körtéren jött szembe a Mercedes X6.

A kedd délutáni csúccsal való heroikus küzdelemből aztán a Waze került ki győztesen: Bandi egy óra húsz perc alatt tette meg a harmincnégy kilométert, nekem és a TomTomnak kilenc perccel kellett több. Azonban kár messzemenő következtetéseket levonni, ebben a forgalomban, ilyen útvonalon két-három lámpaváltással összejön az eltérés, így az időkülönbség nem mérvadó, a két készülék egyformán hatékonyan dolgozik. A netet egy iPhone 4s-ről osztottam meg a TomTomnak, és a telefon másfél óra alatt tizenöt százalékot merült a tetheringtől.

   Tomtom Waze
1033 Budapest, Polgár utca 8-10. 13:57 13:57
1022 Budapest, Felvinci út 37. 14:12 14:10
1051 Budapest, Nádor utca 12. 14:23 14:24
1092 Budapest, Erkel utca 3-5. 14:48 14:34
1114 Budapest, Vásárhelyi Pál utca 4. 14:54 14:45
1087 Budapest, Strázsa utca 3-5. 15:12 15:03
1033 Budapest, Polgár utca 5. 15:29 15:20

Menet közben kiderült, hogy a TomTommal nem tudunk jelezni például baleset, vagy egyéb forgalmi akadály esetén, kizárólag a traffipaxokról üzenhetünk. A TomTom saját adatbázist használ, amely forgalmi szenzoroktól, utcai kameráktól, okostelefonoktól, beépített navigációktól, és flotta-, valamint kereskedelmi járművektől szerzi be az információkat. Az útfelbontásokat és a tereléseket például szépen megtalálta, de a forgalom általános sebességét többször alulbecsülte. Grafikusan sárga, narancs, és vörös sávokkal jelzi a problémás szakaszokat, minél lassabb a forgalom, annál sötétebb árnyalattal. Többször előfordult, hogy teljesen jól, legnagyobb megengedett sebességgel járható szakaszokat narancssárgának jelölt, ahogy szabadon járható utat jelzett, amikor a zöld lámpánál is percekig állt a sor.    

A verseny nem adott választ a nagy kérdésre, ezért két hétig úgy jártam a TomTommal, hogy vele párhuzamosan ment a Waze is. Ezalatt kiderült, hogy a Waze valamivel gyorsabban reagál a torlódásokra, pontosabban is jelöli őket, bár az igazsághoz tartozik, hogy ő is tud tévedni, igaz, kevesebb alkalommal. A Waze a két hét alatt csupán egyszer nem volt képes csatlakozni a szerverhez, bár akkor akadt el, amikor ugyanarról a telefonról a TomTomnak is megosztottam a netet.

A TomTom a készülék teljes élettartama alatt ingyenes világtérkép-frissítést ígér, évente legalább négy alkalommal. A frissítést a My Drive szoftverrel végezhetjük el, melynek része egy felhő-alapú szolgáltatás is, amely lehetővé teszi, hogy számítógépen tervezzük meg az utunkat, majd a navigációra töltsük azt. 

Hazai pályán nehéz megverni a Waze-t

avatar
követés

Városban van elemében a Waze a percre pontos forgalmi adataival, ezért bátor, aki a széttúrt Budapesten kihívja versenyre a Magyarországon kimondottan népszerű appot. Nem tévedhetetlen, de többször van igaza, mint nem, és ha ismerjük a rigolyáit, és egy kicsit a várost, rengeteg időt takaríthat meg nekünk.

Egyetlen komoly érv van a navigációs céleszközök mellett, legyen az TomTom vagy bármi más: a külföld. Amíg az adatroaming ilyen húzós árban van, senki nem fog országhatáron túl online navigálni. Talán azzal lehetne még érvelni, hogy a navigálás nem igazán tesz jót a telefonnak a folyamatosan aktív kijelző, illetve a hardver igénybevétele miatti melegedés okán – a legtöbb okosteló fél óra navigálás után rendesen felforrósodik.

Bár a teszten nem olyan szörnyűséges az a kilenc perc különbség egy bő másfél órás úton, egyértelműnek tűnt, hogy a Waze-t városban csak akkor lehet megverni, ha éppen nagyot hibázik. Országjárásnál, európai körúton viszont szívesebben is néznék egy szép, nagy kijelzőt, ahelyett, hogy a telefonomat nyüstölném. Vagyis van az a helyzet, amikor a TomTom jobb, de a budapesti közlekedés biztosan nem az.

Összességében a TomTom szép, igényes célszerszám, de nem nyújt többet a Waze-nél. Ha ki akarjuk használni minden képességét, ráadásul a telefonunkra is szükség van mellette: emiatt magunkkal kell vinni még egy töltőkábelt, és egy olyan szivargyújtó-töltőt, aminek két USB kimenete van, vagyis bonyolódik az életünk. Ez zavart igazán, vagyis hogy az évek során egyetlen telefonná redukált kütyüállomány ismét felszaporodott. El tudom képzelni, hogy a beépített SIM-kártyával rendelkező Go 6100 remek készülék, ráadásul roamingdíj sem terheli, így külföldön is ütőképes, de a megosztott internet számomra félmegoldás. Mindkét rendszernek van még hova fejlődnie, de a két navigációval levezetett nagyjából kétszáz kilométer alatt nem találtam olyan problémát, ami az egyiket lényegesen a másik fölé emelné. Csak a Waze ingyen van.