Kínai rétegvastagság-mérő 5800-ért?

2017.12.07. 13:03 Módosítva: 2017.12.07. 14:15

A rétegvastagságmérés az a lépés a használtautó vásárlásnál, amit nem érdemes kihagyni. Nem feltétlen baj, ha törve volt a kocsi, de az már inkább, ha tákolva csinálták meg. Egy 30-40 ezres rétegvastagságmérő beszerzése nehezen indokolható, ha valaki mondjuk 5-6 évente venne autót. Viszont a kínai rendelős oldalak most is csábítanak, hiszen már 5800 forintnyi dollárért is kapni műszert.

Aki profin akar méregetni, mert fényező műhelye van, esetleg nepper, vagy karosszérialakatos, érdemes profi eszközt vennie, ezek ára nagyjából 50 ezer forinttól a csillagos égig terjed. Egy jobb, magánhasználatra szánt darab 25 ezer körül alakul, aki csak pár évente venné elő, annak nem is érdemes többet költenie. Ma már elterjedtek a kombinált mérőfejes műszerek, amelyekkel nem mágnesezhető felületre, például alumíniumra felvitt festékréteg vastagsága is mérhető. Ezek örvényáramos mérőfejjel működnek, akár a vaslemezre felvitt rézréteg vastagságát is meg lehet velük mérni.

Értelemszerűen csak a fém elemeket méricskéljük - aki nekimegy a műanyag lökhárítónak, nagy égésnek lesz kis gazdája. A gyári értékek jellemzően 80-150 mikron körül alakulnak, de ha kőfelverődésgátló anyagot fújnak egy elemre, az rendesen megnöveli az értéket. Egy új réteg fényezés legalább 100-120 mikronnal növeli a mért értéket.  Mindent, amit a rétegvastagságmérésről tudni érdemes, ebben a cikkben megírtuk.

Ahhoz, hogy szakszerűen kipróbáljuk az eszközt, kimentem Gödöllőre, a Becsületesnepperhez, elvégre ő életvitelszerűen mér rétegvastagságot, ráadásul kontrolleszköznek ott a profi műszere. Tehát a kihívó:

Richmeters RM660 – 22 dollár, 5800 forint

Lehet, ha eleget túrnánk a kínai rendelős oldalakat, találnánk ennél olcsóbb műszert, viszont addig is megelőlegezzük a Richmetersnek, hogy a legolcsóbb rétegvastagság-mérő. 5800 forintért rendeltük meg az Aliexpressről, vagyis 3000-rel olcsóbb, mint a retegvastagsagmero.hu legolcsóbb darabja, utóbbi viszont nem tud alumíniumon dolgozni, míg a kínai igen.

A méretében és kidolgozottságában is egy tamagocsira emlékeztető műszer elvileg 0-tól 1250 mikronig, vagyis 1,25 milliméterig mér, két tizedesjegy pontossággal. Egy 3 voltos gombelem működteti, ha nem használjuk, egy perc után kikapcsol. A főkapcsolón kívül csak két gomb van rajta, az egyikkel tudjuk állítani, hogy mágnesezhető, vagy nem mágnesezhető felületen akarjuk használni, a másik a hangolásra szolgál. Adnak hozzá egy alumínium és egy vaslemezt is, amellyel a kalibrálást végezhetjük el, és ennyi. A használata nem bonyolult, ha az alsó kupakot lepattintjuk, már csak egy legalább 10 milliméter átmérőjű körfelület kell, amin már képes mérni, néhány másodperc gondolkodás után meg is adja az eredményt.

Trotec AB-20 (BB-20) - 37 973 foint

A kék sarokban egy olyan eszköz van, amelyet autókereskedőknek szán a gyártó, már a mérete is nagyobb, és több funkcióval lehet játszani. Ugyanúgy elbír mágnesezhető és nem mágnesezhető fémekkel, a mérési tartománya pedig szintén 0 és 1250 mikron közti, mint a rendelt darabnak. Itt ismert a pontosság is, 3% tévedés, vagyis 1 mikron fér bele, ez a milliméter ezredrésze.

Ez már memóriás, vagyis el lehet benne menteni méréseket, és van rajta adatkimenet is számítógéphez. Külön jó a kijelző háttérvilágítása, így amikor az ember a motortérben a hossznyúlványokat nézi, nem kell még a telefonnal is bevilágítani, hogy le tudja olvasni. A felbontása 0,01 milliméter, lehet vele statisztikát kijelezni, és ez is automatikusan kikapcsol. A Becsületesnepper még 50 ezer forint körüli áron vette néhány éve, most 38 ezerért lehet hozzájutni. A csomagban hangolólapkák is járnak hozzá, ha ezeket ráfektetjük a fémfelületre, be lehet vizsgálni, hogy a műszer kellően pontos-e. Például, ha az 500 mikronos lapkára tesszük fel, ideális esetben 498 mikront mutat műszer kijelzője.

A párbaj

A drágább, profi műszernek előlegeztem meg a pontosságot, ezért az ahhoz tartozó lapkákat bemértük egyenként, majd ugyanezeket a lapkákat, ugyanazon a hangolókorongon végigmértük az olcsót is. Elsőre biztató eredményeket kaptunk, hiszen a Richmeters csak a hibahatáron belül tért el a Trotectől. Kezdtük azt hinni, hogy lelkesen ajánlható az olcsó műszer, viszont a fotózás kedvéért meg kellett ismételni a kört, és itt kezdődtek a bajok.

A Richmeters az első, 50 mikronos lapon még képben volt, még a 101 mikronosra is rámondta a 120-at, de utána elakadt, nem volt hajlandó sem új értéket behozni, sem kikapcsolni. A problémát csak egy hard resettel sikerült megoldani, vagyis kivettük az elemet, visszatettük, újrahangoltuk, és csak ezután volt hajlandó ismét mérni, de még itt is messze volt a Trotec számaitól.

Tekintve, hogy 5-6 mérésenként újra kell kalibrálni, és sokszor pontatlan, még az 5800 forintot sem éri meg. Ha valaki ebben látja az üdvözülést a neppertelep murváján ácsorogva, lelke rajta, de mindenképp legyen nála kontrolllapka fémlemezzel, hogy ellenőrizni tudja, mielőtt felesleges hőbörgésbe kezd, és a nepper előveszi a jó rétegvastagság-mérőt. Pedig amúgy kellően kompakt, kialakításánál fogva ergonomikus eszköz lenne.

A vigaszág

És itt jönne az arany középút, ugyanis Tóth Zoltán kollégánk felajánlotta a Conradból cirka tíz éve, 25 ezer forint körüli összegért vásárolt Voltcraft SDM-115-ös műszerét. Pisztoly felépítésű, a Nepper szerint ez már eleve problémás, hiszen kellemetlen vele a hozzáférés a szűk helyekhez, ráadásul hatalmas felületen kell felfeküdnie. A másik két műszernek nagyjából ceruzányi keresztmetszet kellett a működéshez, a Voltcraftnak egy 200 forintosnyi alapterület is kevés. Mindez nem volt probléma, ugyanis nem működött, sem bekalibrálni, sem mérni nem sikerült vele, még úgy sem, hogy minden lépést a használati útmutató szerint végeztünk. Néhány nappal később a tulajdonos is nekifutott, neki sem sikerült szóra bírnia, így arra jutottunk, hogy az évek során megadta magát.

A verdikt

Hiába filléres tétel, az aliexpresses Richmeters műszer nem éri meg, hiszen a használata több mint körülményes. A rendes műszer viszont drága, de érdemes arra is gondolni, hogy ha elmegyünk megnézni egy sértetlennek hirdetett autót, majd a kiderül, hogy az egyik elem sérült volt, az más megvilágításba helyezi az eladóba vetett bizalmat. Így viszont már akár egy autónézésnél is visszajöhet mérőbe fektetett pénz.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.