Amikor nem jön ki a 400 lóerő

Totalcar Erőmérő: Subaru Impreza WRX STi

2018.03.23. 16:06

A Totalcar Erőmérő különkiadásában nem az olvasók autóit hanem általunk kiválasztott tuningautókat teszünk mérőpadra az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, a lényeg nem változott, azonban ebben a hónapban mi hívtunk meg néhány érdekes, módosított autót, hogy megnézzük mit tudnak valójában.

A Subaru Impreza 2006-ban megjelent, második generációs, de már faceliftes verziójának WRX STi változatát állítottuk a mérőpadra. Korábban már láthatták az utódját, a 2010-es évek WRX STi-jét, abban is a hírhedt 2,5 literes bokszer volt, ez azonban egy erősen módosított példány.

A beavatkozások kimondottan a nagy teljesítmény és a nagyobb megbízhatóság reményében történtek. Aki belenyúlt a motorba, tisztában volt a típus gyengéivel és a tuninghoz is értett.

A 2,5-ös motor visszatérő hibája, hogy elreped a dugattyú felső pereme, így az érintett hengerben kompressziót veszít a motor, de ezen felül a hengerhüvelyek is hajlamosak a repedésre. Ez utóbbi hiba okát általában termikus problémával, vagy a túl szegény keverék miatt elhúzódó égéssel magyarázzák, és bár hivatalos megfejtés nincs, ezzel hozzák összefüggésbe a dugattyúkorona olvadását, erodálását is. A lényeg, hogy szériaállapotban is elég érzékeny a motor, így kisebb szoftveres optimalizálás hatására is hatványozódnak a kockázatok, majd jön hűtővízmelegedés, esetleg egyszerűen felforr a motor.

Ha nagyobb turbót tesznek a bokszerre és nagyobb töltőnyomást állítanak be, a széria motor már nagyon hamar beadja a kulcsot. A mai epizódban szereplő autó korábbi gazdája pontosan tudhatta ezt, mert értő módon nyúlt az autóhoz. Kicserélte a motorban a hüvelyeket, a dugattyúkat a hajtórudakkal, valamint nagyobb turbót illesztett a motorra. A nagyobb feltöltőhöz a töltőlevegő-hűtőt is társított és az eredetileg a motor tetején fekvő kis gyári intercoolert egy elöl, a lökhárítóban elhelyezett nagyobb alkatrészre cserélte. Látványos változás még, hogy az összes vízcsövet piros, szilikon csőre cserélték, melyek jobban bírják a terhelést és nyomást.

A nagy áteresztőképességű, és kis fojtású K&N direktszűrő is felkerült, amely nem csak áramlástanilag optimális, hanem pár mentális lovat is hoz az erősebb szívóhanggal együtt.

Az Impreza mostani tulajdonosának egyik kétsége az összeállítással kapcsolatban éppen a turbót érintette. Ez a Garrett-feltöltő egy nagy légszállításra képes GT3582-es modell, amelyet inkább nagyobb lökettérfogatú, vagy nagyobb fordulatú motorokhoz szoktak illeszteni. A feltöltő ehhez a motorhoz felesleges, ami baj, mert nehezebben épül fel benne a töltőnyomás, így nagyobb a turbólyuk. A mérés során ezt látjuk is, a maximális teljesítmény csak nehezen jön meg, lassan fut fel a görbe.

A motor azért elvileg így is képes akár 500 lóerő körüli csúcsteljesítményre, de a tuningmotorok nagyon kényesek. Pontosan és jól konfigurált rendszerben kell gondolkodni, ahol a rendszer minden elemének, paraméterének harmonizálnia kell a többivel a megfelelő eredmény érdekében. Hiába van sok levegő, ha az injektorok nem tolnak elég üzemanyagot, hiába van üzemanyag, ha az előgyújtás nem megfelelő és még a sok egyéb dolog számít a szűrőtől a kipufogóig. A mérés alatt ráadásul a turbónyomás csak 1.2 bar-ra volt állítva, ennek a turbónak ez alapjárat, simán tudná a 2 bar-t fordulaton is. Ez kellene is az 500 lóerő körüli teljesítményhez.

Az összkerékhajtású Impreza viszonylag könnyen mérhető, hiszen megfelelő a tapadás akár jócskán 300 lóerő feletti tartományban is. Szépen énekelt a motor, bár magasabb fordulaton már nincs Subaru-bubogás. A tulajdonos mégsem volt elégedett az eredménnyel, viszont az utólagos elemzés alapján végre tudja merre keresse az elkóborolt paripákat. A videóban megmutatjuk a görbéket, megbeszéljük az eredményt, nézzétek meg.

Ha érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára. Ebben a hónapban a március 23. és 25. közt zajló Nemzetközi Automobil és Tuning Showra készülünk és sok érdekes mérés jön még.

Korábbi epizódok

Az Alfa Romeo most bizonyított
Talán a legjobb olasz hathengeres a 156-os orrában. Őszinte, régimódi és nem kell szégyenkeznie a mérőpadon sem.
Sportos Honda 350 ezer kilométerrel
A Prelude egy korszak ikonikus modellje volt, de ez a korszak évtizedekkel ezelőtt lezárult. Az autó itt van velünk és bizonyítani akar a mérőpadon.