Végre egy Kispolski az Erőmérőben

Totalcar Erőmérő: Polski Fiat 126p

2018.08.24. 16:39

Az Erőmérő a Totalcar hetente jelentkező sorozata, amelyben profi teljesítménymérő padra gurítjuk az olvasók autóit, hogy kiderüljön, mennyi maradt bennük a gyárilag ígért teljesítményből. Kedvenc sorozatunk már több mint egy éves, több száz érvényes jelentkezés várja, hogy feldolgozzuk, ezért most nem várunk újabbakat. Ezúttal egy igazi kultuszautó, a Polski Fiat 126p bizonyíthat az Autokorbel görgőin.

A Fiat 126 Lengyelországban gyártott változatát itthon mindenki Kispolski néven ismerte, hiszen amikor ebből az autóból több tízezer volt itthon forgalomban még bőven lehetett kapni a Polski Fiat nagyobb változatát, a 125p-t is. A kisautóról mindenkinek van egy története, mert vagy neki volt, vagy az ismerősének, hiszen négy és fél millió darabot gyártottak összesen, ennek hetven százalékát Lengyelországban. A szocialista táborban is könnyen elérhető és megfizethető autó volt, azok választották, akik idegenkedtek a kétütemű Trabanttól, de nem tudtak, vagy nem akartak többet áldozni autóra.

A városi kisautónak bravúros a formaterve, így majdnem 50 év távlatából sem érezzük öregnek, a forma nagyon jól sikerült az olasz Fiatnak. A technika már nem ennyire csodás, hiszen a hajtásláncot és a motort az 1957-ben megjelent Fiat 500-asból emelték át szerkezetileg azonosan, minimális módosításokkal.

Ha azonban azt nézzük, hogy a Fiat 500 városi kisautónak készült, a motor pedig céltudatosan ahhoz az autóhoz, akkor máris szebb a kép. A szélesség adott volt, nem lehet keskenyebbre csinálni, mert akkor nem ülhet két ember egymás mellett, viszont a hosszal takarékosan kellett bánni, akárcsak a tömeggel. Így adta ki a kéthengeres léghűtéses hosszmotor, aminek a hűtés miatt a szélessége jóval nagyobb a teljes hosszánál. Különlegessége, hogy a két dugattyú együtt mozog fel és le, a főtengelyen pedig hatalmas ellensúly van, hogy a remegést kiegyensúlyozzák. Ennek ellenére ez a konstrukció eleve nem lehet nagy fordulatú, a 4500/perc maximális fordulatszám már nagyon soknak számít. A keverékképzése természetesen karburátoros, vezérlése pedig OHV, ahol a vezérműtengelyt nagyon rövid lánc hajtja. A motorkonstrukció érdekessége még, hogy az olajkörben csak egy centrifugális olajszűrő található, amelynek tisztításához meg kell bontani a motort. Ez 1957-ben teljesen normálisnak számított.

Az Erőmérő mai epizódjában szereplő autó 1981-ben készült Lengyelországban. Még króm lökhárítós, kis műszerfalas és a régi kúpos keréktárcsákat viseli. Különlegessége az eredeti fényezés, a rozsdamentes állapot és az, hogy 47 ezer kilométert tett meg eddig összesen. Gábor, a tulajdonos igazi típusrajongó, gyári állapotú 126p-n kívül több, további Kispókot dédelget otthon, sőt szerepelt is már a Totalcaron egy gépkönyves, bepapírozott tuning autóval.

Több okból is izgatottan vártuk a mérést. A Kispolskin sportkipufogó volt, amely tulajdonképpen egy komplett rendszer, melynek a teljesítményre és nyomatékra gyakorolt hatásáról nem volt elképzelésünk. A Trabant és Polski-rivalizálás is elindult a felkészülőbeszélgetés perceiben, hiszen a korábban egy Trabant bravúrosan szerepelt az Erőmérőben.

Az Erőmérő nagyon érdekes műfaj, leginkább olyan, mint egy jó hosszútávfutás: aki szereti, annak mindegy, hogy a maratont három vagy öt óra alatt teljesíti-e,  futás élvezeti értékét mindez nem befolyásolja és a végén egyforma a fáradtság is. A több mint egy éve zajló méréssorozat esetében is mindegy, hogy majdnem 700 lóerős a mért autó vagy csak 24, a kétféle technika egyformán küzd a paddal.

DSC05436

A mérőpadot természetesen máshová kell állítani egy gyengébb autónál, de a mérés ideje nagyjából azonos, a Polskit negyedik fokozatban mértük.

A sportkipufogó miatt a hangja jóval erősebb, mint gyárival lenne és a maximális teljesítményhez tartozó fordulatszám is feljebb csúszott. Érdekes módon a nyomatékmaximuma lejjebb jött a fordulatszámskálán, azonban éppen nem éri el a gyári 41 newtonmétert.

Érdekes a mérés, egészen komoly hangot produkál az ikerhengeres motor és nagyon szép görbéket rajzol. A szocialista járműipar ismét bizonyított.

Érdemes megnézni és meghallgatni a videót, ha pedig érdekesnek találjátok ezt a sorozatot, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok autó jön még!

Korábbi epizódok:

Nem várt FORDulat
Mit nem adtunk volna ennyi erőért 20 éve? Egy villanyautóval zárjuk sorozatunkat.
Ilyen egy jól bevált recept: 300+ LE
Saját tervezésű és gyártású motorbelső, egyedi program, sok év munkájának gyümölcse. Tartsatok velünk ma is.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.