Ez is Audi, méghozzá öt hengerrel

Totalcar Erőmérő: Audi 90 – 1984.

2018.09.01. 08:16

Nehéz elfogulatlanul írni az egyik kedvenc youngtimer autómról, a B2-es Audi 90-esről. Most azonban a tények és a számok beszélnek, a görgős teljesítménymérő-padon egy majdnem 35 éves, öthengeres példány. A Totalcar Erőmérő sorozata az olvasók autóit mutatja be, a mérésekhez az Autokorbel hitelesített, profi eszközét és szaktudását használjuk és abból a hetente jelentkező sorozat indulásakor meghirdetett jelentkezők járművei közül válogatunk.

Amikor a mai epizódban szereplő Audi 90 új volt, én már a gimnáziumot kezdtem. Már érdekeltek az autók és akkor is az egyik kedvencem volt ez típus. Akkoriban még nem tudtam, hogy ez a B2-es típus vagy gyári kód alapján Typ81-es modell, hiszen nem létezett belőle régebbi változat. Ez volt az első 90-es, amely felszereltségében és motorjában különbözött a 80-astól, mert megkapta a 100-asban már régebb óta szereplő öthengeres motort.

A viszonylag kicsi karosszériában nagy dolognak számított az öthengeres motor, a 80-as évek elején, hiszen nem sok autó kínált négynél több hengert ebben a méretosztályban. Talán az volt az Audi válasza a BMW E30 hathengereseinek sikerére, de az is lehet, hogy csak egyszerűen ők is látták a piaci igényt a kulturált járású többhengeres motorokra.

Ennél nagyobb, hosszabb motor nem is fért volna be az autó orrába, sőt, a 80-astól származó karosszériában így is félre kellett tenni a vízhűtőt, hogy elférjen a blokk, a vezérműszíj fedele így is majdnem eléri a zárhidat.

A hengerenként két szelepes, OHC vezérlésű blokk befecskendezős, típusjele 5E. A mára már hírhedté vált Bosch K-Jetronic befecskendező rendszert kapta meg, de akkoriban ez menő dolognak számított. Létezett belőle 2144 köbcentis változat is, de a mérésen szereplő autóban az újabb, 2226 köbcentis motort találjuk.

Nagyon szép járású, selymes futású blokk ez, melynek terhelésen jellegzetes öthengeres hangja van. Az öntöttvas blokk alapját képezte a 20 szelepes turbómotornak is, amely legendássá vált a raliban és a tuningolók keze alatt egyaránt: létezett belőle 600 lóerő körüli erősen átalakított verzió is, és mivel bírta a kiképzést, az alapkonstrukció tuningolására egész iparág épült.

Ez a kétszelepes alapmotor is nagyon megbízható, jó minőségű anyagokból épül fel, megbízhatósága legendás, félmillió kilométer meg sem kottyan neki. A mérésen szereplő autó is messze túl volt már a 250 ezer kilométeren, de ismeretlen ideig nem működött a számlálója, úgyhogy pontos futásteljesítményét csak tippelni tudjuk. Az Audi tulajdonosa direkt ilyen összeállítást keresett, megvette az alapot, majd kisebb felújításba fogott. Így nyerte el a 90-es mai szépségét és vívta ki biztos helyét bármely youngtimer-találkozón.

Az Erőmérő mai sztárjának motorja, feltámadása során kapott egy komplett gyújtáselosztó-fejet és a tulajdonos elmondása szerint az alap-előgyújtást csak nagyjából lőtték be a szerelés során. Ezért nem lepődtünk meg, hogy az első mérés után hozzá kellett nyúlnunk a motorhoz. Nem akartuk elhinni, hogy nem juthat magasabbra a teljesítménygörbe. A sorozatban rendhagyó módon rákötöttünk egy gyújtásbeállító stroboszkóp lámpát a motorra és ellenőriztük és a tulajdonos beleegyezésével, a gyári adatok alapján korrigáltuk az alapelőgyújtást. 

Hogy mit láttunk a finomhangolás előtt és után, illetve, hogy hogyan szólt a több mint harmincéves Audi azt nem áruljuk el. Nézzétek meg a videót, a görbéket, a végén pedig elemezzük az eredményt.

Ha érdekesnek találjátok hetente jelentkező sorozatunkat, iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára, sok érdekes autó jön még!

Korábbi epizódok:

BMW E46 helyett vette, boldog vele
Ez a Lexus már nem egy felcicomázott Toyota, mint az előző IS a mérőpadnak mégis meggyűlt vele a baja.
Okos választás – de erős is?
Az autó sokaknak csak egy használati tárgy, egy eszköz amit jól kell a célhoz megválasztani. Ez a kis Fiesta nagyon sok embernek racionális választás lehet, de vajon mit tud a motorja 230 ezer kilométer felett?